Apple zůstává nejhodnotnější značkou světa. Proti loňsku nejvíc vyrostl TikTok

Společnost Brand Finance letos opět jako začátkem každého roku vydala žebříček 500 nejhodnotnějších značek světa. Ten se snaží na základě mnoha faktorů určit hodnotu značek nehledě na odvětví. Rozdíl proti jiným žebříčkům nebo hodnotám na burze je takový, že se zde bere opravdu hodnota samotných značek, nikoliv firem, které za nimi stojí.

Klepněte pro větší obrázek
Nejrychleji rostoucí značkou byl za poslední rok TikTok. Nejvíc naopak propadla Alibaba

Poslední roky můžeme pozorovat, že mezi ty nejhodnotnější značky často patří výrobci chytrých telefonů a další elektroniky. Letošním vítězem se opět stala značka Apple. Ta s hodnotou 355 miliard dolarů obhájila loňské vítězství, kdy po letech kralování sesadila Amazon, který letos „těsně“ (o 5 miliard dolarů) skončil znovu na druhé příčce. Třetí místo s hodnotou 263 miliard dolarů obsadil stejně jako loni Google. Na čtvrté příčce zůstal Microsoft.

USA a technologické firmy dominují

Zatímco první čtveřice zůstala zachována zajímavé pohyby se děly na dalších pozicích. Z páté pozice na šestou se propadl Samsung,  který překvapivě předběhl americký řetěz obchodů Walmart. Sedmou příčku si zachoval Facebook (bráno jako sociální síť, nikoliv společnost Meta). Ten pak na osmé pozici následuje čínská banka ICDC a desítku uzavírá americký operátor Verizon.

Klepněte pro větší obrázek
Nejsilnějším sektorem zůstávají u značek stále technologie, jejich podíl však poklesl

Největší překvapení ale přišlo na deváté pozici, kde se objevila společnost Huawei, která meziročně výrazně poskočila z 15. místa a poprvé se tak dostala do první desítky navzdory politickým problémům. Celkově ale žebříčku TOP 10 dominují americké společnosti. V příklad Huawei je však vidět síla dravých čínských firem, které každoročně nabývají na popularitě.

V druhé desítce (ale i dalších příčkách) už je ale čínských firem spousta a ukázkovým příkladem raketově rostoucí značky je TikTok. Zatímco ještě loni se do žebříčku nejsilnějších 500 značek ani nedostal, letos s největším meziročním růstem o 218 % skončil na skvělém 18. místě, čímž přeběhl i silné značky jako Disney či Tesla. Pro srovnání, konkurenční Instagram skončil až na 43. pozici.

Klepněte pro větší obrázek
Téměř polovinu hodnoty všech značek tvoří ty z USA

Zatímco žebříčku 30 nejhodnotnějším firmám dominují technologické firmy, krok za nimi jsou právě automobilky. Z mobilního světa je pak důležité TSMC, které obsadilo 93. místo, o jednu pozici před Sony. Došlo ale i na negativní překvapení, jako například Xiaomi, které se výrazně meziročně propadlo až na 199. příčku.

Pokud se na žebříček podíváme demograficky, zjistíme, že téměř polovinu hodnoty z celého žebříčku tvoří americké značky. Druhá je pak Čína s podílem přes 19 procent. Ze sektorového pohledu mají největší hodnotu technologické značky, ač jejich podíl meziročně klesl ze 17 na 14 %. Těsně za nimi je pak retail a banky.

Vyhodnocení 500 nejhodnotnějších značek světa:

Diskuze (4) Další článek: První ohebné véčko od Huawei přichází do Česka. Je elegantní a dražší než konkurence

Témata článku: Apple, Huawei, Samsung, , , , , , , , , , , , , , BrandFinance, Příčka, Značka, Walmart, Disney, Verizon, Žebříček, Hodnota, Meta