Navigační aplikace Waze v posledních letech nepřichází se zásadnějšími novinkami. O to větší rozruch tak vzbudila přepracovaná nabídka pro hlášení dopravních problémů, která se v průběhu tohoto týdne začala zobrazovat některým uživatelům. Podrobnosti přináší web 9 to 5 Google.
Jednou z nejsilnějších stránek Waze je nesporně uživatelská komunita, která se pasivně i aktivně podílí na informacích o dopravním provozu. Kromě sledování rychlosti průjezdu jednotlivými úseky, ze kterých lze usuzovat na tvorbu kolon a dopravních zácp, mohou řidiči (nebo s ohledem na platné zákony raději spolujezdci) aktivně hlásit různé dopravní komplikace, jako jsou nefunkční semafory, chybějící značky či nebezpečné výmoly.
Přepracovaná nabídka hlášení
První změnou, kterou si patrně všimnete hned po prvním spuštění aktualizované verze Waze, je nový vzhled tlačítka pro hlášení dopravních problémů situovaného v pravém dolním rohu okna aplikace. Místo bubliny v oranžovém kruhu, která vypadala, jako kdyby sloužila k chatování, je tu nově žlutý trojúhelník se symbolem „plus“.
Nové tlačítko a přepracovaná nabídka
Po klepnutí se zobrazí nabídka Co je před vámi? V ní pak mohou uživatelé vybírat z několika možností – například lze ohlásit kolonu, policejní hlídku, nehodu, nebezpečí, špatné počasí či blokovaný jízdní pruh. Některé nabídky pak mají další úroveň, ve které je možné problém upřesnit – například nehoda může být malá, velká, nebo v protisměru. Nový design je čistší, přehlednější a jeho cílem je urychlit hlášení dopravních problémů.
Hlášení kolony, policie a nehody
Hlášení nebezpečí, špatného počasí a blokovaného pruhu
Kromě toho lze z této nabídky také upozornit editory na chybu v mapových podkladech, nahlásit uzavírku, informovat o cenách paliv na čerpacích stanicích, požádat ostatní uživatele o pomoc nebo zanechat zprávu v mapě. K místu lze také pořídit a odeslat fotografii.
Hlášení chyby mapy, uzavírky a cen na čerpací stanici
Co je vlastně nového?
Přepracovaná nabídka mění nejen vzhled, ale také výrazně zjednodušuje samotné vytváření hlášení. Tam, kde uživatelé dříve museli projít dvě nebo tři nabídky, aby se dostali k dané možnosti, Waze nyní nabízí konkrétnější volby pro každou kategorii a po několika sekundách automaticky odešle hlášení bez nutnosti mačkání tlačítek.
Žádost o pomoc, zpráva v mapě a nabídka Místo
Některé možnosti však byly odstraněny. Například v nabídce nebezpečí už nenajdete možnost nahlásit sražené zvíře ležící ve vozovce. Zmizela také možnost nahlásit auto blokující jízdní pruh – hlásit tak lze pouze auta stojící na krajnici (auta stojící v jízdním pruhu lze hlásit přes nabídku Blokovaný jízdní pruh). Struktura nabídky pro hlášení dopravních komplikací nyní vypadá následovně:
- Kolona
- Policie
- Nehoda
- Nehoda
- Velká nehoda
- Protisměr
- Nebezpečí
- Nebezpečí
- Práce na silnici
- Auto na krajnici
- Nefunkční semafor
- Nebezpečný výmol
- Předmět
- Špatné počasí
- Kluzká vozovka
- Záplava
- Neprohrnutá cesta
- Hustá mlha
- Led na vozovce
- Blokovaný jízdní pruh
- Blokovaný jízdní pruh
- Levý pruh
- Pravý pruh
- Střední pruh
- Chyba mapy
- Chyba mapy
- Válcovat
- Komentovat
- Uzavírka
- Ceny paliv
- Žádost o pomoc
- Od ostatních uživatelů
- Tísňové volání
- Zpráva v mapě
- Místo
- Poslat logy
Aktualizace je nyní postupně rozšiřována na zařízeních s operačními systémy Android i iOS. V systému Android Auto nebo CarPlay se ale výše uvedené změny zatím nezobrazují všem uživatelům.