Garmin vydal novou verzi uliční mapy České republiky Atlas 10R v6. Upgrade ze starší verze a z Topo Czech je zdarma. Jaká je jedna z nejlepších současných map České republiky?
S novinkami nekončíme
V Atlasu 10R objevíme i další inovace:
- Kvalitnější a doplněná data pro routing – jednosměrky, mimoúrovňové křižovatky, pěší zóny, neprůjezdné komunikace (bez databáze přikázaných směrů jízdy a zákazů vjezdu).
- Vylepšená funkce routingu s podporou výpočtu trasy především po hlavních komunikacích (platí pro algoritmus výpočtu Rychlejší trasa).
- Na dálnicích a ryhlostních komunikacích je zákres exitů a kilometráže s intervalem 0,5 km.
- Body zájmu byly zpřesněny a doplněny. V mapě je více než deset tisíc nových bodů zájmu, celkem pětačtyřicet tisíc bodů.
- Stanice metra v Praze označeny trasou a názvem stanice.
- Byly doplněny optimalizované úseky železničního koridoru Pardubice–Olomouc.
- Vrstvy drobných vodních toků byly aktualizovány, zpřesněny a napojeny na vodní plochy a řeky. Mapa by měla obsahovat většinu vodotečí s délkou nad 2 km.
- Byl odstraněn problém vypadlých ploch lesů na mnoha místech republiky.
- Mapa je nově členěna na čtyřiadvacet regionů. Menší počet zvyšuje rychlost výpočtu tras, které vedou přes více mapových regionů. Rozvržení mapových regionů zhruba respektuje turistické oblasti ČR.
- Atlas 10R obsahuje novou základní mapu (basemap).
- Součástí balíčku je aktuální verze programu MapSource, který je určen pro správu a nahrávání map. Program je plně v češtině, včetně nápovědy.
- Registrace mapy a vygenerování odemykacího klíče provádí přímo uživatele on-line na stránkách www.garmin.cz/unlock.
Tři verze Atlasu
Atlas 10R několik týdnů existoval pouze v jedné verzi. V polovině ledna se ale na stránkách Garminu objevily tři varianty, určené pro instalaci do různých typů navigačních přístrojů. Různé navigátory totiž mapy zobrazují jinak a s původní verzí Atlasu byly v některých modelech problémy.
Při stahování si lze vybrat z těchto variant:
- standardní instalace mapy: pro většinu starších přístrojů.
- instalace mapy pro novou generaci outdoorových přístrojů: barevné turistické navigace s „x“ v názvu.
- instalace mapy pro novou generaci autonavigací: pro Nüvi, Zumo a nejnovější StreetPiloty.
Pro následující starší navigační přístroje není mapa Atlas 10R vhodná: GPS 12Map, GPS III+, eMap/eMap Deluxe, StreetPilot, StreetPilot ColorMap.
Vlastní zkušenosti s Atlasem
S novou verzí Atlasu 10R v6 jsem několik týdnů jezdil, používal jsem při tom navigační přístroj Garmin StreetPilot c510 Deluxe. Je ale velmi těžké až nemožné hodnotit kvalitu mapy. Při testech s navigacemi najedu obvykle kolem tisíce kilometrů a jsem schopný posoudit jen velmi malou část pokrytého území.
Nejvíc mě potěšilo, že mapa – na rozdíl třeba od Topo Czech – dokáže správně vyhledávat čísla domů. Dříve navigace místo jednoho výskytu nabídla dlouhý seznam mnoha opakovaných položek. Samozřejmě oceňuji pokrytí názvy ulic i v menších obcích. Tím se zatím nemůže chlubit žádná navigační mapa České republiky.
Na mapě lze vyhledávat tyto položky: vlastní uložené body, oblíbená místa, města, exity (sjezdy z dálnic a rychlostních komunikací), body zájmu, adresy a křižovatky.
