Většina statistik z mobilního trhu sleduje objem prodeje a s ním související tržby jednotlivých výrobců. Dalším podstatným ukazatelem je ale provozní zisk, tedy suma, kterou si z prodeje telefonů firmy připíšou po odečtení všech provozních a dalších souvisejících nákladů. Pokud by například marketing na uvedení některého modelu byl příliš štědrý a telefonů se pak prodá málo, skončí firma v minusu.
Podle analýzy Counterpoint Research se ukazuje, že dostatečně ziskové na celém trhu dokážou být vlastně jen dvě firmy – Apple a Samsung. Z toho první jmenovaná výrazně více. Ostatní výrobci se podle této analýzy přinejlepším plácají okolo nuly a rentabilita takového podnikání zřejmě nebude příliš vysoká. Teoreticky ale může některým firmám stačit zůstat na provozní nule, protože mohou mít i další výnosy z jiného podnikání.
Grafy studie Counterpoint Research zachycují tržní podíl šesti firem v průběhu dvou let z pohledu prodaných smartphonů, tržeb a zisku ze smartphonů. Podle prodaných kusů se o první a druhé místo nejčastěji přetahovaly značky Apple a Samsung. V posledním kvartále zůstal Samsung ve vedení a na druhé místo se vyhouplo Xiaomi, které cupertinského giganta nechalo až na třetím místě.
Na ostatní zbývají drobky
Právě Xiaomi dosud razilo strategii „objem nad hodnotu“ a dávalo přednost velkému počtu prodaných zařízení s nižší cenou. S malými maržemi na levných telefonech se ale těžko dosahuje ziskovosti. To potvrzují analytici, podle kterých se až v letos poprvé od roku 2019 dostalo Xiaomi na znatelně kladný provozní zisk. Přispělo k tomu uvedení a prodej dražších zařízení, zejména řada Mi 11 a na asijských trzích i první skládačka čínské značky Xiaomi Mi Mix Fold.
Z pohledu tržeb a zejména zisku je to ovšem „jiná písnička“. Ukazuje se, že Apple je dlouhodobě stále jediný, kdo na telefonech dokáže pořádně vydělat. Aktuálně má na smartphonech 75 % zisku z celého trhu. Tím, že prodává převážně drahé telefony, do jeho firemní kasy plyne i 40 % tržeb z celého odvětví.
Z pohledu zisku je druhý Samsung, který má 13% podíl. Zbylých 12 % si pak musí rozdělit celý zbytek trhu, což jsou desítky dalších výrobců, včetně velkých značek jako Oppo, Vivo nebo Lenovo (Motorola). Většina z nich tak zřejmě operuje s téměř nulovou marží, a to i přesto, že podle počtu prodaných smartphonů se podíl čínských firem na trhu neustále zvyšuje. Výjimkou je Huawei, jehož podíl vlivem amerických sankcí klesá ve všech třech sledovaných ukazatelích.
Zdroj: Counterpoint
Applu pomohl hlavně start prodeje iPhonů s 5G: