Přes 10 milionů odeslaných SMS, až 51 000 SMS za minutu, téměř tři miliony SMS v nedělním finále. To byla soutěž Česko hledá SuperStar. Hlasující ve finálových kolech za SMS zaplatili téměř 65 milionů korun.
Jak se hlasovalo
SMS hlasování v SuperStar probíhalo pomocí standardního platebního nástroje – Premium SMS. Cena za jeden hlas odeslaný na číslo 9090606 byla – jak vyplývá ostatně i z koncového dvoučíslí – stanovena na 6 Kč.
Hlasování pro TV Nova zajišťovala její dceřiná společnost Erika, a. s. Ta pro televizi připravuje i ostatní SMS a audiotexové služby. Pro SMS hlasování v SuperStar byly dojednány individuální podmínky, které byly více než pravděpodobně výhodnější než standardní podmínky pro Premium SMS, kdy provozovateli služby zůstává přibližně padesát procent z ceny zprávy.
Oproti standardnímu hlasování prostřednictvím Premium SMS měla soutěž Česko hledá SuperStar jednu odlišnost. Operátoři totiž záhy zjistili, že bude třeba navýšit kapacitu linky propojující jejich SMS centra se střediskem, kam data směřovala – ve společnosti Erika. Další specifikum, které přišlo záhy, byla nutnost navýšit kapacitu jednotlivých SMS center. To se tedy týká alespoň Oskara a T-Mobilu, protože Eurotel nám bohužel do uzávěrky nestihl poskytnout odpověď.
Několik Silvestrů za sebou
Problémy s hlasováním, na které pak upozorňovali mobilní operátoři ve své společné tiskové zprávě vydané minulý týden, se již netýkaly kapacity samotných SMS center, nýbrž lokálního přetížení logického kanálu, na kterém se odesílají SMS. Zatímco hovorů v buňce může najednou probíhat více najednou, SMS kanál je zpravidla jede. Tento „nedostatek“ je daný tím, že SMS měla být v GSM sítích původně pouze doplňková služba využívající volné kapacity sítě, nikoliv služba značně zatěžující síťovou infrastrukturu, jako je tomu v ČR, kde se dohromady ročně pošle přes pět miliard SMS.
Rušno bylo ale také v dohledových centrech operátorů, kteří při nedělní večerech (zejména poslední třech) měli zvýšenou pohotovost. V zásadě se však nejednalo i nijak mimořádnou situaci lišící se nějak výrazněji od štědrovečerní či novoroční noci. Rozdíl byl pouze v tom, že zatímco hlasový provoz byl víceméně běžný, tak SMS se posílalo mnohdy více než pár minut po novoroční půlnoci. Ve špičkách dosahoval počet hlasů dokonce 51 000 SMS za minutu (dohromady ve všech třech sítích). Někteří operátoři navíc, po počátečních zkušenostech, připravili i analýzu dalšího vývoje a finálové „překvapení“ v podobě 3 milionů SMS tak již v zásadě očekávali a mohli se na něj připravit.
Tolik hlasů se mimochodem nesešlo ani při volbách do Evropského parlamentu. Co takhle připravit a schválit systém pro volby prostřednictvím textových zpráv?
Kdo a jak hlasoval
SMS hlasování v SuperStar ukázalo dva zajímavé trendy. Zpočátku počet odeslaných hlasů mírně kolísal, zatímco ke konci prokázal jasně vzestupný trend s téměř dvojnásobným nárůstem ve finále. Uživatelé všech tří operátorů volili až na jednu výjimku (30. května) v podstatě ve stejném zastoupení. Toto zastoupení navíc relativně přesně kopírovalo podíl jednotlivých operátorů na trhu, přičemž mírně na vrch oproti tržnímu podílu měli zákazníci Oskara.
Pokud bychom měli vyzdvihnout několik zajímavých okamžiků, pak by určitě stálo za zmínku, že přepočteno na jednoho obyvatele/uživatele mobilního telefonu (dnes už je to v podstatě totéž) odeslal každý z nás v průběhu zápolení deseti finalistů o něco více než jeden hlas, přičemž každý Čech za SuperStar v průměru zaplatil 6,50 Kč.
Datum |
celkem |
maximum |
podíly operátorů |
počet SMS od operátorů |
|
SMS |
SMS/min |
ET |
OS |
TMO |
ET |
OS |
TMO |
25. dubna |
764 050 |
31 000 |
42 % |
20 % |
38 % |
320 901 |
152 810 |
290 339 |
2. května |
621 482 |
nezjištěno |
42 % |
20 % |
38 % |
261 022 |
124 296 |
236 163 |
9. května |
806 631 |
37 000 |
42 % |
20 % |
38 % |
338 785 |
161 326 |
306 520 |
16. května |
740 527 |
38 000 |
42 % |
20 % |
38 % |
311 021 |
148 105 |
281 400 |
23. května |
990 477 |
36 000 |
43 % |
19 % |
38 % |
425 905 |
188 191 |
376 381 |
30. května |
1 056 285 |
37 000 |
45 % |
15 % |
40 % |
475 328 |
158 443 |
422 514 |
6. června |
1 358 135 |
38 000 |
42 % |
20 % |
38 % |
570 417 |
271 627 |
516 091 |
13. června |
1 523 850 |
45 000 |
42 % |
18 % |
38 % |
640 017 |
274 293 |
579 063 |
20. června |
2 953 867 |
51 000 |
43 % |
19 % |
38 % |
1 270 163 |
561 235 |
1 122 469 |
Údaje z tabulky jsme pro větší přehlednost zpracovali do samostatných grafů:
Pokud nepřečtete nebo nemáte rádi formát flash, nabízíme základní pohled na grafy i v běžném grafickém souboru.
Operátoři obstáli
I přes obavy, které byly cítit z poněkud hodně přehnané společné tiskové zprávy citující milion SMS hlasů v jeden okamžik, však sítě operátorů obstály. Nebojme se klidně říci, že na výbornou. Lokální přetížení projevující se nemožností odeslat SMS je naprosto pochopitelné a vyplývá ze samotné technické podstaty fungování SMS.
V širším měřítku však české mobilní sítě obstály a prokázaly, že po povodních 2002 a SuperStar už asi vydrží opravdu vše.