Chytré telefony válcují kapesní počítače

Uplynulý rok byl z pohledu kapesních počítačů a chytrých telefonů velmi zajímavý. Ačkoli se výrobci kapesních počítačů snaží seč můžou, lidé dávají přednost komunikátorům od Nokie a Sony Ericssonu. Jak to bude dál?

PDA: rok 2003 byl slabší

V porovnání s rokem 2002 si trh s kapesními počítači pohoršil o 18 procent. Tento propad mají na svědomí chytré telefony. Uživatelé zvažují, zdali utratí své peníze za „jednoúčelové" kapesní počítače nebo si raději pořídí mobilní telefon s funkcemi PDA.

Rok 2003 vypadal na poli kapesních počítačů následovně. Vede stále palmOne se slušným náskokem, ten však může být ohrožen. Na záda mu dýchá Hewlett-Packard, na dalších místech je Sony, Dell a Toshiba. Hlavní roli v tomto roce pravděpodobně sehraje přechod kapesních počítačů platformy Pocket PC na displeje s vyšším rozlišením. Kapesní počítače jednotlivých platforem se navíc začínají stále více přibližovat, a to po funkční i cenové stránce.

Pořadí Výrobce Prodej 2003 Tržní podíl
1 palmOne 3 950 125 38.1%
2 HP 2 280 152 22.0%
3 Sony 1 390 078 13.4%
4 Dell 610 811 5.9%
5 Toshiba 306 687 3.0%
  Other 1 824 970 17.6%
  Total 10 362 823 100.0%
Zdroj: IDC

Poslední čtvrtletí roku 2003

Analýza společnosti Canalys zahrnuje jen trh Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA). Taky se týká pouze posledního kvartálu uplynulého roku. Tentokrát máme k dispozici několik tabulek. Nejprve se podívejme na kapesní počítače.

Výrobce

Q4 2003

Q4 2002

Růst

Prodej

Podíl

Prodej

Podíl

Q4 2003/Q4 2002

HP 406 420 32,9% 151 990 19,2% 167,0%
Palm 307 100 24,9% 381 100 48,1% -19,0%
Medion 138 370 11,2% - 0,0% -
Sony 76 130 6,2% 78 900 10,0% -4,0%
Ostatní 306 360 24,8% 180 950 22,8% 69,0%
Celkem 1 234 380 100,0% 792 940 100,0% 56,0%
Zdroj: Canalys

Na trhu EMEA si v porovnání se stejným obdobím roku 2002 nejlépe vedl Hewlett-Packard, kde si polepšil o 167 procent. Propad PalmOne o 19 procent na trhu EMEA - ve srovnání s celosvětovou bilancí (viz výše) - dokazuje oblíbenost této značky zejména na americkém trhu.

Nokia v čele chytrých telefonů

Chytré mobilní telefony jsou doménou Nokie a Symbianu. Finský výrobce si udržuje podíl téměř 78 procent, druhý Sony Ericsson má "pouhých" deset procent. Všimněte si však nárůstu přes 980 procent oproti čtvrtému kvartálu minulého roku. To vše díky komunikátoru P800/P900.

Výrobce

Q4 2003

Q4 2002

Růst

Prodej

Podíl

Prodej

Podíl

Q4 2003/Q4 2002

Nokia 1 743 910 77,9% 679 250 84,0% 157,0%
Sony Ericsson 216 990 9,7% 20 070 2,5% 981,0%
Motorola 142 200 6,4% 53 810 6,7% 164,0%
Ostatní 136 080 6,1% 55 250 6,8% 146,0%
Celkem 2 239 180 100,0% 808 380 100,0% 177,0%
Zdroj: Canalys

Tento rok nebude pro konkurenty finského výrobce lehký. Nokia si hodně slibuje od své 6600, kterou se chce posunout blíže firemní klientele. Vyrostla jí však zdatná konkurence v podobě P900 a také Siemensu SX1. Nezapomínejme také na chytrý telefon v podání Motoroly MPx200.

Výrobce Q4 2003 Q4 2002 Růst
Prodej Podíl Prodej Podíl Q4 2003/Q4 2002
Nokia 1 743 910 50,2% 679 250 42,4% 157,0%
HP 406 420 11,7% 151 990 9,5% 167,0%
Palm 307 100 8,8% 381 100 23,8% -19,0%
Sony Ericsson 216 990 6,2% 20 070 1,3% 981,0%
Motorola 142 200 4,1% 53 810 3,4% 164,0%
Ostatní 656 940 18,9% 315 100 19,7% 108,0%
Celkem 3 473 560 100,0% 1 601 320 100,0% 117,0%
Zdroj: Canalys

Poslední tabulka sice srovnává nesrovnatelné, je z ní však hezky vidět poměr mezi kapesními počítači a chytrými telefony. Co nevidět přeskočí Sony Ericsson se svými chytrými telefony Palm i HP. Kapesní počítače jsou tak stále častěji nahrazovány komunikátory, rozměrný displej kapesních počítačů není a nebude všelékem.

Prognóza Q1 2004

První čtvrtletí tohoto roku se opět ponese v duchu souboje jednotlivých platforem, a to jak mezi kapesními počítači, tak i chytrými telefony. V analýzách prvního čtvrtletí můžeme očekávat opět nárůst segmentu chytrých telefonů a pozvolný propad kapesních počítačů.

Diskuze (33) Další článek: Navigační systém s bluetooth - to je věc (recenze)

Témata článku: , , , , , , , Motorola MPx200, Počítač, Kapesní počítač, Chytré, Slušný náskok, Zdatná konkurence, Telefon,