Apple a BlackBerry ukusují tržní podíl Nokii a Symbianu

Trh s mobily zachránilo vánoční šílenství a 340 milionů prodaných přístrojů na konci loňského roku. Lidé kupují buď smartphony nebo low-endy.

Prodeje mobilů koncovým uživatelům dosáhly loni v celosvětovém měřítku přes 1,2 miliardy jednotek, jde tedy o 0,9% pokles oproti roku 2008. Trh přitom před výraznějším poklesem zachránilo zejména čtvrté čtvrtletí loňského roku, které bylo do značné míry výjimečné. Vánoční nákupy přispěly k čtvrtletnímu meziročnímu růstu o 8,3 %, což v absolutním vyjádření znamená rovných 340 milionů prodaných přístrojů během tří měsíců. Analýzu přinesla společnost Gartner.

„Trh s mobilními přístroji skončil loni velmi pozitivně, růst byl tažen především prodejem dražších chytrých mobilů a levných telefonů,“ říká Carolina Milanesi, ředitelka výzkumu v Gartneru.

A dodává: „Prodeje smartphonů koncovým uživatelům táhnul silný nárůst poptávky ve čtvrtém kvartálu roku 2009, celkem se jich prodalo 53,8 milionu kusů, což představuje nárůst 41,1 % oproti stejnému období v roce 2008. V roce 2009 se tak prodalo celkově 172,4 milionu chytrých mobilů, jde tedy o meziroční nárůst ve výši 23,8 %. V loňském roce se dařilo zejména výrobcům orientovaným na chytré mobily, jako je americký Apple či kanadská společnost RIM (BlackBerry), kteří postupně ukusují z pomyslného koláče jiných velkých výrobců a v současnosti zabírají 14,4, respektive 19,9 % celosvětového trhu chytrých mobilů.“

High-end smartphone nebo low-end... 

Loňský rok přinesl opět další tlak na snižování průměrné prodejní ceny, což je důležitý ukazatel skrývající se pod zkratkou ASP (z anglického Average Selling Price). Jde samozřejmě především o tlak z rozvíjejících se trhů jako je Čína, Indie či Afrika, kde musí tradiční výrobci svádět lítý boj s tzv. výrobci „bílých krabiček“, tedy s levnými neznačkovými mobily, často napodobeninami. Na vyspělých trzích je to naopak boj smartphonů. Ale prý se blýská na lepší časy, dle Gartneru se tlak na ASP díky zlepšujícím se ekonomickým podmínkám letos zastaví. Zda se predikce naplní se teprve uvidí, každopádně na rozvíjející se trhy se v brzké době chystá třeba i tato dvojice ultralevých mobilů.

Jak je vidět z grafu (klepněte na náhled) a tabulky, tři z pěti největších výrobců si loni v prodejích oproti roku 2008 pohoršili, a to zejména ve prospěch Applu, jehož výsledky jsou skryty v kolonce s ostatními výrobci.

xProdeje_vyrobci.png

Celosvětové maloobchodní prodeje koncovým uživatelům v tisících jednotek
Společnostprodeje v roce 2009tržní podíl v roce 2009prodeje v roce 2008tržní podíl v roce 2008
Nokia440 88236,4%472 31538,6%
Samsung235 77219,5%199 32416,3%
LG122 05510,1%102 7898,4%
Motorola58 4754,8%106 5228,7%
Sony Ericsson54 8734,5%93 1067,6%
ostatní299 17924,7%248 19620,4%
celkem1 211 237100,0%1 222 253100,0%

V roce 2009 prodala Nokia 441 milionů svých mobilů, což znamená 2,2% pokles tržního podílu oproti předchozímu roku. Přestože se Finům podařilo překonat očekávání jak v počtu prodaných přístrojů, tak v příjmech zejména na konci loňského roku, klesající ukazatel ASP u chytrých mobilů s logem Nokia jasně ukazuje, že ostatní výrobci začínají Nokii přehrávat.

