Co dělat, když vás chce operátor převést na jiný tarif. A může to vůbec udělat?

  • Zejména zákazníky T-Mobilu čeká brzy nucená migrace na jiný tarif
  • Podle zákona má operátor právo tento krok učinit
  • Musí ale splnit několik náležitostí a zákazník může odejít

T-Mobile při uvedení nových 5G tarifů oznámil, že do několika měsíců na tuto novou generaci mobilních paušálů postupně převede všechny své zákazníky a všechny staré tarify zruší. Může takovou jednostrannou změnu operátor vůbec provést? A jaké možnosti má v takovém případě zákazník? O tom pojednává Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své aktuální měsíční monitorovací zprávě.

Spotřebitel by měl vědět, že operátor má na změnu v parametrech a cenách tarifu nebo i na jeho úplné zrušení právo – jedná se o změnu smluvních podmínek, která je ošetřena v zákoně o elektronických komunikacích. Operátor změnu provést může, ale musí ji řádně dopředu v textové podobě oznámit. Zákazník má pak možnost bez sankce smlouvu vypovědět.

Dotovaný mobil je potřeba doplatit

Operátor musí splnit i další náležitosti. Má povinnost informovat zákazníka o změnách „v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem“, což může znamenat například oznámení v e-mailové zprávě. Takové oznámení musí zákazníkovi přijít nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změn. V oznámení musí být uvedeno zejména datum, ke kterému operátor hodlá zavést změny, všechny parametry nového tarifu a jeho cena.

Operátor nesmí ani zapomenout zákazníka informovat o jeho právech, zejména možnosti vypovědět závazek ze smlouvy bez sankcí, a to i pokud byla uzavřená na dobu určitou a běžela ke dni ukončení méně než tři měsíce (při používání tarifu nad tři měsíce podle zákona zákazník sankce neplatí ani při vypovězení smlouvy na dobu určitou).

Výjimkou je situace, pokud si zákazník k tarifu pořídil dotovaný mobil a tarif bude chtít zrušit. V takovém případě má operátor právu na úhradu. Cena však nesmí být vyšší, než poměrná část hodnoty tohoto zařízení dohodnutá v okamžiku uzavření smlouvy nebo části ceny za služby, kterou zbývá uhradit do konce smlouvy, podle toho, která z těchto částek je nižší.

Příklad výpočtu doplatku s dotovaným mobilem

K tarifu s dvouletou smlouvou zákazník obdrží bezplatně dotovaný telefon v hodnotě 12 000 Kč. Po oznámené změně tarifu se rozhodně, že jej ukončí – v tu chvíli do konce závazku zbývá ještě 7 měsíců. Cena se rozpočítá do celkové délky závazku, tedy 12 000 Kč ÷ 24 splátek × 7 měsíců = 500 × 7 = 3 500 Kč. Pokud by náhodou byla cena za měsíční paušál nižší než 500 Kč (např. 400 Kč), doplatí zákazník 7× 400 Kč = 2 800 Kč.

Zdroj: ČTÚ

Diskuze (11) Další článek: Realme Watch 3 Pro. Univerzální chytré hodinky, s nimiž můžete běhat i telefonovat

Témata článku: , , , , , Zákazníci, Právo, Náležitost, Migrace, Operátor, Uzavření, Tarif