Český startup iMenu: iPad místo jídelního lístku

Aplikace iMenu v restauracích nahradí jídelní lístek. Zároveň jde o nadějný český startup, který získal investici a brzy plánuje být finančně samostatný.

Když se zeptáte návštěvníků restauračního zařízení, co nejvíce kazí jejich tamní pobyt, ve většině případů odpoví, že buďto nekvalitní jídlo, nebo špatná obsluha, případně obojí. Mladý český startup iMenu chce alespoň jednu tuto položku co nejvíce eliminovat. Tým, který se dostal do aktuálního ročníku StartupYardu, do restaurací dodává aplikaci pro iPad, která supluje klasický jídelní lístek a proces objednávky.

„Už delší dobu mě štvala obsluha v různých restauracích. Přemýšlel jsem, jak tuto situaci změnit a napadlo mě iMenu,“ popisuje motivaci vzniku nadějné aplikace její spoluzakladatel Tomáš Zalužanský. „Gastronomie je hodně zkostnatělý systém a my bychom do ní chtěli přinést svěží vítr,“ dodává. Jednadvacetiletý podnikavec zhruba před rokem a půl oslovil svého kolegu a už zhruba rok společně nabízejí první verzi svého výtvoru. V současné době nicméně přemýšlejí, jak celý projekt nasměrovat dál.

iPad místo číšníka

Aplikace iMenu funguje tak, že si návštěvníci restaurace mohou na iPadu vybrat z nabídky podniku a svůj výběr si objednat, aniž by k nim musela obsluha. Prostřednictvím programu je zároveň možné vyzvat k platbě. Tablety jsou provázané s pokladním systémem a podle pilotních provozů celý projekt může zvýšit objednávky o 20 až 50 procent. Mezi prvními restauracemi, které tento systém využívají, je například Výtopna, Mr. Sushi a Rebellion.

Klepněte pro větší obrázek
StartupYard nám za pár dní převrátil myšlení, tvrdí zakladatelé iMenu.

„Zákazníci mají takový lístek pořád na stole, baví je to, objednají si více položek, nemusí čekat na obsluhu a celé je to rychlejší,“ popisuje Zalužanský výhody iMenu v prostorách pražského TechSquare, který v současné době obývá. Pro provozovatele restaurací ale program představuje další výhody. „Personál má například často tendence dělat machinace s účty, což s naším systémem odpadá,“ chválí si mladý podnikatel.

Celé iMenu v současné době pracuje s obchodním modelem, kdy si majitelé restaurací nakoupí iPady, případně to svěří přímo iMenu, a na ně je pak nasazena samotná aplikace, která se nedistribuuje skrze AppStore. Důvodem je v prvé řadě jednoduchost takového řešení a žádné schvalovací procesy Applu.

„AppStore není úplně nejlepší platforma pro masovou správu. Když fungujeme mimo AppStore, můžeme například lépe hromadně spravovat iPady a měnit u nich nastavení a dělat hromadné aktualizace,“ vysvětluje rozhodnutí Zalužanský. Majitel restaurace tak zaplatí cenu za iPad a jednorázový poplatek startující na 4900 korunách za software na jedno zařízení.

K tomuto konceptu se ale brzy přidají další možnosti. Tvůrci iMenu se nejdříve chtěli držet více při zemi, díky StartupYardu se ale rozhodli myslet více globálně. „Máme dlouhodobější cíl dostat se do světa,“ plánuje Zalužanský. „Když jsme začínali, byl to takový ten klasický byznys po Česku,“ popisuje. „Nejdříve jsme se chtěli usadit na tuzemském trhu, pak se možná rozrůst na Slovensko a tak dále. Ale když jsme přišli do StartupYardu, došlo nám, že ten svět už je úplně někde jinde.“

Přes AppStore do celého světa

StartupYard mladíkům proměnil myšlení hodně rychle. Ještě při jeho zahájení v našem rozhovoru mluvili o postupném růstu v Česku a pak možné expanzi. Pár dní na to, když už začali v akcelerátoru působit, už ale mluvili úplně jinak. Zlomem byla například konference The Next Web, kam se tým společně s dalšími účastníky StartupYardu vydal. „Zbytečně jsme se drželi při zemi a zjistili jsme, že bychom se měli trochu víc odvázat,“ popisuje Zalužanský. „Do té doby jsme tento způsob myšlení neměli od koho odkoukat.“

Klepněte pro větší obrázek
iMenu dokáže zvýšit tržby restaurace od 20 až 50 procent.
Důležité jsou ale pěkné fotografie, což podle autorů majitelé podniků často podceňují.

Pod pokličkami se tak vaří nová verze iMenu, která bude připravená také pro zahraniční trh. Ta už bude dostupná pro všechny zájemce skrze AppStore. Na rozdíl od současné verze už má být k dostání zdarma, ale bude se platit měsíční poplatek za poskytované služby. Pro mladý český tým se tak vyřeší zásadní problém spojený s distribucí a obchodním zastoupením na nových trzích.

