Británie versus ČR: závěrečný rozstřel

Slíbené vyjádření operátorů k rozdílům české a britské nabídky. Čtěte, jak vysvětlují, doplňují, komentují, dementují, zapírají a kroutí se.

Pokud si vzpomínáte na sérii článků porovnávající nabídku tarifů britských operátorů a jejich českých protějšků, pak také víte, že jsme vám v posledním článku slíbili vyjádření našich operátorů k výsledkům srovnání. Faktem je, že z porovnání nevycházejí naši operátoři nejlépe, za stejné služby i dotované telefony platí tuzemští zákazníci často více než ti na britských ostrovech.

Kompletní vyjádření všech operátorů přinášíme téměř s měsíčním odstupem. Pochvalu si zaslouží Vodafone, jehož vyjádření jsme obdrželi hned druhý den, T-Mobile reagoval po krátké diskuzi za týden. Nejvíce na čas si dali zástupci O2, na jejich stručnou odpověď jsme čekali téměř měsíc. Vyjádření všech operátorů a odkazy na „jejich“ články najdete níže.

O2

„Ceny mobilních telefonů, tarify a benefity pro různé cílové skupiny zákazníků O2 CZ a O2 UK nejde objektivně srovnávat z několika důvodů. Hlavními důvody jsou rozdílné tržní prostředí, rozdílná penetrace, specifická dotační politika mobilních operátorů ve Velké Británii, v jiném systému paušálů, dotací, dealerských marží a v neposlední řadě také požadavcích a prioritách, které požadují zákazníci v jednotlivých zemích. I přesto, že jsme globální společnost, snažíme se na jednotlivých trzích vždy přizpůsobit jejich specifikům.“

T-Mobile

„Srovnávání nabídek operátorů (v tomto případě TMCZ a TMUK) v různých zemích za použití kurzového přepočtu je sice atraktivní, ale zavádějící. Abychom si mohli udělat lepší obrázek, bude dobře se podívat na rozdílné podmínky na obou trzích.

Británie patří k trhům, které se vyznačují množstvím operátorů a extrémně vysokým churnem (tedy % zákazníků, kteří v daném období od operátora odejdou). Operátoři se logicky zaměřují především na akviziční taktiky, k nimž patří především hmotná odměna za aktivaci – proto telefony zdarma (v některých zemích, např. Španělsku zákazníci dostávají i spotřební elektroniku). Akviziční politika je o to agresivnější, o kolik příček níže na pomyslném žebříčku operátorů se daný subjekt nachází.

Další odlišností britského trhu je fakt, že zákazníci uvažující o tarifním programu, jsou podrobováni přísnému ověření solventnosti (tzv. credit check). Pokud se objeví sebemenší riziko, zákazníkovi je nabídnuta předplacená karta, což pochopitelné také přispívá k vysokému churnu. S touto politikou pak souvisí i snaha operátorů vytvářet nabídky kombinující výhody předplaceného tarifu s kreditem v podobě určitého množství jednotek (viz U-Fix T-Mobile UK). Pro českého zákazníka je však velmi obtížné porovnat ceny, vzhledem k rozdílnému složení nákupního koše a síle jednotlivých měn, jakož i jiným podmínkám pro uzavření smlouvy.

Společnými prvky v nabídkách obou TMO operátorů jsou například kreditní tarify, web´n´walk, nabídka stahování full tracků či nejrůznější balíčky. TMUK se liší např. již zmíněným U-Fixem, jednodušší (rozuměj užší) nabídkou tarifů a opticky jednoduššími cenami. Ale stačí vyčkat – až bude u nás zavedeno euro, hned se ceny zpřehlední.

Zákazníci TMCZ mají širší výběr nejrůznějších tarifů (zcela ojedinělé Bav se) a mohou více vyřádit v oblasti contentových služeb (samostatné weby t-music, stage). Významný rozdíl lze pocítit i v oblasti péče – laťka je v ČR nasazena opravdu vysoko. Tečka na závěr: zatímco britský T-Mobile drží na lokálním trhu 4. pozici jak v podílu na trhu, tak tržbách, český T-Mobile vede lokální peloton v počtu SIM karet a hodlá útočit i na pozici jedničky ve finančních ukazatelích.“

Vodafone

Jednoduše řečeno britský trh je pětkrát větší, takže naši britští kolegové dosahují ve srovnání s námi poměrně velkých úspor z rozsahu a především průměrný zákazník Vodafonu UK platí za telekomunikační služby několikanásobně více než zákazník českého Vodafonu. Britský Vodafone si tak může dovolit maximálně dotovat telefony a nabízet větší počet volných minut, protože zákaznici cenu za dotované telefony a volné minuty zaplatí nepřímo na jiných službách (např. měsíčních paušálech nebo volání do jiných sítí).

Vyšší náklady na volání u Vodafonu UK ve srovnání s Vodafonem ČR jsou dobře vidět na cenách:

  • minutová sazba za voláni do jiných sítí je v průměru 4-5 × vyšší než za volaní do vlastní sítě (Vodafone ČR má u Nabitých tarifu stejnou sazbu za volaní do všech sítí)
  • Vodafone UK neumožňuje převod neprovolaných volných minut do dalšího měsíce (což cenu minutové sazby v případe neprovolaní kreditu dále zvyšuje.
  • nejnižší paušál u Vodafonu UK výrazně převyšuje průměrný měsíční příjem na zákazníka Vodafonu ČR (nejnižší paušál u nabitých tarifu je pouze 119 Kč)

A na smluvních závazcích:

  • zákazník Vodafonu UK musí podepsat 12 - 18 měsíční smlouvu, po dobu jejíhož trvání garantuje operátorovi pravidelně měsíční paušály (Vodafone ČR smlouvy nepožaduje vůbec).
  • pro získáni dotovaného telefonu musí zákazník Vodafonu UK podepsat 18 měsíční smlouvu, zatímco u Vodafonu ČR se zákazník při koupi dotovaného telefonu pouze ústně zaváže k 6 měsícům s námi a odejde-li dříve pouze doplatí plnou cenu telefonu.

Kde je pravda?

Jako vždy bude pravda někde uprostřed, faktem sice je, že britský trh má své specifika, ale i tak nevidím důvod proč by tuzemský zákazník měl při stejném měsíčním účtu platit za dotované telefony mnohatisícové částky. Co se týče vyjádření operátorů, nejlépe se mi zamlouvá argumentace a rychlost odezvy Vodafonu. I T-Mobile poskytnul poměrně obsáhlé vyjádření i když trošku zabalené do „marketingové omáčky“. Ve vyjádření O2 mi ovšem věcné argumenty naprosto chybí.

Diskuze (46) Další článek: Absurdistán: kvůli levnějšímu iPhonu žaluje Apple a AT&T

Témata článku: , , , , , Brit, Britský vodafone, Británie, Určité množství, Břit, Měsíční odstup,