Disclaimer: Obsahuje nadsázku a pokusy o humor.
Apple říká (spodní část stránky apple.com/iphone-12), že...
- Zmenšení krabičky nových iPhonů znamená více krabiček na jednu zásilku, tedy méně zásilek. Ok, tomu všichni rozumíme.
- Emise uhlíku se tím omezí o víc než 2 milióny tun ročně. Tady už je více neznámých, ale ok, budeme to Applu věřit.
- Dva milióny tun uhlíku je jako by ze silnic zmizelo 450 000 aut za rok. Mám pocit, že Apple nás chce ohromit, ale trochu to přehnal.
Pojďme zapojit čísla. Z následujících důvodů nebudou přesná, nicméně nepřesnosti nejsou tak velké, že by nám zásadně rozházely výpočet.
- Apple nezveřejňuje počty prodaných iPhonů, budeme pracovat se 197 milióny, které za rok 2019 uvádí Strategy Analytics.
- Uvedený počet je za rok, nikoliv generace iPhonů, které se liší rozměry krabiček.
- Budu předpokládat, že v dalším roce Apple prodá stejný počet iPhonů.
Také je tu faktor z balení odstraněné nabíječky a sluchátek, jejichž úsporu Apple počítá do karbonové stopy. Následující článek vám však vysvětlí, že tu nabíječku si lidé stejně budou muset koupit, protože do těch starých nepasují nové kabely.
Matematika
Z počtu Applem ušetřených 450 tisíc aut (dopočítáme se k nim na konci tohoto odstavce) vyplývá:
- Apple v roce 2019 měl 1 083 804 aut, do každého z nich naložil 182 iPhonů a jezdil s nimi celý rok (patrně se uvažuje s ročním nájezdem celosvětově průměrného auta). Už cítíte, jak absurdní to začíná být?
- Letos se do stejného auta díky menší krabičce vejde o 70 % více iPhonů, tedy 311 kusů. Tzn. s naloženými iPhony celý rok jezdí pouze 633 803 aut.
- Když počty aut za oba roky odečteme...
Boom, Apple odstranil ze silnic 450 000 aut!
Ekologie na více frontách
Abych byl úplně fér, do udávaného omezení uhlíkové stopy Apple započítává i „přechod na obnovitelnou energii, na které spolupracuje s výrobními partnery.“ Ale to už je úplné mystérium. Nevíme, jakou část 450 tisíc aut mají na svědomí menší krabičky a jakou obnovitelná energie u partnerů.
Dnešním matematickým cvičením nechci shazovat snahy Applu o zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Závazek do roku 2030 eliminovat veškerý negativní vliv na klima, je velká věc, firmu bude stát hodně peněz a námahy. Marketingové bláboly o skoro půlmiliónu aut by si však mohl Apple odpustit.