Mladí podnikatelé ale myslí ještě dále. „Dospíváme k tomu, že ve spolupráci s nějakým partnerem budeme dělat vlastní pokladní systém postavený na cloudu a budeme nabízet kompletní řešení. Naše API je pro to od začátku postavené,“ popisuje své plány Zalužanský. Celé iMenu by tak nebylo pouze mobilní aplikací, ale k dispozici by byla také „serverová“ část provozující kompatibilní pokladní systém.

Právě pokladní systémy jsou jednou z největších komplikací. „Problém je v tom, že restaurace používají různé pokladní systémy a některé jsou hodně staré. Abychom se dostali do těchto provozů, potřebujeme nabídnout izolované a samostatně funkční řešení,“ popisuje současnou situaci Zalužanský.

Postavit kompletní řešení

„Jenom v Česku funguje asi 150 firem, které dělají nebo distribuují pokladní systémy, ale zhruba pouze 4 jsou technologicky tak dobré, aby se nám zvládly přizpůsobit,“ říká dále mladý podnikatel. Spolu se svým týmem se proto rozhodl, že bude nejlepší udělat systém vlastní, který bude obsluhovat pouze novou generaci jídelních lístků a nebude tak nutné měnit a upgradovat systémy současné.

Klepněte pro větší obrázek
Součástí iMenu brzy bude také pokladní systém, který objednávku zpracuje.

Nová aplikace by se měla do světa dostat už v následujících týdnech a měsících. V České republice nicméně bude stále k dostání původní varianta „obcházející“ AppStore. Důvodem je mimo jiné to, že iMenu zde v současné době pracuje s pokladním systémem Septim, který tvoří silného obchodního partnera. Vlastní verze pokladního systému už existuje v základní verzi, která ovšem pouze přijme objednávku, ale nemá žádné zásadní funkce navíc.

Prioritou mladého týmu je systém iOS, aktivně se ale zabývá také Androidem. Současná verze iMenu distribuovaná s tabletem se ale podle nich na Android příliš nehodí. „Měli jsme poptávku po Androidu. Koupili jsme si tedy tablety s Androidem a zjistili jsme, že je to prakticky nepoužitelné,“ popisuje Zalužanský. „Stanovili jsme si hranici, že když budeme dělat iOS a Android, zařízení s Androidem musí stát do 5 tisíc. Důvod je ten, že iPad stojí 10 tisíc a poměr cena a výkon u Androidu není takový.“ Nová verze pro AppStore už se zeleným robotem nicméně počítá.

Mladý tým v současné době tvoří 7 lidí, 3 z nich jsou programátoři. Jako jeden z mála tuzemských startupů mají kluci také člověka, který se stará o PR, což se pozitivně odráží například v komunikaci s médii, které v tomto odvětví podnikání mohou produkt přiblížit cílové skupině.

Investice z Londýna

O peníze zatím nemají nouzi. Počátkem tohoto roku startup získal investici 300 tisíc korun od slovenské investorky žijící v Londýně výměnou za 15procentní podíl ve firmě. „Překvapilo nás, že získat peníze bylo vlastně hodně jednoduché,“ směje se Zalužanský. V předchozím roce na iMenu padla investice z vlastních zdrojů a prvních prodejů ve výši zhruba 100 tisíc korun. Projekt už by měl být brzy finančně samostatný. „Máme domluvenou ještě jednu podporu, ale pak už by se nám to mělo začít vracet.“ Cash flow by se mělo vyrovnat někdy kolem prázdnin.

Klepněte pro větší obrázek
Zákazníky lístek na iPadu baví a často víc utratí.

Budoucí příjmy zatím v iMenu neodhadují. „Co se týče plánovaného pokladního systému, pro něj je jenom v Evropě zhruba 9 tisíc potenciálních zákazníků,“ počítá Zalužanský. Kromě měsíčních a jednorázových poplatků ale počítá také s reklamou vkládanou přímo do jídelních lístků. Pilotní verzi projektu iMenu instaluje už tento týden v jedné restauraci ve Zlíně.

Koncept objednávek přes dotykové displeje by se v budoucnu mohl rozšířit, což je ostatně vidět na konkurenci, se kterou iMenu musí počítat. Ve světě je hned několik podobných projektů a jeden výrazný, Menu55, funguje také u nás. „Věřím, že za deset let tímto způsobem bude objednávat a platit ve většině restaurací,“ věští budoucnosti investor a jeden z mentorů StartupYardu Michal Illich. „iMenu jsme do StartupYardu přijali z toho důvodu, že v nich vidíme velký potenciál.“

„Kluci vstoupili na velmi obtížný, poměrně malý a velmi obchodně i technologicky roztříštěný trh,“ doplňuje také další investor Michal Bláha. „Osobně si myslím, že současný koncept budou muset posunout jinam. Ten posun už začínám vidět.“

Diskuze (21) Další článek: Operátoři k návrhu podmínek aukce: „Všechno jinak!“

Témata článku: , Start, Pokladní systém, Mladý podnikatel, Restaurační zařízení, Zásadní funkce, Číšník, Český, Systém postavený, Místo, Svěží vítr, Podnikavec, Poklička, Zelený robot, Michal Bláha,