Český výrobce navigačního systému Be-on-road vydal jeho novou verzi 2.0. Má velmi dobrou grafiku, skvělé mapy a cenu. Nebo se najde i nějaké „ale“?
Vyhledávání tras ve chvíli, kdy máte aktivovaný GPS přijímač, funguje bez potíží. S problémy jsem se však setkal při ručním vytváření určité trasy přes kontextovou nabídku s volbou startu a cíle. Be-on-road by měl rozlišit, ve kterém jízdním pruhu a tedy směru zvolíte start. Zároveň eliminuje otáčení vozidel a řeší jej smyčkou přes vedlejší ulice. Pokud takové ulice nenajde, je schopen vás vést čtyřnásobně dlouhou a nesmyslnou trasu.
Rozlišení směrů při zadání startu ale zřejmě nefunguje na všech místech. V některých částech mapy mohu zvolit jakoukoli stranu silnice a trasa se vyhledá dle očekávání. Jinde si ale navigace tvrdohlavě stojí nad neoptimální trasou. Zdůrazňuji, že se tak děje pouze pokud volíte start přes kontextovou nabídku, bez aktivované GPS. V praxi to však vcelku znepříjemňuje život ve chvílích, kdy si chcete cestu naplánovat doma.
Příklady nesmyslně vyhledaných tras: opravdu neexistuje kratší cesta?
Při jízdě se mapa neposunuje ve skocích, ale plynule. Aplikace při sjetí z původní trasy poslušně a hlavně rychle přepočítá trasu. Při tomto přepočtu se vás však snaží vrátit co nejdříve zpět na trasu původní, přestože by mírně odlišná cesta byla rychlejší a výhodnější. Zde však záleží na konkrétní situaci daného místa, kterou mapové podklady nemohou postihnout.
Poznámka ML: Vracení na původní trasu podle mého názoru není tak nepříjemné jako v předchozí verzi BOR. S ní jsem při jízdě po Brně, kde to znám, trochu trpěl. BOR 2.0 však trasu pravidelně přepočítával a nesnažil se mě dostat zpět na tu předchozí.
K dokonalosti mi schází také označení neprůjezdného místa. Objížďku musíte vyhledat manuálně s následným vytvořením průjezdními body. BOR také neumožňuje zamčení vybraných úseků, o kterých víte, že jsou neprůjezdné nebo často ucpané.
Odhad času příjezdu mohu označit za přesný. Aplikace nepočítá tupě s maximálními rychlostmi úseků zvolené komunikace, ale s hodnotami reálnějšími. BOR samozřejmě čas příjezdu neustále upravuje v závislosti na aktuální dopravní situaci a vaší rychlosti.
Poznámka ML: Tady nemohu příliš souhlasit. Při jízdě s BOR jsem se setkal s několika nereálnými odhady času příjezdu. Částečně bylo příčinou špatné plánování trasy, ale ne všude. Zde jsou mé poznámky, které jsem si nahrával do diktafonu při jízdě z Vídně domů do Brna:
- Během několika kilometrů se o dvacet minut změnil čas dojezdu. Přičemž jsme neuhnuli z naplánované trasy a nepřekračovali povolenou rychlost.
- Dalších pár kilometrů, opět o deset minut méně; ve výsledku už o půl hodiny méně než před deseti kilometry. Stále jsem na hlavní silnici mezi Vídní a Brnem, na žádné nevýznamné okresce.
- Zvolil jsem zkratku, o které vím, že opravdu funguje. BOR ale přidal k času dojezdu dalších čtyřicet minut.
- BOR při nastavené nejrychlejší trase spočítal cestu z Vídně do Brna přes Reintall a dojezd ukazoval v 00.10. Když jsme neodbočili, ale jeli správně přes Poysdorf a Mikulov, tak se dojezd najednou změnil na 23.08. Porovnejte tato dvě čísla - je to o hodinu méně. Přitom hned od začátku byla nastavena nejrychlejší trasa a s nastavením se vůbec nic nestalo.
