Konečně jste se dočkali, vaše dotazy jsme opravdu nevyhodili do koše, vybrali jsme ty nejlepší a zaslali Jiřímu Hájkovi do T-Mobilu. Ten vám v rozsáhlém rozhovoru odpovídá. Vychutnejte si to!
Tento rozhovor odpovídá na čtenářské dotazy, jež jste mohli pokládat v tomto článku. Vybrali jsme ty nejzajímavější, na které vám Jiří Hájek nyní odpovídá. Je jich celkem 32. Nyní se nacházíte v první kapitole článku, kvůli jeho délce jsem jej rozdělili do více kapitol. Další dotazy naleznete v druhé a třetí kapitole, která rozhovor uzavírá.
1. Před několika dny vypršela možnost neomezeného připojení přes GPRS. Co uděláte proto, aby zákazníci, jimž limit 50 MB nestačí, nepřešli ke konkurenci (Eurotel a jeho tarif Data Nonstop)?
Jsme přesvědčeni, že naši nabídku ocení především zákazníci, pro něž je výhodnější platit pouze 699,- korun měsíčně za toto množství dat, než platit o několik set korun více, aniž by neomezené množství přenesených dat ve srovnání s 50 volnými MB efektivně využili. Zároveň jsme zákazníkům schopni nabídnout významně kvalitnější službu ve srovnání s konkurencí – zejména co se týče rychlosti přenosů (dostupnost kódových schémat CS3/4 a služby GPRSpeed). Naší novou nabídkou jsme především chtěli zvýšit využívání GPRS technologie v masovém měřítku, a to se podařilo. V květnu se GPRS provoz v naší síti zvýšil trojnásobně. Z grafu je také patrné, o jaké tarify má český trh zájem.

2. Zvažuje T-Mobile možnost převodu neprovolaných minut do dalších měsíců?
Momentálně ji nezvažujeme, naše tarifní programy mají oproti ostatním operátorům jiné výhody, např. zvýhodnění HIT (hovorné až o 20 % nižší než u příslušného standardního tarifu ).
3. Chystáte nějaké zvýhodnění tarifů proti předplacenkám? Současná situace, kdy tarifní zákazník platí kupříkladu 2000 měsíčně a majitel Twist karty volá přes víkendy za poloviční cenu, je dosti nespravedlivá. Bodový program totiž zdaleka nevyváží levnější volání, které by jistě většina zákazníků ocenila více.
Připravujeme další cenové zvýhodnění u některých služeb podobně jako jsou například v této době MMS za 2 Kč. Nechystáme však celoplošné zvýhodnění tarifů proti předplacenkám. Standardní tarify mají totiž svoji cenovou výhodu v podobě celkově výhodnějšího volání s jednotnou cenou přes všechna časová pásma, mají rovněž levnější SMS a další služby.
4. Proč je WAP až 20x dražší než obyčejná mobilní data? Proč jsou přenosy dat účtovány po 5 kB a 20 kB? Zjištění informace na WAPu představuje průměrně 2-3 kB dat (např. IDOS), nicméně zaplatím cenu za 5 kB.
V případě WAP přístupu prostřednictvím GPRS je u všech tarifů účtovací jednotka nejvýše 5 kB (nikoliv 20 kB – ta se týká internetu u některých tarifů). Přístup k informacím prostřednictvím WAPu je z principu dražší, neboť pro operátora znamená vyšší náklady na infrastrukturu (např. wapovou bránu), která při běžném přístupu na internet nefiguruje. Z poplatků za připojení jsou zároveň hrazeny poplatky poskytovatelům obsahu, což u internetu také neplatí. Zákazník má na WAPu automaticky přístup k informačnímu a zábavnímu obsahu. Proto je i koncová cena pro zákazníka vyšší.
5. Jak je možné, že např. v Rakousku, tedy v zemi s několikanásobně větší kupní silou, jsou ceny volání jak u paušálních programů, tak u předplacených karet ve špičce v rámci jedné sítě mnohem levnější než u nás.
Naší filozofií je na české trhu nabízet nejlepší poměr ceny ve srovnání s hodnotou, jež zákazník dostává. Naše ceny jsou tak plně konkurenceschopné vzhledem k situaci na českém trhu. Obecně lze jen velmi těžko přímo porovnávat pouze ceny některých služeb. Je třeba totiž vzít v potaz celou strukturu a výši cen a poplatků, tj. jak je vysoký např. měsíční paušál, aktivační poplatek, či zda se jedná o programy s dotovaným telefonem atd.
