Be-on-road 2.0: navigátor pro Windows Mobile (velký test)

Český výrobce navigačního systému Be-on-road vydal jeho novou verzi 2.0. Má velmi dobrou grafiku, skvělé mapy a cenu. Nebo se najde i nějaké „ale“?

Jakoukoli změnu či úpravu trasy lze provádět v nabídce Plánovač tras. Zde lze například jednoduše změnit místo startu na aktuální GPS souřadnici či adresu. Přidáte-li prostřednictvím mapy a kontextového menu průjezdní bod, objeví se právě zde, bohužel až na konci seznamu. A co víc, pouze jako GPS souřadnice.

Pokud si tedy tvoříte trasu zadáním startu, cíle a následně ji upravíte přidáním několika průjezdních bodů, získáte nepřehledný seznam GPS pozic. Tato místa pak musíte přeskládat, což není vzhledem k nicneříkajícím označením jednoduché. Programátoři by měli průjezdní místa označit například „téměř Horní Lhota“, aby se měl řidič při přeskládávání průjezdních bodů čeho chytit.

Nejlepší by ovšem bylo, kdyby aplikace přidávala body s předpokladem, že průjezdní bod leží mezi startem a cílem a nikoli až za cílem cesty. BOR tedy také neumožňuje optimální vyhledání trasy mezi více zadanými body. Po úspěšném vytvoření lze trasu v rámci simulace procestovat.

Dobrá práce s body zájmu

Za práci s body zájmu si BOR zaslouží pochvalu. Po volbě hledání POI se zobrazí poměrně dlouhý seznam kategorií bodů. Čerpací stanice je logicky umístěna na první místo, další položky se řídí abecedně. Za všechny mohu zmínit autoservis, bankomat, hotel, kino, lékárna, nemocnice, parkoviště, zkrátka potřebná, důležitá i zábavná místa.

Pokud v tomto výčtu klepnete na ikonu, například vlakové nádraží, zobrazí se v mapě i při jízdě všechna vlaková nádraží. U ikonky se objeví malá fajfka. Velká část bodů zájmu má poctivě vyplněné informace: název, kontaktní číslo, internetovou adresu a přesné světové souřadnice.


Zatržítkem u ikony aktivujete zobrazení míst zájmu

Hledáte-li konkrétní místo zájmu, klepnete na název kategorie a objeví se důležité volby: blízko aktuální pozice, blízko cíle, blízko adresy, podle města a konečně i podél trasy. Právě tyto funkce dělají z bodů zájmu opravdového pomocníka. Pokud si zvolíte například čerpací stanici blízko aktuální pozice, vypíšou se všechny pumpy od nejbližší po nejvzdálenější. Podobně je tomu i při hledání míst podél trasy.

Chcete-li na naplánované trase přidat místo zájmu, například právě pumpu, musíte tak provést opět přes Plánovač. Přidané místo, byť vyhledané podél trasy, se následně opět přidá až na konec seznamu a musíte jej přesunout na správnou pozici.

K dokonalosti schází upozorňování v předstihu na vybrané kategorie bodů zájmu. To využívají například majitelé aplikace TomTom pro upozornění na statické policejní radary.


Detaily zájmového místa a možnosti navigace

Přidání a export oblíbených bodů probíhá přes instalátor v počítači. Export lze bohužel provádět pouze do uzavřeného formátu BEF. V případě importu již figuruje rozšířený formát CSV. Zkoušel jsem však přidat databází zájmových bodů z archivu POI.cz a nastaly problémy. Import proběhl bez potíží a jednotlivé položky databáze lze prohlížet. Body se však na mapě nezobrazily a při výběru konkrétního místa z databáze úplně zmizela mapa. POI.cz zřejmě využívá mírně odlišný formát dat.

Poznámka ML: V mém případě byl import dat ve formátu CSV úspěšný. Nepracoval jsem ale s daty z POI.cz, soubor CSV jsem vytvořil v podstatě manuálně pomocí různých exportů a úprav. Na druhou stranu jsem to udělal úplně stejně jako vzor, který jsem si stáhnul právě na POI.cz. Nerozumím proto přesně problémům, které popisuje kolega.

Hurá do života

Vyhledání trasy neprobíhá úplně nejsvižněji, někteří konkurenti jsou na tom výrazně lépe. BOR nabízí vyhledání krátké nebo rychlé trasy, vyškrtnou lze placené dálnice. Krátká verze jde skutečně do extrémů a žene vás přes místa, která nemusí být slušně průjezdná. Vzdálenost je jediným měřítkem při volbě cesty. Za ušetřený kilometr vás vede souběžně s hlavní silnicí obydlenými uličkami, sídlištěm či mezi vinohrady.

Poznámka ML: Vyhledávání trasy v BOR je na pohled trošku zmatené. Ukazatel dorazí ke stu procentům a hned začne znovu. Uživatele ale myslím nemusí zajímat, že poprvé aplikace hledá cestu a podruhé generuje třeba hlasové povely. Navíc se mi několikrát před odjezdem stalo, že jsem stál na místě a BOR – zřejmě kvůli nepřesnému určení pozice – neustále přepočítával; až do doby, než jsem opravdu nevyjel. Kvůli tomu jsem ale hned od začátku neznal naplánovanou trasu.


Příklad nevhodně navržené trasy při volbě nejkratší

Po několika zkušenostech jsem se naučil automaticky volit rychlou trasu, která funguje rozumně. I když i zde vás někdy BOR povede po kilometry delší trase kvůli ušetřené minutě. Jde však o obecný jev více navigačních aplikací. Úplně nejlepší by bylo, kdyby program po zadání startu a cíle vypsal několik variant tras, vždy s informací o celkové vzdálenosti a době. Tím by uživatel okamžitě zjistil, zda se mu těch dvacet kilometrů navíc kvůli třem ušetřeným minutám vyplatí.

Poznámka ML: Ve Vídni se několikrát ukázalo, že ani rychlá trasa není ideální. Konkrétní situace: mohu odbočit vpravo a po kilometru dorazit do cíle, kam vede široký bulvár s tramvajovým pásem (takže žádná neviditelná silnička). BOR mě přitom táhne sedmkrát delší trasou, která navíc ani není rychlejší. Může to být náhoda, špatné místo na mapě; ale není možné otestovat všechny křižovatky. Pokud nastala taková chyba, musíme předpokládat, že to nebylo naposled.

BOR respektuje při výběru placené úseky. Chcete-li se jim vyhnout, stačí zrušit zatržítko u ikony dálnice. Oceňuji také možnost uložení a následného načtení jednou naplánované trasy.


Zobrazení navigace v režimu naležato


Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, rychlost, hodnocení

Témata článku: , , , Snadný způsob, Velký prst, Oblíbený bod, Šedé písmo, Placený úsek, Dobrá práce, Velký test, , Střední evropa, Lékárna, Konec seznamu, Wind, Windows!, Nejrychlejší trasa, Test, Fajfka, Časové rozmezí, Mobil, MOBI, Rychlá trasa, Windows Mobile, Velký