Dle analytiků se telefony naučí monitorovat naše zdraví, zaplatíme s nimi za autobus či kávu a pošleme peníze přes SMS. A mnohem více...
Odvětví telekomunikací se vyvíjí velmi dynamicky, mobilní telefony dnes umí mnohé a do budoucna se toho ještě hodně naučí. Analytici ze společnosti Gartner nedávno zveřejnili studii popisující desítku užití mobilů, které budou hrát prim už za tři roky, tedy na sklonku roku 2012.
Mobilní telefon si během několika let najde mnohá další využití. Pro jednotlivé podniky, obchodníky a poskytovatele služeb představují příležitost, ale zároveň i ohrožení pokud budou nové trendy ingnorovat
Gartner seřadil funkce dle dopadu na zákazníky a průmyslová odvětví, dále s ohledem na výnosy, které dle jeho názoru ponesou, spolehlivost služby, obchodní model, hodnoty pro zákazníka a odhadovaného tržního podílu.
„Aplikace a služby, které spotřebitelé na svém telefonu využívají už nebudou výsadou mobilních operátorů,“ říká Sandy Shen, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner. „Rostoucí zájem o chytré telefony, posun služeb na internet, vznik obchodů s aplikacemi a služby propojující různá odvětví sníží dominanci mobilních operátorů. Každý hráč si zvolí, jakým způsobem zákazníkům službu přinese a v konečném důsledku to budou opět jen spotřebitelé, kteří rozhodou komu věnují pozornost a utratí u něj své peníze.“
Analytici dále predikují, že uživatelé budou používat současně nejméně pět nových služeb, přičemž to budou takové možnosti, které nyní představují mezeru na trhu a pro jejich poskytovatele jsou tedy zároveň příležitostí.
Top 10 nových služeb dle Gartneru:
Služba umožní lidem posílat peníze prostřednictvím krátkých textových zpráv (SMS). Výhody jsou zřejmé, rychlost, pohodlí a poměrně nízké náklady. Dle Gartneru se služba chytne především na rozvíjejících se trzích, a to i přestože jsou s ní spojeny mnohá bezpečností rizika. Obavy existují nejen co se týče krádeží, ale i v oblasti praní špinavých peněz. Na trzích, kde tato možnost transferu finančních prostředků funguje, je o ni zájem. Během prvního roku pilotního provozu si ji zřídilo několik milionů uživatelů.
- 2. Služby založené na určování polohy
Můžete se rovněž setkat se zkratkou LBS pocházející z anglického „Location-based services“. Nahrává jim rostoucí počet uživatelů chytrých telefonů s vestavěnou GPS a dostupnost rychlých dat. Klíč spočívá v tom, že vůbec nemusíte vědět, kde právě jste a co, popřípadě kdo se nachází ve vašem okolí. Váš mobil se o vše postará za vás ať už jde o nejbližší restauraci, bankomat či rande na slepo. Dle Gartneru se počet uživatelů LBS během tří let rozroste ze současných 96 milionů na více než půl miliardy.
Princip určitě netřeba dlouze popisovat, jde o místní vyhledávání, rozšířenou realitu, navigaci a další. Částečně souvisí i s LBS a do budoucna půjde o důležitou složku marketingu společností. Nejen pro obchodníky, ale zejména pro poskytovatele služeb bude platit více než kdy jindy, že pokud nejsou v příslušné databázi, pak je to, jako by nebyli vůbec.
Mobilní prohlížeč v dnešní době najdeme na 60% mobilů a v roce 2013 to má být ještě o dvacet procent víc. Z pohledu firem bude proto důležité optimalizovat své weby či klientské sekce pro mobilní telefony a vyvarovat se nekompatibility. Náklady opět nebudou vysoké, avšak přínos by měl být značný. Mobilní internet se má stát jedním z hlavních prvků strategie B2C, neboli Business-to-customer vztahů mezi obchodními společnosti a koncovými zákazníky.
- 5. Mobilní monitorování zdraví
Prosadí se především na vyspělých trzích. Půjde o spojení IT a telekomunikačních technologií, které umožní sledovat zdravotní stav pacienta na dálku, což usnadní práci lékařům, sníží náklady a zlepší kvalitu života starším a dlouhodobě nemocných. A že půjde o výnosný byznys pro dodavatele a vývojáře, což dokazují i statistiky a predikce týkající se stárnutí evropské populace.
Nejde zde o prosté převody peněz, nýbrž platby za zboží a služby. V tomto případě jde o větší nákupy a online platby. Mají přispět k pohodlí uživatelů, ale budou vyžadovat souhru operátorů, bank, obchodníků, výrobců a spotřebitelů. A to vše pod dohledem regulátora, který stanoví pravidla a standardy.
- 7. Služby založené na Near Field Communication
Technologie NFC (Near Field Communication) umožňující bezdrátovou komunikaci a výměnu dat mezi zařízeními na krátké vzdálenosti (cca do 10 cm). Používá se zejména v mobilních telefonech, kde funguje jako bezkontaktní čipová karta a zároveň čtečka dat. Může být používaná pro drobné nákupy, dopravu, identifikaci a věrnostní programy. Opět bude rozhodující, zde se podaří dosáhnout souhry několika zainteresovaných subjektů. Mobilní reklama
NFC v praxi. Krom nákupů se může technologie uplatnit třeba v dopravě.
Jasně cílená, měřitelná, relativně levná a na rozdíl od jiných kanálů efektivní. Mnozí z nás se s ní už setkali ať už dobrovolně či nikoli. Že se na ni dají utržit slušné peníze už přišli naši dva největší operátoři. Gartner uvádí, že výdaje inzerentů na tento druh marketingové komunikace činily 530,2 milionu dolarů, ale za tři roky to už bude 7,5 miliardy.
- 9. Mobilní Instant Messaging
Zapomeňte na drahé SMS, stačí mít ve vašem telefonu příslušnou aplikaci a datový tarif a můžete textovat do aleluja v reálném čase. Přitom vás jedna zprávička vyjde na zlomek ceny běžné textovky. Bohužel tento způsob komunikace využívá stále velmi malé procento majitelů mobilů a operátoři se ho snaží potlačit, jelikož jim ubírá na výnosech.
Prodej hudby přímo do telefonu je zatím zklamáním, tedy krom stahování vyzváněcích melodií a uvítacích melodií – to se stalo zlatým dolem na peníze zákazníků. Stahování hudby do mobilu se ovšem zatím moc neujalo, proto také můžeme vidět různé nabídky, kdy je možnost stahování navázána na koupi určitého telefonu či uzavření smlouvy s operátorem. Dle Gartneru se zatím nejlépe osvědčilo iTunes, které přineslo řadu výhod a přimělo zákazníky za hudbu platit. Ale ani to není dostupné všude, Česká republika je toho příkladem.