Ztráta mobilního telefonu nejen na dovolené může být velmi stresující situací, která naruší vaše plány a pocit bezpečí. Přestože taková událost není nikdy příjemná, existují kroky a preventivní i následná opatření, která můžete provést, abyste minimalizovali škody. Operátor O2 přináší jejich přehled.
1. Lokalizujte telefon
Pokud máte pocit, že jste telefon ztratili a ani po prozvonění z jiného mobilu jej nemůžete nalézt, zkuste řešení, která připravili dodavatelé softwaru ve vašem telefonu. Pokud máte k dispozici přihlášení ke svému účtu Google nebo iCloud z jiného zařízení, např. telefonu partnera nebo počítač, použijte funkci „Najít moje zařízení“ nebo „Najít můj iPhone“. Na mapě by se vám měla zobrazit přibližná poloha. Podle toho zjistíte, zda se telefon vzdálil z vašeho dosahu a můžete si tímto potvrdit, že je opravdu ztracený nebo odcizený.
2. Nahlaste ztrátu
Ať už se vám telefon podařilo lokalizovat nebo nikoli, zajděte na recepci vašeho hotelu nebo ubytování a nahlaste jeho ztrátu. Je možné, že ho někdo našel a odevzdal do ztrát a nálezů, nebo ho může později vrátit některý z hostů.
3. Kontaktujte policii
Pokud ani tato snaha nevede k nalezení mobilu a máte podezření, že byl odcizen, obraťte se na místní policii. Budete potřebovat znát IMEI vašeho telefonu – jedinečný identifikační kód, který má každý mobilní telefon. Tento kód můžete najít na originálním obalu telefonu nebo na faktuře. Není od věci si číslo IMEI napsat na kousek papírku a nosit v peněžence nebo s doklady.
4. Zablokujte SIM kartu
Když už víte, že váš mobil je ztracený, okamžitě zablokujte svou SIM kartu. Je to zdarma a zabráníte tím jejímu zneužití cizí osobou. Můžete zavolat na infolinku, kde operátoři SIM kartu zablokují a poradí, jak dále postupovat. SIM kartu můžete také zablokovat online v samoobsluze, pokud máte možnost použít jiné zařízení. V sekci „SIM karta“ u svého tarifu vyberete důvod blokace a kliknete na tlačítko „Blokovat“. Tím dojde k deaktivaci. Pozor, blokace SIM karty neznamená ukončení ani pozastavení vašeho tarifu.
5. Zablokujte platební karty
Pokud využíváte placení mobilem, máte v mobilu uloženou platební kartz (např. v Peněžence Google nebo v Apple Pay), přihlaste se do internetového bankovnictví a tuto funkci zablokujte. Případně se můžete obrátit na zákaznickou linku vaší banky, kde vám s blokací pomohou.
6. Zabezpečte zbytek dat
Je důležité si zabezpečit i další své účty s vašimi daty. Přihlaste se na svůj účet Google nebo na Apple ID a zablokujte nebo rovnou smažte svoje zařízení, které se vám ztratilo. Poté si změňte hesla u svých důležitých účtů. Jedná se hlavně o:
- Email
- Sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo LinkedIn
- Komunikační nástroje jako Messenger, WhatsApp nebo Skype
7. Zvažte nákup náhradního telefonu
Pokud vaše dovolená ještě není u konce a budete nějaký telefon potřebovat, zvažte nákup nového. Může to být klidně velmi levný smartphone, důležité je, abyste byli dosažitelní na svých tradičních komunikačních kanálech, které nejsou přímo navázány na vaše telefonní číslo, které nějakou dobu (minimálně během blokace) bude nedostupné.
8. Před odjezdem si pojistěte telefon
Pokud používáte dražší model telefonu, není před odjezdem na dovolenou od věci si jej pojistit. Některé druhy cestovního pojištění obsahují i pojištění proti krádeži – ohlídejte si, aby mezi pojištěnými věcmi byly i osobní předměty, kam patří i telefony, nejen zavazadla. Pozor na to, že většina pojišťoven bude při nahlášení pojistné události potřebovat policejní protokol o krádeži. Bez oficiálního nahlášení krádeže se k plnění nedostanete.