Černý puntík: Eurotel se stydí za cenu vyzváněcích melodií

Od Eurotelu mi na mobil přišla textová zpráva s následujícím obchodním sdělením:

OS: Nejnovejsi hit Madonny HUNG UP nyni ve Vasem mobilu. Staci zaslat SMS kod na 999888. Pro Uvitaci melodii UM 50006 pro Polyfonni melodii POL 421001. Eurotel

Je to dobrá zpráva – za cenu textovky mohu mít v telefonu novou vyzváněcí melodii. Eurotel by přece jinak do SMS určitě uvedl, kdyby se za zvonění muselo zaplatit zvlášt. Pokud ale uvažujete takto logicky, překvapení na měsíčním účtu vás nemine. Platí se jak za uvítací melodii (25 Kč + 15 Kč měsíčně za samotnou službu), tak za polyfonní vyzvánění (28,90 Kč).

Třikrát proč?

Proč Eurotel do informační zprávy rovnou nenapsal, kolik melodie stojí? Argument o délce SMS, která se jen těsně vešla do limitu 160 znaků, před zákonem o ochraně spotřebitele příliš neobstojí. V jeho paragrafu 12, odstavci 1 je doslova uvedeno: „Prodávající je povinen informovat v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit.“

Eurotel možná jako vhodné zpřístupnění ceny bere internetový portál Eurotel Live. Mají ale všichni zákazníci možnost připojit se k internetu? Já jsem to zkusil: Odkaz na novou Madonnu vidím hned na titulní straně, volím sekci Polyfonní melodie a chci objednat Hung Up. Eurotel však stále nikde neuvádí, kolik mě to bude stát. Teprve teď jsem si všiml odkazu Ceny služeb – směřuje do centrálního ceníku, ve kterém jsou úplně všechny služby Eurotelu pohromadě. A vyznejte se v nich. Nebylo by lepší napsat 28,90 Kč hned k vybrané melodii?

Máme tady ještě wap, který je pro lidi s mobilem ještě lepší informační zdroj. Na portálu Live jsem opět přešel až k objednání Hang Up, tentokrát zcela bez jakéhokoli odkazu. (Co mám teď dělat s Madonnou?)

Přijatelnou variantou by mohlo být uvedení čísla ve tvaru Premium SMS. Z posledního dvojčíslí lze snadno poznat cenu služby a na tento formát jsou už zákazníci poměrně zvyklí. Z 999888 nepoznají vůbec nic.

Kvůli pár korunám si nikdo stěžovat nebude

Pojďme zpátky k obchodnímu sdělení v SMS. Jsem sám, kdo si myslí, že Eurotel touto formou uvádí zákazníka v omyl? Ze zprávy podle mého názoru vyplývá, že zvonění je zdarma; protože operátor nikde nepíše cenu ani odkaz, kde ji najít.

Eurotel možná počítá s tím, že kvůli třiceti korunám se nikdo nebude hádat. Pokud navíc zpráva šla jen na zákazníky s paušály, většina z nich se to ani nedozví, protože nemají podrobný výpis. A ten zbytek hravě zvládnou školení operátoři na infolince, případně se pár zvonění těm nejodolnějším stěžovatelům nebude účtovat.

Dejte si pozor na to, co vám operátor nabízí. Doporučujeme všechny nabídky ověřovat a číst při tom zejména odstavce uvedené malým písmem. Čím je text menší a odkaz nenápadnější, tím víc by vás později mohlo mrzet, že jste ho přehlédli.

Diskuze (77) Další článek: Učitel WordTiger: Angličanem za měsíc v tramvaji

Témata článku: , Euro &, Euro, Puntík