Příjemná hlasová navigace
Hlasovou navigaci musím pochválit. Na výběr máte ze dvou českých hlasů, při instalaci lze případně zvolit i jiné jazyky. Zdeněk i Mirka mluví hezky plynule, s přirozeným kolísáním hlasu a správným slovosledem. Křižovatky, odbočení a změny směru hlásí ve dvou fázích: jednou ve vzdálenosti určitého počtu metrů a potřetí v bezprostřední blízkosti křižovatky. BOR se mohl vyvarovat hlášení typu „po dvě stě padesáti metrech na druhé odbočce vpravo“. Řidič by neměl počítat odbočky, které navíc nemusí být v mapě zaznamenány.
Možnosti nastavení hlasové navigace
V nastavení můžete aktivovat hlasové upozornění na ztrátu signálu, spojení s GPS, sjetí z trasy a konečně překročení rychlosti. Nedoporučuji však spoléhat se jen a pouze na hlasové povely. Pokud není sjetí z hlavní silnice na vedlejší prudké, respektive pokud vedlejší pokračuje rovně a hlavní se stáčí, hlas tuto změnu někdy neoznámí. Myslím, že by každé odbočení z hlavní cesty mělo být hlášeno, řidiči se obvykle podvědomě drží na hlavní.
Poznámka ML: Hlasovou navigaci chválím, je jasná a příjemná. BOR se ale ozývá méně častěji než například TomTom. Někdy je to výhoda, jindy ale opravdu přijdete o některé povely, které byste rádi slyšeli.
Jak je rychlý BOR?
Porovnali jsme rychlost tří softwarových navigací: Be-on-road 2.0, TomTom Navigator 6 a iGo 2006. Všechny tři produkty jsme zkoušeli na stejném kapesním počítači:
Start aplikace:
- BOR: 9 s
- iGo 2006: 12 s
- TomTom Navigator: 5 s
Vyhledání trasy z Uherského Hradiště do Liberce s placenými úseky:
- BOR: 1 min 56 s (testováno vícekrát, vždy s takovým výsledkem)
- iGo 2006: 5 s
- TomTom Navigator: 7 s
Test rychlosti práce s mapou: přiblížení na úroveň ulic centra Brna a zjištění, za jak dlouho se změnou měřítka, posunem a přiblížením dostaneme na stejnou úroveň na Václavské náměstí v Praze. Tento test není úplně exaktní, ale přesto přibližně ukáže, jaká je rychlost práce.
- BOR: 35 s
- iGo 2006: 10 s
- TomTom Navigator: 19 s
Konkurence je velmi silná
Na předchozích řádcích se objevilo poměrně dost připomínek, Be-on-road 2 však rozhodně není špatnou navigační aplikací. Spolehlivě vás dovede do cíle a snese srovnání i s rozšířenější konkurencí. Během testů jsme narazili spíše na dětské nemoci, které se tvůrcům jistě podaří brzy odstranit. Mezi hlavní přednosti patří přívětivé uživatelské rozhraní i ovládání, kvalitní mapové podklady, stabilita a především cena.
BOR se prodává ve čtyřech verzích:
- Střední Evropa: 3 748 Kč s DPH
- Evropa: 4 582 Kč s DPH
- zkušební desetidenní verze: 113 Kč s DPH
- upgrade: 2 797 Kč s DPH
Poznámka ML: Mé hodnocení Be-on-road 2.0 nebude tak příznivé. Jistě, program řidiče dovede do cíle, přesně říká, kudy jet. Tohle však umí úplně každá navigace, sofwarová, přenosná i jiná. BOR se od předchozí verze zlepšil, ale přesto si stále nemůže stoupnout vedle osvědčených produktů, jako je TomTom Navigator, iGo 2006 nebo třeba Navigon.
Rozdíly jsou v detailech. Jenže v situaci, kdy konkurence stojí stejně jako Be-on-road a není tedy nutné rozhodovat se podle ceny, rozhodují právě detaily. I když jsem s BOR trefil, kam jsem potřeboval, neobešlo se to bez mnoha zbytečných kompromisů: nemohl jsem se spolehnout na čas dojezdu, na přesnost naplánované trasy, na její rychlé spočítání. Tyto funkce přitom po navigačním systému vyžaduji. Vím, že to vyzní tvrdě, ale když tyto funkce jiný produkt nabídne, není důvod, proč se spokojit s kompromisem.