Bude pro T-Mobile pobouření českého webu noční můrou?

Dokáží rozhořčení klienti ovlivnit rozhodování managementu koncernu Deutsche Telekom AG a jeho české dcery?

V  souvislosti s avízovaným únorovým zdražením některých služeb a zpoplatněním jiných, dosud bezplatných, se na v internetových magazínech zabývajících se mobilní komunikací rozpoutaly ohnivé diskuse.

V rámci nich jsem narazil snad jen na jediného čtenáře, který tento krok obhajuje. Zbytek „mobilní komunity“ je znechucen až pobouřen a T-Mobilu je spíláno snad všemi myslitelnými výrazy a není málo ani příspěvků vybízejících k  represáliím všeho druhu. Asi nejvíce mne pobavil člověk, jež vyzývá k  zákroku Ministerstvo informatiky a samotného ministra Mlynáře.

Méně směšné jsou různé petice, jež se na českém internetu vyrojily a vzývají širokou veřejnost k  podpisu a žádají firmu T-Mobile o zachování stávajícího stavu v poskytovaných službách a cenách za ně. A co všechno bylo v diskusích zmíněno? Kromě fyzických útoků (na něž snad nedojde) asi vše myslitelné i nemyslitelné.

Jednodenní bojkot - akce nesmyslná, kdo z uživatelů si dovolí vypnout mobilní telefon na celý den? Těžko bude kupříkladu obchodník obvolávat své zákazníky či dodavatele a zvěstovat jim, že toho a toho dne bude výjimečně na jiném čísle, protože bojuje se svým standardním mobilním operátorem. Snad pouze nadšenci vlastnící více karet oznámí svým blízkým krátkodobou změnu, ti ovšem pravděpodobně nejsou pro poskytovatele příliš přínosní a tudíž jejich nátlak nebude třeba ani postřehnut. A přesměrování telefonu na jiné číslo nic neřeší, protože hovory jdou na účet přesměrovaného čísla.

Zásah úřadů státní správy - hloupost. Doby, kdy státní úředníci mohli mluvit do chování nezávislých ekonomických subjektů jsou, bohudíky, definitivně za námi. Jakkoli je současná vláda „socialistická“, nemá prostě moc zasáhnout. A co by také úřady mohly vytknout? Nedochází ke kartelové dohodě, monopol neexistuje a tedy nemůže být zneužit, ceny za telekomunikační služby nepodléhají žádné regulaci, nedochází k porušení Listiny lidských práv…

Ignorováni T-zones - také nesmysl. Vždyť operátorovi je jedno, jestli zákazníci budou placené SMS odesílat z webové gateway a nebo ze svých mobilů, zaplaceno dostane v  každém případě. A že by byl tímto způsoben donucen vrátit bezplatnou SMS bránu? To už je přece úplně k smíchu. Operátor své služby nabízí a prodává, není do nich nucen!

Petice - možná, ale k  úspěchu by bylo potřeba sehnat alespoň řádově statisíce podpisů a to není při pouze internetovém šíření petice snad ani možné - počet pravidelných čtenářů webů, zabývajících se mobilní komunikací, je stěží v řádu tisíců. Podepsaní by navíc museli jasně demonstrovat, že v případě neúspěchu přejdou bez dalších prodlev k jinému operátorovi - což je nepravděpodobné. Když jsem se 6. 1. 2003 v 18:00 na jednu z  petic díval, bylo pod ni podepsáno zhruba 3 500 lidí, což je přibližně již zmíněné jedno promile všech klientů.

Odliv klientů - ano, tato varianta je jako donucovací prostředek jediná opravdu účinná. Tedy, mohla by být, kdyby k  odlivu opravdu došlo. Jenže - a to nechci nikomu z  diskutujících sahat do svědomí, ale opravdu si myslíte, že je mezi účastníky těchto diskusí alespoň procento tarifních zákazníků, kteří jsou rozhodnuti kvůli diskutované úpravě služeb změnit operátora? Uvědomte si, že jeden pravidelně platící firemní zákazník má mnohem větší význam, než třeba stovka Twistů na příjmu jsoucích. Na druhé straně je pravdou, že T-Mobile dal souhlasem s výpovědí Účastnické smlouvy z důvodu nesouhlasu s úpravou cen a služeb této možnosti volný průchod a využít jí mohou i zákazníci nespokojení z jakéhokoli jiného důvodu (takže teoreticky mohou vcelku vydělat nespokojenci, jež si nedávno koupili dotovaný telefon, i když...).

Jsme sami zvědavi, jak celá záležitost dopadne...

Diskuze (343) Další článek: Zápisky z Číny: jak se žije s mobily?

Témata článku: , , , Web, T Mobil, T - Mobil, MOBI, Pravidelný čtenář, Mobil, Pro +