Po několika měsících od oznámení Apple oficiálně spustil svůj nový program pro uživatelské opravy zařízení. Zatím se týká pouze iPhonů 12 a novějších včetně nového iPhonu SE 3. generace. Firma ale slíbila, že se časem rozšíří o další produktu počínaje počítačů s procesory řady Apple M1. Škoda jen, že je zatím dostupný pouze pro uživatele Spojených států, ačkoli společnost slíbila jeho rozšíření do dalších zemí. A jak tedy celý proces funguje?

Uživatel pouze vyplní model a požadovanou komponentu a může objednávat. Ceny začínají na jednotkách a končí na stovkách dolarů. Nutné však bude znát IMEI opravovaného zařízení.
Služba je dostupná prostřednictvím webu www.selfservicerepair.com, který se tváří poměrně přehledně a jednoduše. Hned na úvodní straně čeká uživatele výběr vhodného produktu, konkrétního modelu a typu komponenty, kterou bude potřebovat vyměnit. Aktuálně zde najde baterie, repráčky, fotoaparát, displej, šuplíček na SIM kartu nebo vibrační motorek Taptic Engine.
Apple si komponenty hlídá
U volby každého typu výměny zákazníkovi vyjede výčet jednotlivých komponent a potřebných nástrojů k opravě, které lze zakoupit samostatně nebo v rámci celého výhodnějšího balíčku. Ceny komponent se pochybují v jednotkách až stovkách dolarů v případě nových displejů. U profesionálních pomůcek se cena může vyšplhat i na stovky dolarů. Některé z nich Apple dokonce nabízí za 50 dolarů na týdenní pronájem. I tak se ale nákup může mnohým vyplatit.
Výrobce ceny hájí tím, že jde o originální součástky a certifikované nástroje přímo od Applu, při jejichž použití nedojde k porušení záruky opravovaného zařízení. To má ale i odvrácenou stranu. Apple si totiž vede přísnou evidenci nákupu dílů a platí, že každá objednaná komponenta musí být určena pro konkrétní zařízení, čímž dostává ze hry neautorizované servisy a další osoby, které by si takto chtěly nakoupit originální díly do zásoby.
Pokud uživatel vymění díl za neoriginální, koupený jinde, bude na telefonu vídat časté a hlavně otravné upozornění o neznámých součástkách. Pro objednání daného dílu je nutné vyplnit IMEI opravovaného zařízení, které lze najít v nastavení telefonu. Vyžadován bude také ověřovací kód, který v bezplatném oficiálním návodu pro výměnu konkrétní součástky, čímž se společnost chrání a nutí lidi dodržovat předepsaný způsob opravy.
Každopádně jde o vstřícný krok, který dovolí šikovným kutilům ušetřit peníze za servis a dovolí prodloužit i životnost používaných zařízení. Komponenty k aktuálním modelům totiž budou k objednání minimálně 7 let. Můžeme jen doufat, že se dočkáme i brzkého rozšíření služby k nám do Evropy. Trend je totiž jasný – podobné „samoopravné“ iniciativy se chytají i další firmy jako Google či Samsung.
Rozborka iPhonu SE: