Nevíte kolik vás stojí volání na audiotextové a barevné linky a už vůbec nevíte jak je poznat? Máme pro vás přehled cen a návod jak se nespálit!
Modré, bílé, zelené a prémiové linky. Která je která a jak jsou zpoplatněné? Dovolím si říct, že v tomto panuje opravdu velký zmatek a běžný spotřebitel se jen stěží orientuje. V dnešním článku si proto stručně a jasně řekneme, jaké linky existují, jak je poznáte, kolik stojí a jak předcházet potížím jejich blokací, respektive blokací prémiových čísel. Každý asi zná předčíslí 800, což je bezplatná (zelená) linka, čím dám více se, ale objevují linky se sdílenými náklady – modré a bílé linky.
Provoz zelené linky není levná záležitost a pro neziskové organizace či občanská sdružení bývají ceny likvidační. Abych toto tvrzení podložil, přidávám odkaz na pořad Reportéři ČT, kteří objasňují proč musela skončit linka pomáhající lidem v nouzi. Zelené linky ale v těžkých časech ruší i velké firmy, které touto cestou přenáší náklady na své zákazníky.
Linky se sdílenými náklady
Jak už bylo řečeno, existují modré a bílé linky. Ty modré poznáte podle předčíslí 81, 83, 843, 844, 845, 846, 855. Sazba volání se liší dle operátora, Vodafone si například za minutu volání účtuje 4,54 Kč, T-Mobile o padesátník méně a zákazníci O2 zaplatí jako za volání na pevnou linku. Ale pozor, z pohledu operátora jde o tzv. čísla se speciální sazbou, takže na ně nelze využít volné minuty ani volání zdarma (například u tarifů NEON).
Bílé linky poznáte tak, že začínají předčíslím 840, 841, 842, 847, 848 či 849. Cena u O2 se opět řídí vaším tarifem jako v případě volání na pevnou, ale úplně stejně jako u modrých linek na ně nelze uplatnit tarifní minuty či volání zdarma. Vodafone a T-Mobile mají speciální sazbu (viz tabulka) okolo pěti korun za minutu.
Můžete se setkat i s předčíslím 910 či 972, 973, 974 a 95. Jde o sítě určené pro přenos hlasu prostřednictvím VoIP, síť Českých drah, síť Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a konečně ostatní neveřejné sítě. A ještě jednou pozor, T-Mobile při volání na tyto čísla neodečítá volné jednotky. Naproti tomu u Vodafone lze na tato čísla volné jednotky využít.
Ceny volání na barevné linky a do speciálních sítí:
Linka | Vodafone | O2 | T-Mobile |
Zelená linka (800) | zdarma | zdarma | zdarma |
Modrá linka (81, 83, 843, 844, 845, 846, 855) | 4,54 Kč | jako na pevnou | 4 Kč |
Bílá linka (840, 841, 842, 847, 848, 849) | 5,55 Kč | jako na pevnou | 4,80 Kč |
VoIP (910) | jako do cizí sítě | jako na pevnou | jako na pevnou |
Síť ČD, Ministerstvo vnitra, obrany, ostatní (972, 973, 974, 95) | jako do cizí sítě | jako do vlastní sítě | jako na pevnou |
U O2 a T-Mobile se na volání neuplatňují volné (tarfiní) jednotky. U Vodafone lze volné jednotky využít. |
Pozor na devítky
Tím ale nekončíme, skutečnou skrytou hrozbou mohou být prémiové linky. Tedy čísla začínající devítkou. Například 900, 906, 908 a 909. Říká se jim Audiotextové linky. Nemusím myslím připomínat, že jsou zpoplatněné speciální sazbou v rozmezí 6 až 95 Kč, takže jakmile nějaké číslo začíná devítkou, okamžitě zbystřete.
Pro úplnost dodávám, že existují tyto cenové hladiny: 6, 8, 10, 11, 14, 16, 17, 18, 20, 23, 26, 30, 34, 38, 42, 46, 50, 55, 60, 65, 70, 80, 90 a 95 Kč za minutu, respektive za spojení.
Audiotextové linky
Mějte vždy na paměti, že cena volání (popřípadě cena spojení) na takovou linku je odvozena od čtvrté a páté číslice v telefonním čísle. Telefonní číslo si můžeme napsat obecně jako 90X AB CD ZZ, kde:
- X určuje charakter služby, může nabývat hodnot 0-9
- AB určuje cenu služby
- CD ZZ je stanoveno při přidělení čísla Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ)
Příklad: Při volání na číslo 900 10 00 00 zaplatíte za minutu hovoru 10 Kč.
Čísla 900, 906 a 909 se účtují po minutách, čísla 908 jsou účtována fixní sazbou při spojení.
Příklad: Při volání na číslo 908 30 11 11 v trvání 20 sekund zaplatíte 30 Kč.
Druhů audiotextových linek je vícero, mohou být informačního, obsahového, odborného a zábavného charakteru. Dále pak erotické, herní a loterijní a hlasovací. Uvedeme si ještě několik příkladů. Zastavme se ale u linky 905, která v praxi zatím nefunguje a v brzké době zdá se fungovat nebude. Volání na ni může totiž teoreticky stát až 950 Kč za minutu, kvůli tomu, že cifra vyjádřená čtvrtou a pátou číslicí se navíc násobí deseti. Více se dozvíte v tomto článku.
Další příklady zpoplatnění prémiových linek:
První trojčíslí | číslo | cena (dle 4. a 5. číslice) |
900 | 900 90 12 33 | 90 Kč/min. |
906 | 906 30 11 11 | 30 Kč/min. |
909 | 909 95 99 99 | 95 Kč/min. |
908 | 908 50 50 55 | 50 Kč/spojení |
905 | 905 30 20 11 | 30 x 10 Kč/min. (300 Kč) |
Chcete se vyvarovat problémů se speciálně zpoplatněnými (prémiovými) linkami? Ať už třeba u vašich ratolestí, manželky či u sebe samého? Přeci jen, každý občas nechá mobil bez dozoru a na vytočení prémiového čísla či odeslání Premium SMS je otázkou několika málo sekund. Řešení je jednoduché – nechce si prémiové služby zablokovat přímo operátorem.
Ten vám totiž reklamaci jen stěží uzná, pokud přijdete s argumentem, že o ničem nevíte a 100% jste žádné prémiové služby nevyužili. Zákazníci Vodafone a T-Mobile to zvládnou pohodlně v internetové samoobsluze, kdo má O2 musí volat zákaznickou linku.