BlackBerry umírá na virus jménem BYOD [komentář]

Jakou roli ve skonu společnosti RIM sehrály firmy, administrátoři, uživatelé a iPhone? Proč se potápí BlackBerry, někdejší vlajková loď firemní komunikace?

Společnost Research In Motion (RIM) stojící za telefony BlackBerry ohlásila tak mizerné čtvrtletní výsledky a výhledy do budoucna, že mnoho analytiků začalo hlásat její definitivní konec. To v podstatě není nic nového, RIM zažívá výrazný propad celý poslední rok – akcie spadly o 70 % a prodeje telefonů se meziročně propadly o 41 %. Firma navíc propustí pět tisíc zaměstnanců a opět oddálila vydání nové platformy BlackBerry 10.

Tržní kapitalizace RIM je v současné době na hodnotě 3,9 miliardy dolarů. Do ní se ovšem promítá 2,2 miliardy dolarů, které firma drží v hotovosti, nulové dluhy, řádka patentů a 78 milionů předplatitelů služeb BlackBerry, které uživatelé těchto přístrojů musí platit. A to je v podstatě vše.

RIM byl na svém vrcholu v letech 2007 a 2008, kdy se jeho akcie obchodovaly dokonce na hodnotě 144 dolarů za kus. Pak nastal zlom a postupný propad až na dnešních sedm dolarů. Není v tom žádná alchymie, právě v roce 2007 totiž Apple oznámil výrobu iPhonu a odstartoval revoluci v informačních technologiích, která má dnes své jméno – BYOD, neboli „bring your own device“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sympatický design nelze telefonům BlackBerry upřít, ale uživatelům je to evidentně málo...

BlackBerry bylo vždy velice silné v podnikovém prostředí. Umožnilo neomezenou komunikaci přes e-maily a další datové služby a zároveň vynikalo výbornou správou a bezpečností, což se líbilo IT manažerům. Jenže v posledních letech začali na tyto manažery vytvářet obrovský tlak uživatelé. Ti si do firem chtějí nosit vlastní zařízení. A běžný uživatel si domů nudné pracovní BlackBerry nekoupí, pořídí si samozřejmě iPhone, nebo Android.

Pro IT oddělení je BYOD výhodné, nemusí totiž platit za nákup nových přístrojů. Pouze si stačí obstarat softwarové nástroje, které umožňují zařízení zaměstnanců bezpečně začlenit do sítě a spravovat. Zásadní výhody BlackBerry jsou tak ty tam. Stejný problém začínají pociťovat také výrobci osobních počítačů. HP, Dell a mnozí další už nemají ve firmách tak silnou pozici. Do hry se dostávají Macy, iPady a další hračky, které si zaměstnanci koupí sami a chtějí je využívat.

Diskuze (39) Další článek: Vertu Constellation Smile: charita v pastelových barvách

Témata článku: Blackberry, , , , Apple iPhone 4GB, Definitivní konec, Sympatický design, Vir, Black, Research in Motion, Výrazný propad, BYOD