„Co se týče roku 2010, má před sebou Nokia těžké pololetí. Čeká ji vylepšování Symbianu a představení novinek založených na platformě Meego, které se ale uskuteční nejdříve v druhé půlce roku,“ komentuje situaci Nokie Carolina Milanesi. A pokračuje: „Velmi silné portfolio mobilů střední třídy dokáže udržet Nokii její tržní podíl, ale její pokračující slabost v portfoliu high-end přístrojů bude srážet tržní hodnotu jejího podílu.“

Jasným vítězem výrobců první pětky je Samsung, jehož tržní podíl meziročně narostl o 3,2 %. Druhému největšímu výrobci se podařilo rozšířit prodejní kanály, zlepšit vztahy s distributory a využít specifika a potřeby zákazníků na jednotlivých trzích. Samsung rovněž těžil ze svého bohatého portfolia střední třídy. Letos se společnost zaměří na uvedení a rozšíření nového operačního systému Bada, který si najde své místo v nových chytrých mobilech a přispěje tak k dalšímu rozšíření portfolia výrobce.

Zato Motorola předvedla jeden z nejprudších poklesů tržního podílu vůbec. V roce 2009 prodala zhruba polovinu toho, co v roce 2008 a připsala si méně než 5 % podílu trhu. „Motorola se zvedá a snaží se znovu zaostřit na chytré mobily, jejím největším problémem je dostat se do povědomí uživatelů i mimo Severní Ameriku, kde těží z dlouhodobé spolupráce s místními poskytovateli telekomunikačních služeb.“

xProdeje_OS.png

Celosvětové podíly operačních systému na trhu smartphonů v tisících jednotek
Platformapočet prodaných přístrojů v roce 2009tržní podíl v roce 2009počet prodaných přístrojů v roce 2008tržní podíl v roce 2008
Symbian80 87946,9%72 93452,4%
BlackBerry OS34 34719,9%23 14916,6%
iPhone OS24 89014,4%11 4188,2%
Windows Mobile15 0288,7%16 49811,8%
Linux8 1274,7%10 6227,6%
Android6 7983,9%6410,5%
WebOS1 1930,7%údaj není k dispoziciúdaj není k dispozici
ostatní1 1120,8%4 0272,9%
celkem172 373100,0%139 288100,0%

Na trhu operačních systémů vede stéle Symbian, ale jeho podíl stabilně klesá. Loni to bylo o 5,5 %. Operační systém Nokie doplácí na vzrůstající popularitu přístrojů BlackBerry a iPhone. Na světovém mobilním kongresu nicméně Symbian Foundation oznámila jeho uvolnění co by Open Source a do roka má přijít verze označovaná jako Symbian^4.

„Symbian se v posledních letech stal nekonkurenceschopným, ačkoli díky telefonům Nokia si do dneška udržel relativně vysoký tržní podíl. Pokud dovede nový Symbian využít potenciálu mobilů Nokia, mohl by se opět dostavit pozitivní růst,“ dodává Roberta Cozza, hlavní analytička Gartneru.

Google a Apple bodují

Nejlepší výkon v loňském roce si připsaly platformy Android a Apple. První jmenovaný zvýšil svůj tržní podíl o 3,5 % a Apple rostl meziročně o 6,2 %, což ho dostalo na pomyslné třetí místo a na čtvrtou příčku odsunulo Windows Mobile od Microsoftu.

„Úspěch Androidu v posledním kvartálu loňského roku přetrvá i v roce 2010, jelikož stále více výrobců představuje novinky právě s Androidem. Ohlédneme-li se zpět za světovým mobilním kongresem, můžeme konstatovat, že letos budou hrát prim operační systémy, nabídka služeb a aplikací, zatímco hardware bude ustupovat do pozadí,říká Carolina Milanesi. „Prodeje se vrátí k dvouciferným tempům růstu, ale sílící konkurence bude nadále tlačit na marže prodejců.“

Diskuze (55) Další článek: Vodafone roztočil provoz MMS: používá je každý pátý zákazník

Témata článku: Apple, Blackberry, Nokia, , Apple iPhone 4GB, Average Selling Price, APP, Sílící konkurence, #Apple, Black, Tržní podíl, Napodobenina, Silné portfolio, Silný nárůst, A/B, Podíl, Jasný vítěz