Asociace operátorů změřila útlum mobilního signálu ve vlacích. Nejhůř se prý dostane do vagónů s kupé

Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS), která sdružuje tři české síťové operátory T-Mobile, O2 a Vodafone, dlouhodobě upozorňuje na špatný příjem mobilního signálu ve vlacích. Jejím cílem není ani tak objevovat nešvary v mobilních komunikacích, ale hlavně rozptýlit pochybnosti, aby si snad někdo nemyslel, že za špatný nebo leckdy vůbec žádný signál ve vagónech mohou třeba kvůli nedostatečnému venkovnímu pokrytí pouze sami operátoři.

Je pravda, že koridory železničních tratí často vedou v některých svých úsecích málo osídleným územím a operátoři se soustředí hlavně na pokrývání populace (tedy tam, kde někdo žije) a nikoli území, ale v tomto případě nepadá celá vina na hlavu operátorské trojice, ačkoli ČTÚ už loni konstatoval, že operátoři podél koridorů pokryli jen nejnutnější minimum, aby vyhověli podmínkám licence. Příčinou špatného příjmu ve vlacích je ale také samotná konstrukce vagónů, která výrazně tlumí zvenčí přicházející signál. A pokud je už ten sám o sobě průměrný, do vagónu se pak nemusí dostat vůbec.

Klepněte pro větší obrázek
Operátorská asociace má o příčině útlumu signálu ve vlacích jasno. My dodáme, že minimální nutné pokrytí podél tratí situaci nepomáhá

Často se používá označení Faradayova klec, tedy duté místo, do kterého se nedostanou (nebo jen velmi obtížně) elektromagnetické vlny. Takovou pomyslnou klecí může být typicky vagón v železniční dopravě, jehož podstatná část konstrukce je kovová, doplněná obvykle skleněnými plochami oken. Ovšem není vagón jako vagón – některé (obvykle ty dříve vyrobené) propustí signál lépe, novější s tlakovým utěsněním oken naopak odráží vlny ještě dokonaleji.

Který dopravce tlumí nejvíce

APMS se blíže nespecifikovaným způsobem dostala k hodnotám útlumu mobilního signálu v několika typech železničních vagónů a souprav. Tato veličina se měří v decibelech (dB) a čím vyšší je minusová hodnota, k tím většímu útlumu signálu dochází. Situaci s útlumem můžete jednoduše nasimulovat i se svým mobilem. V nastavení stačí najít „stav sítě“ a v něm položku „síla signálu“, která ukazuje běžný útlum zhruba okolo –90 dB. Pokud mobil pevně sevřete do dlaní zejména po hranách a zakryjete tak jeho antény, rázem dojde k útlumu třeba -105 dB, obvykle při současném poklesu „čárek“ v piktogramu značícím sílu signálu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podobně tlumí signál konstrukce vagonů. Podle APMS má nejmenší útlum -92 dB dvoupodlažní elektrická souprava City Elephant Českých drah. K většímu útlumu –105 dB má docházet v jednotkách Interpanter taktéž Českých drah. Vagón Regiojetu má stínit signál na –110 dB a konečně „generický“ vagón s kupé, přičemž vyobrazen je vagón 2. třídy Českých drah v již dávno nepoužívaném červeném nátěru, tlumí signál až na –125 dB.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zde je třeba dodat, že výsledky měření jsou interpretované – abychom zůstali u železniční terminologie – tak trochu „z rychlíku“, protože u jednotlivých typů vagónů není podstatný název dopravce, ale spíš jeho stáří, konstrukce a možná i prostorové uspořádání vagonů (velkoprostorový, oddílový/kupé, nebo kombinovaný), přičemž oba největší dopravci v Česku používají různé typy vagonů a není možné paušálně říct, že velkoprostorový vagon Regiojetu stíní signál víc než oddílový vagon Českých drah.

Povrchní měření

Navíc zcela chybí měření pro jednotku Stadler Flirt, kterou používá Leo Express, případně modernější soupravy Railjet, Pendolino nebo Interjet Českých drah a všechny soupravy motorové trakce (Regionova, Regioshark a další). Přitom srovnání s nejnovějšími, letos vyrobenými vagony Interjet by mělo nejlepší vypovídací hodnotu, protože právě tyto vagóny mají bránit prostupu signálu méně než starší typy, a to díky použití speciálního typu skla (více jsme psali zde).

Ať už je měření APMS jakkoli orientační a „na vodě“, pravdou je, že špatný signál ve vlacích je dlouhodobý problém, který by mohlo zcela odstranit až použití opakovačů v jednotlivých vagonech a soupravách. To je při počtu provozovaných jednotek docela nákladná záležitost, a tak situaci dopravci řeší hlavně na dálkových spojích instalací přístupových bodů Wi-Fi. Ta sice rozumně poslouží pro data, ale při volání už tak spolehlivá není a navíc ji pro hlasové hovory mohou využít pouze cestující s telefony podporujícími funkci VoWi-Fi.

Jak dostat mobilní signál do vlaku:

Diskuze (8) Další článek: Nic se zhmotnilo. Nothing Phone (1) sice neoslní výbavou, ale blikající záda jen tak někdo nemá

Témata článku: , , , , Vlak, Signál, Faradayova klec, RegioJet, Faraday, Leo Express, Railjet, Piktogram, Útlum, Operátor, Česká republika, Vagón, Pendolino, Mobilní signál, Kupé