Apple předběžně souhlasí se zaplacením mimosoudního vyrovnání ve výši až 500 milionů dolarů (téměř 11,5 miliardy korun) v rámci soudního sporu, týkajícího se zpomalování starších telefonů iPhone. Firma byla viněna z toho, že tak činila bez vědomí zákazníků, když uvedla na trh nové modely, aby přiměla majitele k výměně telefonu nebo baterie.

Apple předběžně souhlasí se zaplacením mimosoudního vyrovnání ve výši až 500 milionů dolarů (téměř 11,5 miliardy korun) v rámci soudního sporu, týkajícího se zpomalování starších telefonů iPhone. Firma byla viněna z toho, že tak činila bez vědomí zákazníků, když uvedla na trh nové modely, aby přiměla majitele k výměně telefonu nebo baterie.

Na dotazy několika zahraničních médií, týkající se mimosoudního urovnání sporu, Apple odpověděl: „Naším cílem vždy bylo vytvářet bezpečné produkty, které naši klienti oceňují, a důležitou součástí toho je zajistit, aby iPhone vydržel co nejdéle.“

Na dotazy několika zahraničních médií, týkající se mimosoudního urovnání sporu, Apple odpověděl: „Naším cílem vždy bylo vytvářet bezpečné produkty, které naši klienti oceňují, a důležitou součástí toho je zajistit, aby iPhone vydržel co nejdéle.“

Návrh na předběžné opatření byl zveřejněn v pátek večer a musí být ještě schválen soudcem Davidem Davilou. Apple má zaplatit spotřebitelům kolem 25 dolarů za každý telefon, přičemž částka se může zvýšit nebo snížit v závislosti na počtu vznesených požadavků. Minimální celková vyplacená suma má přitom činit 310 milionů dolarů (cca 7 miliard korun).

Návrh na předběžné opatření byl zveřejněn v pátek večer a musí být ještě schválen soudcem Davidem Davilou. Apple má zaplatit spotřebitelům kolem 25 dolarů za každý telefon, přičemž částka se může zvýšit nebo snížit v závislosti na počtu vznesených požadavků. Minimální celková vyplacená suma má přitom činit 310 milionů dolarů (cca 7 miliard korun).

Apple odmítl, že by se dopustil protiprávního jednání, nicméně rozhodl se celý případ urovnat, aby se vyhnul potížím a nákladům na další soudní spory. Spotřebitelé tvrdili, že se po instalaci oficiální softwarové aktualizace zhoršil výkon jejich telefonů. Jsou přesvědčeni, že byli uvedeni v omyl, když uvěřili, že jejich telefony jsou na konci své životnosti a vyžadují výměnu nebo novou baterii.

Apple odmítl, že by se dopustil protiprávního jednání, nicméně rozhodl se celý případ urovnat, aby se vyhnul potížím a nákladům na další soudní spory. Spotřebitelé tvrdili, že se po instalaci oficiální softwarové aktualizace zhoršil výkon jejich telefonů. Jsou přesvědčeni, že byli uvedeni v omyl, když uvěřili, že jejich telefony jsou na konci své životnosti a vyžadují výměnu nebo novou baterii.

Soudní proces se táhne od roku 2017, kdy Apple přiznal, že úmyslně zpomalil starší iPhony se stárnoucí baterií, aby zabránil jejich samovolnému vypínání. Samo o sobě to byl patrně dobře míněný krok – největší problém byl v tom, že firma o něm nijak neinformovala své zákazníky. Apple se poté omluvil a snížil cenu náhradní baterie ze 79 na 29 dolarů, čehož využilo přibližně 11 milionů majitelů iPhonů, kteří si ji nechali vyměnit.

Soudní proces se táhne od roku 2017, kdy Apple přiznal, že úmyslně zpomalil starší iPhony se stárnoucí baterií, aby zabránil jejich samovolnému vypínání. Samo o sobě to byl patrně dobře míněný krok – největší problém byl v tom, že firma o něm nijak neinformovala své zákazníky. Apple se poté omluvil a snížil cenu náhradní baterie ze 79 na 29 dolarů, čehož využilo přibližně 11 milionů majitelů iPhonů, kteří si ji nechali vyměnit.

Obhájci spotřebitelů označili vypořádání za „spravedlivé, rozumné a přiměřené“. Platbu ve výši 25 dolarů za telefon vnímají jako odpovídající s tím, že za maximum považují částku 46 dolarů za kus. Na své si samozřejmě přijdou i právníci, kteří požadují zaplacení poplatků ve výši až 93 milionů dolarů a dalších 1,5 milionů dolarů za náklady.

Obhájci spotřebitelů označili vypořádání za „spravedlivé, rozumné a přiměřené“. Platbu ve výši 25 dolarů za telefon vnímají jako odpovídající s tím, že za maximum považují částku 46 dolarů za kus. Na své si samozřejmě přijdou i právníci, kteří požadují zaplacení poplatků ve výši až 93 milionů dolarů a dalších 1,5 milionů dolarů za náklady.

Finanční vypořádání se týká amerických majitelů iPhonů 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus nebo SE, s operačním systémem iOS 10.2.1 nebo novějším. Vztahuje se také na americké majitele iPhonů 7 a 7 Plus, které před 21. prosincem 2017 fungovaly s iOS 11.2 nebo novějším.

