Sdružení obrany spotřebitelů obviňuje Český Telecom v souvislosti s dubnovým zdražením textových zpráv. Telecom svou chybu přiznává: za čtyři měsíce nedostatečného informování nabízí jeden měsíc levných textovek.
Český Telecom se dostal do křížku se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) v souvislosti s nedostatečným informováním zákazníků o dubnovém zvýšení cen textových zpráv. Telecom nabízí kompenzaci, kterou však SOS považuje za nedostatečnou.
Jak se zadělává na malér
Český Telecom letos v dubnu zvýšil cenu textové zprávy z 1,80 na 2,70 Kč. Ve veřejných automatech však můžete ještě dnes najít staré ceny, což sdružení SOS považuje za klamavé značení a obviňuje Český Telecom:
Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) upozornilo 24. července na poškozování uživatelů telefonních automatů Českého Telecomu, kteří byli prostřednictvím letáků u telefonních automatů mylně informováni o ceně za odeslání SMS. Na letáku byla uvedena cena 1,80 Kč za odeslání zprávy na mobilní telefon do všech tří českých sítí, z karty spotřebitele však bylo stržena částka o 50 % vyšší – 2,70 Kč.
Český Telecom přiznává chybu a vydává tiskovou zprávu:
V dubnu tohoto roku informoval ČESKÝ TELECOM, a.s., o změně cen služby zasílání SMS zpráv a e-mailů z veřejných telefonních automatů. Kromě standardních ceníků společnost příslušné informace umístila na svých internetových stránkách, je možné se je dozvědět na bezplatné lince Telefonického centra služeb 800 123 456 a ve značkových prodejnách TELEPOINT a TELEPOINT PARTNER. Zveřejněny byly rovněž v Telekomunikačním věstníku.
Osobně nevolám na infolinku operátora, abych se zeptal, zda-li náhodou nepodražily některé služby. Jistě je také mnoho uživatelů, kteří nemají internet, popřípadě nečtou periodika o telekomunikacích, či dokonce Telekomunikační věstník.
Informace o cenách jsou také běžně vyznačeny přímo v telefonních automatech. Kvůli úspoře nákladů probíhalo doposud přeznačování novými cenami textových zpráv postupně. Technici ČESKÉHO TELECOMU umísťovali informační panely současně s průběžnou údržbou veřejných telefonních automatů. V části budek proto zákazníci dosud nové ceny nenaleznou.
Na přeznačování veřejných telefonních automatů správnými infopanely ČESKÝ TELECOM intenzivně pracuje, nadpoloviční část je již v tuto chvíli v pořádku. Tyto práce budou dokončeny nejpozději do 31.srpna 2003.
A zde je kámen úrazu. Velká část uživatel se řídí právě informacemi v budkách, proto měly být tyto letáky vyměněny najednou, nebo ještě lépe – s předstihem a ne čtyři měsíce po zdražení. Obvinění ze strany SOS jsou tedy z mého pohledu oprávněná. Oprávněná jsou i z pohledu Českého Telecomu:
Český Telecom si uvědomuje, že někteří zákazníci mohli být o změně ceny SMS zpráv a e-mailů z telefonních automatů informováni nedostatečně. Společnost se zákazníkům za toto opomenutí omlouvá a jako kompenzaci provede v krátké době následující opatření:
• karty TRICK v objemu přibližného dvouměsíčního prodeje budou před distribucí do prodejní sítě opatřeny výraznou přelepkou s informací o ceně za SMS;
• od 4. do 31.srpna 2003 bude správná cena služby komunikována také prostřednictvím displejů telefonních automatů;
• vzhledem ke skutečnosti, že není možné adresně odškodnit všechny zákazníky, kteří mohli získat nesprávnou informaci o ceně textových zpráv, od 1. do 30.září 2003 sníží Český Telecom plošně cenu textové zprávy na 1,80 Kč v případě kartových automatů a na 2,- Kč u přístrojů na mince.
Je vidět, že se Telecom snaží napravit vzniklou situaci, označení karet Trick i informace na displejích automatů představuje jisté zlepšení. Jeden měsíc textových zpráv je na první pohled výhodný, SOS to však vidí jinak:
"Vítáme, že se Český Telecom zavázal uvést informování spotřebitelů do pořádku, ale kompenzaci čtyř měsíců klamavého informování jednoměsíčním snížením ceny nepovažujeme za adekvátní," uvedla tisková mluvčí SOS Ivana Picková. „SOS se proto znovu obrátilo na předsedu představenstva Českého Telecomu se žádostí o prodloužení délky kompenzace minimálně na dva měsíce.“
Pokračování příště...
Jak vidíte, případ ještě není zdaleka ukončen. Přikláním se na stranu SOS, dva měsíce jsou dostatečnou kompenzací za čtyři měsíce špatného označení automatů. Uvidíme, s jakou odpovědí přijde Český Telecom.
Diskuse: Odeslali jste si z automatu nevědomky dražší textovku? Dotklo se vás špatné informování?