Apple již nějakou dobu ve svém online Storu nabízí jako doplňkovou službu možnost vygravírovat text či emoji na vybrané produkty. Tím lze produkt ještě více přizpůsobit na míru uživateli. Samozřejmě má služba určitá pravidla a není možné na produkty vygravírovat cokoliv. Typicky jsou zakázané vulgarismy, rasistické narážky či jiná slova odporující podmínkám.
Gravírovací služba podmínky přizpůsobuje vždy lokálnímu trhu, takže se seznam zakázaných slov a výrazů v jednotlivých zemích liší. Prozkoumat se to rozhodla společnost CitizenLab, která naprogramovala nástroj, jenž na vybraných trzích otestoval různá kontroverzní slova a výrazy, aby zjistila, jak je Apple v daném státě přísný, nebo naopak benevolentní.
Došla přitom k zajímavému zjištění, že zatímco v USA projde mnohé a k zamítnutí textu došlo pouze ve 170 případech, v Asii a zejména v Číně Apple cenzuruje ve velkém. Odhaleno bylo více než tisíc zakázaných slov, a to takových které často odkazují na politické události země. Vygravírovat v Číně nejdou ani slova jako demokracie, lidská práva či narážky na Tibet či Hongkong. To platí i na některé prvky ze západního světa, které se režimu nelíbí.
Zde je vidět, že ačkoliv se firma snaží tvářit jako svobodná, otevřená, podporuje různé komunity a přispívá na boj proti rasismu, tak na druhou stranu se nezdráhá pokrytecky přizpůsobit čínskému nedemokratickému režimu. Hledejme za tím zejména ekonomické zájmy – Čína tvoří skoro pětinu tržeb společnosti, se smartphony je zde aktuálně tržní čtyřkou a Apple si tak nemůže dovolit si to na tamním trhu s autoritami příliš rozházet.
Jak je to obecně s cenzurou na internetu?