Za rok 2006 se prodá téměř miliarda nových mobilních telefonů. Globálním vládcem je stále Nokia, Motorola a Samsung jsou v závěsu. Do elitní trojky se však tlačí také Sony Ericsson. A jak si stojí krachující Benq-Siemens?
Každoroční scénář je stejný: novoroční útlum, pozvolný růst, fáze probuzení okolo zlomu pololetí a mohutný finiš před vánocemi. Prodeje mobilních telefonů za třetí čtvrtletí dosáhly 251 milionů kusů, což znamená mohutný nárůst 21,5% oproti stejnému období minulého roku. Podle analytické společnosti Gartner Inc. byl celosvětový růst tažen zejména dramatickým zvýšením prodejů v asijsko-pacifickém regionu, konkrétně v Indii a Číně.
Odborníci odhadují letošní čtvrtý, tedy nejplodnější kvartál na 281 miliónů kusů, což by za letošek znamenalo celkem 986 miliónů. Jiné zdroje však očekávají, že již letos padne bájná hranice jedné miliardy prodaných mobilních telefonů v jednom kalendářním roce. Carolina Milanesi, ředitelka projektu tržních analýz firmy Gartner říká: „Obchod se zařízeními, která měla nahradit zastaralé a rozbité kusy, nedosáhl na zaběhnutých trzích našich optimistických předpokladů pro třetí čtvrtletí. Ty však byly bohatě nahrazeny monumentálním růstem trhu prvních koupí v nových tržních lokalitách.“
“Je až neuvěřitelné, jak dobře se drží malé značky na trzích, kde jednotliví hráči staví především na ceně, technologiích a strategickém partnerství. Nokia, Motorola a Samsung dohromady zaznamenali 68 procent celkových světových prodejů ve třetím kvartále.”
Nokia stále králem
Nokia je i nadále světovou jedničkou. V měsících červenec – září si připsala 35,1 procentního bodu globálního trhu, což znamená významný 2,6% oproti stejnému období minulého roku. Finská značka si polepšila ve všech regionech, kromě severní Ameriky. Za povšimnutí stojí i znovuzískání pozice číslo jedna v jižní Americe, kterou vloni Nokia přepustila Motorole.
I přestože Motorola svedla v některých oblastech tuhé boje, dokázala pozvednout svůj globální průměr. Letošní Krzr nedosahuje hvězdného úspěchu modelu Razr a tak značka spoléhá na přicházející Motofone. Podle některých hlasů jej však Motorola nestihne uvést na klíčový předvánoční trh, což by jí mohlo značně ublížit.
Světovou trojkou je Samsung. Po první polovině roku nebyli v Koreji příliš spokojeni, ale třetí čtvrtletí je mohlo částečně uklidnit prodejem okolo 30 miliónů kusů telefonů. Mohly za to zejména modely D900 a E900. I díky nim získal Samsung zpět svoji druhou pozici na důležitém trhu západní a střední Evropy, stejně tak na středním východě a v Africe. Vzestup lze přičíst novým strategiím, inovativnímu designu a včasnému podchycení módy tenkých mobilů.
Slečna Milanesi se vyjadřuje ke světovému číslu čtyři: „Sony Ericsson měl výjimečné období. Prodal 19,4 miliónu mobilních telefonů a oproti loňsku si polepšil o jeden procentní bod.“ Úspěch stojí na širokém portfoliu výrobků a důkladném mapování potřeb svých odběratelů.
Dalším hráčem je LG. Ve sledovaném čtvrtletí byl znát konec módní vlny, kterou zvedl model KG800 Chocolate. Jestli chce firma i nadále soupeřit se Sony Ericsson, nutně musí rozšířit výrobní řady, nebo zavést přijít s dalším zásadním nápadem. Sotva rok po přeměně Siemensu na BenQ byl v září oznámen konec. Spíše dozvukem slavných časů je deset miliónů prodaných mobilů (součet za obě značky).
pozice |
značka |
3. kvartál 2005 |
3. kvartál 2006 |
prodaných kusů |
podíl |
prodaných kusů |
podíl |
1. |
Nokia |
67 226 600 |
32,5% |
88 129 100 |
35,1% |
2. |
Motorola |
38 634 700 |
18,7% |
51 879 300 |
20,6% |
3. |
Samsung |
25 861 400 |
12,5% |
30 583 200 |
12,2% |
4. |
Sony Ericsson |
13 846 200 |
6,7% |
19 395 400 |
7,7% |
5. |
LG |
13 512 000 |
6,5% |
14 958 500 |
6,0% |
6. |
BenQ - Siemens |
9 815 400 |
4,7% |
6 132 700 |
2,4% |
- |
Ostatní |
37 850 800 |
18,3% |
40 180 100 |
16,0% |
- |
Celkem |
206 747 100 |
100,0% |
251 258 300 |
100,0% |
Srovnání celosvětových prodejů za třetí čtvrtletí 2005 a 2006
Čerstvé trhy táhnou růst
V západní Evropě za sledované období prošlo trhem 41,3 miliónu mobilních telefonů, což představuje meziroční nárůst 1,9%. O celých 19 procent posílily trhy ve východní Evropě, na středním východě a v Africe, prodalo se téměř 48 000 000 mobilů. Pro tento region má klíčovou důležitost Rusko, které se po aféře s ilegálními dovozy vrací k normálu. V severní Americe došlo k nárůstu o 12% na konečných 40,8 miliónu prodaných kusů. Jižní Amerika zaznamenala zlepšení o 13,7%.
Už v úvodu jsem se zmínil o sílícím významu asijsko-pacifické oblasti. Meziroční růst je mohutných 54,7%. Strukturu finálních 80,8 miliónů prodaných mobilních telefonů charakterizuje Ann Liang, vedoucí analytička taiwanské pobočky firmy Gartner: „Pro uživatele hledající nový telefon se staly standardem modely s dvoumegapixelovým fotoaparátem, multimediálními funkcemi a technologií WCDMA.“ Na druhé straně stojí ještě neúplná distribuční síť v Indii, Indonésii a na Filipínách. Zde je hlavním prodejním argumentem cena.
Technologicky vyspělé Japonsko se již nasytilo špičkovými zařízeními. Letošních 10,7 miliónů znamená meziroční propad o 4,7%. Uživatelé, kteří kupují nový model v celých 68% případů sáhnou po mobilu s integrovaným hudebním přehrávačem, v kontrastu s tím je rostoucí obliba jednoduchých a na ovládání přívětivých modelů.
Zdroj: www.Gartner.com