ČTÚ nás stojí více než Senát. Proč?

Diskuze čtenářů k článku

dfs  |  20. 11. 2011 13:02
Magic  |  15. 11. 2011 22:12

Jak může být ČTÚ vůbec regulátor čehokoliv když je s těmi operátory na našem "specifickém trhu" spolčen a zároveň je podporuje tím, že nic nedělá. Mě stačila už jen ta talkshow nebo cosi Václava Moravce, kde se tyto otázky řešily. To že "nás" stojí více než senát už je jen taková novinářská hantýrka. Vždycky se něco srovnává s něčím. Takže to není směrodatné. Stát jako takový je v troskách...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arnold  |  15. 11. 2011 13:44

Jdu blejt, každej moc dobře ví, že tyhle spolky jsou dost uzavřený, navzájem se podrží, platy si určují hlasováním. Dokud tady bude vládnout paragraf a kdejaká psaná krávovina, tak změna nenastane, proti tomu nikdy obyčejnej lid nic nezmůže. NIKDY

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 11. 2011 14:57

Sry za repost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 11. 2011 14:57

Tak defenestrace ucinny byly, sice mely svoje nasledky (hlavne ta posledni), ale ucel splnily. Bohuzel ted se to moc uz nepovazuje za zrovna humani vyjadreni lidu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arnold  |  15. 11. 2011 15:24

Ono škoda se rozčilovat, vždycky to nějakou válkou končí, ať už menší či větší. Mohu zažalovat stát za to, že rozkrádá majetek, investuje špatně, staví nedodělky, přeplácí lidi, ztrácí peníze, nakupuje nefunkční techniku, atd. díky špatnému hospodaření (platím sociální a odvádím daně) přece odvádím o to víc, to dá rozum. Mohu já zažalovat stát za to, že mě díky své neschopnosti okrádá ? Asi ano, mohu, ale taky se pěkně u soudu prohnu a stejnak nevyhraji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 11. 2011 17:19

Presne tak. Z demokratickeho hlediska ta tu tahle moznost samozrejme je, ovsem jeji uspesnost se vice nez nehezky blizi/rovna nule, nemluve o vynalozenem usili a nakladech. Troufam si rict, ze ani v americkem soudnim systemu by neprosla a to se tam dari kdejakym kulisarnam

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Asi Tak  |  16. 11. 2011 20:34

to ne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
baytik  |  15. 11. 2011 13:37

CTU je jeden z nefunkcnich uradu. Daleko vic mne ale stve napr ERU, ktery umoznil neustaly rust cen energii, prestoze napr. cena plynu klesa. A bez elektriny, plynu nebo tepla se obejdu podstatne hur nez bez volani
Myslim, ze vetsina techto "regulacnich" uradu davno zadou realnou cinnost nevykazuje, pouze spotrebovavani penize z rozpoctu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
petr  |  15. 11. 2011 12:27

Byl bych pro zrušení Senátu i ČTÚ. Oboje je nesmysl živit. Nic nám to nepřináší. Zredukoval bych rovněž počet poslanců v Parlamentu. 81 by jich bylo až až.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sx  |  15. 11. 2011 12:20

hele lidi, co takhle uz prestat breptat na netu, a uz vyjit na demonstrace pred urad CTU a at si konecne tam pobehaji sefove zapoti az posmazi, dyt plati je cesky narod, a pro koho oni delaji? pro zahranicni korporace. tak uz je treba razne zakrocit.
http://www.facebook.com/Nechceme.predrazene.mobil... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
škárka  |  15. 11. 2011 11:09

podle mně v tom má zase prstíčky ten mrňavej superguru a solí na vodposlechách, stejně jako na všech ostatních zakázkách, vždyť Jiří Paroubek varoval hloupý národ před privatizací politiky a je to už tady !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
baytik  |  15. 11. 2011 17:24

CTU nic nedela uz cca 15 let, viz treba jeho podil na otevreni trhu telekomunikaci v letech 98-2000, necinnost pri zprovoznovani ADSL atd. atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
shark  |  15. 11. 2011 10:59

Super, Senát a ČTU se přetahují, kdo stojí víc a přitom obojí je naprosto k ničemu. =D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Buffalo007  |  15. 11. 2011 10:55

Je sice trochu alarmující ta částka s jejich rozpočtem, ale neuškodilo by porovnání s jinými zeměmi, jestli opravdu to je hodně, nebo je to adekvátní rozpočet pro takovou organizaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pipo  |  15. 11. 2011 11:33

