Češi místo volání přecházejí na messengery. Kvůli předraženým mobilním datům většinou trčí na Wi-Fi | Ilustrace: AI DALL-E

Ilustrace: AI DALL-E

Češi místo volání přecházejí na messengery. Kvůli předraženým mobilním datům většinou trčí na Wi-Fi

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se zabýval tím, jak se v posledních pěti letech díky nástupu komunikačních aplikací měnily návyky uživatelů mobilních telefonů. Není překvapením, že lidé v Česku stále častěji nahrazují klasické mobilní formy komunikace, jako jsou hlasové hovory nebo SMS, právě nejrůznějšími messengery a dalšími internetovými službami (někdy se označují jako OTT – Over The Top). 

Průzkum, který pro ČTÚ zpracovala agentura PPM Factum Research, se zaměřil na využívání smartphonů a dalších chytrých zařízení, která jsou nezbytná pro používání OTT služeb, a zjišťoval, kolik procent populace zůstává u „starších“ způsobů komunikace, protože jejich zařízení, například pevná linka nebo starý tlačítkový mobil přechod na novější typy služeb neumožňuje.

Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: PPM Factum Research | Grafika: ČTÚ

Podíl pevných linek v domácnostech zůstává nízký (5 %), i jejich využívání v zaměstnání dále klesá. Nějaký typ mobilního telefonu (ať už tlačítkový, nebo smartphone) vlastní téměř každý Čech, ale podíl tlačítkových telefonů nadále klesá – tento typ telefonu používá 14 % populace, zejména senioři nad 60 let. Čtvrtina populace využívá více než jednu SIM kartu.

Podíl neomezených hlasových tarifů mírně vzrostl na 55 %, tradiční hlasové volání přes mobilního operátora ale využívá pouze 59 % respondentů. Ještě v roce 2019 přitom klasicky volalo zhruba 82 % uživatelů. Přibližně 40 % lidí ve věku 30–44 let deklaruje, že internetovým voláním přes komunikační aplikace významně nahrazuje klasické hovory. Hlavními důvody jsou cena (je to „zdarma“), rychlost, možnost obohatit hlasový hovor videohovorem a posíláním příloh.

Nejčastěji WhatsApp a Facebook Messenger

Ještě více messengery vytlačily zastaralý textový způsob komunikace v podobě SMS a MMS. Mnoho uživatelů ale nahrazuje původní hlasové hovory právě textovými zprávami přes messengery. Mění se tak celkový „mix“ používání služeb na mobilu. Nejpatrnější je to ve věkové skupině 30–44 let, kde se podíl osob nahrazujících hlasové volání internetovou textovou komunikací oproti roku 2019 zdvojnásobil. Starší generace zůstávají věrné volání, ale i mezi nimi přibývá těch, kteří raději píšou.

Uživatelé konzumují služby převážně prostřednictvím aplikací na smartphonech, zatímco obliba jiných zařízení klesá. Nejčastěji používané služby jsou WhatsApp a Facebook Messenger, které více než 40 % respondentů využívá denně, následují Skype a MS Teams s nižší frekvencí využití. Používají se i aplikace kombinující klasické SMS s internetovými službami, jako iMessage a Zprávy pro Android s podporou RCS.

Většina uživatelů pro komunikaci přes messengery využívá domácí pevné připojení s Wi-Fi (81 %), mobilní datové připojení má menší podíl (60 %) kvůli příliš vysokým cenám mobilních dat. Textová komunikace, posílání příloh a hlasová komunikace jsou nejčastějšími formami využívání OTT služeb, následované videohovory, které nyní používají téměř tři čtvrtiny uživatelů. Celkově služby internetových „kecálků“ dnes už používá 86 % populace, což představuje nárůst o 8 procentních bodů od roku 2019. Téměř třetina uživatelů, hlavně mladších do 44 let používá pět a více služeb současně.

Určitě si přečtěte

Články odjinud