6. Neuvažuje T-mobile v dohledné době o zlevnění vytáčeného přístupu na WAP portál z Twist karet? Cena 2,80 Kč/in je nespravedlivá a přehnaně vysoká oproti vytáčenému přístupu na internet od Českého Telecomu.
Není možné srovnávat náklady na pevné připojení k internetu s mobilním přístupem. Rozdíl mezi cenou přístupu na WAP a internet je vysvětlen v předchozím dotazu. Pro přístup na internet nabízíme GPRS balíčky Standard a Business.
7. Proč nenabízíte u Tarifu 20 službu T-Mobile NEJ, ale v Twistu ano? Nemyslíte si, že by tarifní zákazníci měli mít minimálně stejné služby jako zákazníci Twistu?
V našich paušálních programech Nej číslo nenabízíme, protože jsme se rozhodli pro jiná, plošnější tarifní zvýhodnění, např. variantu HIT – volání v naší sítí již od 2 Kč či SMS za 1 Kč (ceny bez 5 % DPH).
8. Hodláte nějak upravit ceny volání u Twist karet? Volání do konkurenční sítě za sedm korun je trochu moc. Proč více nezvýhodňujete více svou síť a účtujete si ve špičce pět korun?
Nabízíme tři Twist tarify s různými výhodami pro zákazníka – Twist Standard, Twist SMS či Twist Extra. Zákazník pak má možnost výběru tarifu dle svých požadavků, ať již na: výhodné volání do domácí sítě, výhodnou sazbu SMS či výhodné volání do síti ostatních operátorů. Pro vámi zmiňované volání do ostatních sítí a volání naší sítě ve špičce je nejvýhodnější tarif Twist Extra – viz tabulka níže.
Měsíční paušál* |
Za celý měsíc |
59,00 Kč |
Za polovinu měsíce** |
29,50 Kč |
Volání z Twistu na: |
Špička 8:00 -19:00 |
Večerní hodiny 19:00-8:00 víkendy a st. svátky |
T-Mobile |
4,00 |
2,50 |
Hlasová schránka (3311, 603123311, 603123322) |
2,00 |
2,00 |
Pevné sítě v ČR |
7,00 |
3,50 |
Mobilní sítě v ČR |
7,00 |
7,00 |
T-Mobile NEJ |
3,00 |
2,50 |
T-Mobile W@P |
2,80 |
2,80 |
SMS |
1,80 |
1,80 |
9. Plánujete bezplatnou výměnu či vrácení peněz zákazníkům, kterým T-Mobile prodal Sony Ericsson T610 se zjevnou vadou (šumící reproduktor)? V prodejnách tvrdí, že o žádné závadě nevědí, zprávy Sony Ericssonu přesto hovoří až 300 000 vadných kusech.
Vadné kusy byly nahrazeny novou dodávkou – předešlé kusy telefonů byly z obchodů staženy. Pokud má zákazník s uvedeným přístrojem jakékoliv problémy, může uplatnit reklamaci dle běžného postupu. Pro tento typ přístroje neplatí žádná mimořádná výjimka z těchto pravidel.
10. Jaké je stanovisko T-Mobilu k problému telefonů Siemens a GPRS s rychlejším kódováním CS3 a CS4? Vypadá to, že chyba je na straně Siemensu. Neuvažujete proto o stáhnutí Siemensů z prodeje? Určitě by to byl pro Siemens pádný důvod, aby problém urychleně řešil.
O stažení Siemens telefonů z prodeje neuvažujeme. Podle našich testů některé řady telefonů Siemens vyžadují vyšší úroveň signálu pro přijatelnou kvalitu GPRS přenosu ve srovnání s ostatními telefony. Při běžné kvalitě signálu toto zákazník nijak nepozná, problémy mohou nastat pouze v oblastech s horším pokrytím. Tento problém však nesouvisí s kódovými schématy CS3/4, neboť při nízké kvalitě signálu telefon automaticky přepíná na nižší kódová schémata - CS1/2, ovšem při výrazně špatné kvalitě signálu není schopen použít ani tato nižší.