Chválit bych mohl různá lokální vylepšení, která by ale asi neřekla nic tomu, kdo tato místa nezná. Tak alespoň jedno: Garmin s Atlasem 10R je první přístroj, který umí řidiče správně provést chystanou mimoúrovňovou křižovatkou v Brně-Pisárkách (konkrétně třeba při cestě z Bauerovy ulice do Pisáreckého tunelu).
Trasa na křižovatce v Brně-Pisárkách: tohle zatím jiné mapy neumí
Stabilita map byla slušná. Tím už naznačují, že nikoli výborná. Na jednom konkrétním místě v Hranicích na Moravě, při cestě tam i zpět, totiž přístroj zamrznul. Vzhledem k tomu, že to bylo na stejném místě, svaluji vinu na mapu. Jiné problémy, které by skončily zatuhnutím přístroje, jsem nezaregistroval.
Setkal jsem se ale s mnoha povely na odbočení, které se mě snažily navést do jednosměrné ulice. Mnohé jednosměrky byly opraveny, ale mapa se v tomto ohledu stále nepřibližuje dokonalosti.
Doleva ve skutečnosti nelze zabočit, silnici je nutné podjet zprava
U předchozí verze Atlasu 10R bývaly velké připomínky ke kvalitě naplánované trasy. I když i v novém Atlasu jsou chyby, bylo tady uděláno hodně práce. Stejně jako u Topo Czech se ale můžete setkat s delší prodlevou, než Garmin po sjetí z naplánované trasy vypočítá novou variantu cesty.
Zkušenosti ostatních
Na téma Atlasu 10R se na internetu živě diskuzuje. Názory najdete pod našimi články, které jsme o této mapě vydali, na fóru i na dalších stránkách. Co o Atlasu píšou jeho uživatelé? Na jedné straně chválí, zde samozřejmě bez podrobností; objevují se ale i konkrétní výtky. Uvádím je bez vlastního ověření.
- Nezná jednosměrky v Praze na Jižním městě.
- V mapě není dost cest v Podkrkonoší, které v TomTom jsou.
- Občas vypínání navigačního přístroje (Legend C) během routování.
- V režimu Nejkratší vzdálenost je vyhledána trasa, která zdaleka není nejkratší.
- Při vyhledávání tras jsou některé silnice nepochopitelně ignorovány, takže člověk si zbytečně zajede.
- Navigace mě několikrát místo po rovné hlavní silnici zavedla do postranních uliček, aby se jimi následně vrátil na tutéž hlavní trasu, po které jsem jel původně.
- Jako zpestření jinak nudné jízdy po dálnici lze chápat, když vás navigace nutí sjet z dálnice, přejet ji pod nadjezdu a přivaděčem na obrácený směr pokračovat v původní cestě po dálnici.
- Výpočet tras je zcela odlišný od City Navigator NT+ v8 a někdy až nesmyslný. Volí trasy jinak, většinou delší a komplikovanější, než když je zapojen společně s City Navigatorem. U Topo Czech, kterou jsem měl před tím, se to nedělo.
Výborná z nedokonalých
Žádná mapa nebyla, není a zřejmě nikde nebude dokonalá; v každé mapě jsou chyby. Tuto životní filozofii doporučuji všem uživatelům navigačních přístrojů. Vyhnou se tak zklamání, až je jejich drahý navigátor pošle do jednosměrky. Garmin, TomTom, Mio ani nic dalšího ale neslouží ke slepé navigaci podle přístrojů – nejdůležitější je vždy člověk, který přemýšlí, analyzuje povely a rozhoduje se sám.
Ani Atlas 10R v6 není dokonalý. Je to ale nejspíš nejlepší mapa České republiky pro uživatelské navigační přístroje, jaká dnes existuje. A cena je víc než skvělá – starší uživatelé tohoto produktu mají upgrade zdarma, pro nové je k dispozici za velmi slušných 1 990 Kč.
Tip: prohlédněte si manuál k Atlasu 10R v6