Finanční vypořádání se týká amerických majitelů iPhonů 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus nebo SE, s operačním systémem iOS 10.2.1 nebo novějším. Vztahuje se také na americké majitele iPhonů 7 a 7 Plus, které před 21. prosincem 2017 fungovaly s iOS 11.2 nebo novějším.

Apple připisoval problémy především změnám teploty, náročnému používání a dalším faktorům. Na svou obranu uvedl, že jeho inženýři na rychle a úspěšně pracovali na vyřešení situace. Analytici někdy označují zpomalení iPhonů jako „throttling“ - vkládání prázdných cyklů během činnosti procesoru, jehož cílem je snížení jeho teploty nebo spotřeby.

Apple připisoval problémy především změnám teploty, náročnému používání a dalším faktorům. Na svou obranu uvedl, že jeho inženýři na rychle a úspěšně pracovali na vyřešení situace. Analytici někdy označují zpomalení iPhonů jako „throttling“ - vkládání prázdných cyklů během činnosti procesoru, jehož cílem je snížení jeho teploty nebo spotřeby.

Na dotazy několika zahraničních médií, týkající se mimosoudního urovnání sporu, Apple odpověděl: „Naším cílem vždy bylo vytvářet bezpečné produkty, které naši klienti oceňují, a důležitou součástí toho je zajistit, aby iPhone vydržel co nejdéle.“
Návrh na předběžné opatření byl zveřejněn v pátek večer a musí být ještě schválen soudcem Davidem Davilou. Apple má zaplatit spotřebitelům kolem 25 dolarů za každý telefon, přičemž částka se může zvýšit nebo snížit v závislosti na počtu vznesených požadavků. Minimální celková vyplacená suma má přitom činit 310 milionů dolarů (cca 7 miliard korun).
Apple odmítl, že by se dopustil protiprávního jednání, nicméně rozhodl se celý případ urovnat, aby se vyhnul potížím a nákladům na další soudní spory. Spotřebitelé tvrdili, že se po instalaci oficiální softwarové aktualizace zhoršil výkon jejich telefonů. Jsou přesvědčeni, že byli uvedeni v omyl, když uvěřili, že jejich telefony jsou na konci své životnosti a vyžadují výměnu nebo novou baterii.
Soudní proces se táhne od roku 2017, kdy Apple přiznal, že úmyslně zpomalil starší iPhony se stárnoucí baterií, aby zabránil jejich samovolnému vypínání. Samo o sobě to byl patrně dobře míněný krok – největší problém byl v tom, že firma o něm nijak neinformovala své zákazníky. Apple se poté omluvil a snížil cenu náhradní baterie ze 79 na 29 dolarů, čehož využilo přibližně 11 milionů majitelů iPhonů, kteří si ji nechali vyměnit.
8
Fotogalerie

Apple zaplatí za zpomalování starších iPhonů. Majitelům se vrátí 568 Kč za kus

Apple předběžně souhlasí se zaplacením mimosoudního vyrovnání ve výši až 500 milionů dolarů (téměř 11,5 miliardy korun) v rámci soudního sporu o zpomalování starších iPhonů. Obžaloba říká, že tak firma jednala bez vědomí zákazníků, když uvedla na trh nové modely, aby přiměla majitele k výměně telefonu nebo baterie.

Návrh na předběžné opatření musí ještě schválit soudce Edward Davila. Apple má zaplatit spotřebitelům kolem 25 dolarů za každý telefon, přičemž částka se může zvýšit nebo snížit v závislosti na počtu vznesených požadavků. Minimální celková vyplacená suma má činit 310 milionů dolarů (cca 7 miliard korun).

Soudní proces se táhne od roku 2017, kdy Apple přiznal, že úmyslně zpomalil starší iPhony se stárnoucí baterií, aby zabránil jejich samovolnému vypínání. Po cca dvou letech používání a nabíjení totiž klesá nejen kapacita baterie, ale i napětí, které je baterie schopná odevzdat. Potom stačí, aby telefon přišel s větším požadavkem na energii (může to být třeba pořízení fotky s bleskem), celý systém zkolabuje a vypne se. Samo o sobě to byl patrně dobře míněný krok, ale firma o něm neinformovala své zákazníky. Apple se poté omluvil a snížil cenu náhradní baterie ze 79 na 29 dolarů, čehož využilo přibližně 11 milionů majitelů iPhonů, kteří si nechali akumulátor vyměnit.

Apple odmítl, že by se dopustil protiprávního jednání, přesto se rozhodl celý případ urovnat, aby se vyhnul potížím a nákladům na další soudní spory. Spotřebitelé tvrdili, že se po instalaci oficiální softwarové aktualizace zhoršil výkon jejich telefonů. Jsou přesvědčeni, že byli uvedeni v omyl, když uvěřili, že zařízení jsou na konci své životnosti a vyžadují výměnu nebo novou baterii.

Vypořádání se týká amerických majitelů iPhonů SE a 6 až 7 Plus. Obhájci spotřebitelů označili vypořádání za „spravedlivé, rozumné a přiměřené“.

Zdroj: Reuters

Určitě si přečtěte

Články odjinud