Samozřejmě v přepočtu na kupní sílu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
silverkeeper  |  15. 11. 2011 12:23

výborně, a můžeme pokračovat ve srovnání platů učitelů, doktorů apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Buffalo007  |  15. 11. 2011 12:33

Co? Jednak jsem se ani nezmínil o platech a jednak mi jde o to jestli utratí např. v Německu za takovýto úřad 150 milionů a u nás třeba těch 600, tak je to dost a mohlo by se někde šetřit, pokud ta částka je plus mínus stejná, tak proč to v takovýchto článcích vytahovat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hacik  |  15. 11. 2011 10:02

Ad redakcia: plat je len jedna zlozka odmeny pre zamestnanca. Dalej moze mat osobne priplatky, specialne odmeny a benefity. Nezabudnite, ze aj Zaluda (Ceske drahy) mal plat oproti tomu, co mal predtym, mensi (tym aj argumentoval pri debatach o svojom plate), ale mal este vselijake priplatky a benefity, a to az do takej miery, ze plat tvoril len radovo stvrtinu jeho prijmu. Takze, skuste sa spytat na celu strukturu prijmu/odmeny jednotlivych zamestnancov. Aby ste potom neboli prekvapeni...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  15. 11. 2011 09:59

Kdyby autor nebyl lempl, sestavil by aspoň takhle primitivní tabulku:
Rok Rozpočet Podíl mezd Počet zam. Roční MN MN měsíc/ 1 zam.
2006 608 572 000 34,19% 473 208 070 767 36 658
2007 924 465 000 23,08% 473 213 366 522 37 591
2008 987 901 000 29,18% 461 288 269 512 52 109
2009 599 442 000 39,23% 447 235 161 097 43 841
2010 560 116 000 41,00% 444 229 647 560 43 102
2011 628 313 000 444 0 0

Z toho by bylo patrné, že se žádné zázračné odměny nekonají. Spíše je pak otázka, co tam těch 444 zaměstznanců opravdu dělá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RomanL  |  15. 11. 2011 07:45

No, on ten ČTÚ přece jenom nemá na práci jenom ty mobilní operátory, nějakou praktickou činnost přece jenom vyvíjí - stará se například o frekvenční pásma televizního a rozhlasového vysílání, řeší rušení a nelegální vysílání (k tomu je potřeba patřičné technické vybavení), mezinárodní dohody s ostatními státy v oblasti rádiového provozu a podobně. Věřte tomu, že takový orgán je nutný v každé (civilizované) zemi, i když bych si i já jeho činnost představoval úplně jinak. Co praktického produkuje Senát, to opravdu nevím...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pavelx  |  15. 11. 2011 09:52

Senát je "pojistka demokracie", kterou ovšem poslanci hravě přehlasují

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
silverkeeper  |  15. 11. 2011 12:20

Jestli si myslíte že se váš senátor fláká, napište mu.
Nemyslíte si že na to co ČTU dělá by si nevystačil s několikanásobně nižšími platy?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
s4y  |  15. 11. 2011 18:14

A jaké jako myslíš, že drtivá většina z těch 444 lidí mimo radu tam má platy?? Najdi si příslušné tabulky státní správy Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 564/2006 Sb. , většina lidí je třída 9 ;) http://www.mpsv.cz/files/clanky/3273/NV_plat... ... . Pořád se porovnávají jen platy předsedy a rady, která tam dělá kulový, běžní zaměstnanci nemají ani desetinu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Děs  |  15. 11. 2011 07:31

No proč! Protože jsme v česku kde bez korupce nejde koupit ani toaleťák.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Guillemot  |  15. 11. 2011 07:01

Tak to se nedivím, že jim ceny volání nepřijdou drahé, když mají takové příjmy, ale stejně mají paušál za 1,- neomezeně a ne v řeči reklamštiny.
Na uklidněnou si pusťte alespoň nový hit od Těžkého Pokondru, kde je také téma telekomunikací:
http://www.youtube.com/watch...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pan domaci  |  15. 11. 2011 05:34

No s takovym prijmem se by i mne bylo jedno za kolik volam

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pc-mravenec  |  15. 11. 2011 05:30

Jednoduché pokud se všichni zamyslí kam volají a nemusejí či píšou předražené sms ,lze to obejít přes internet či vyřídit osobně atd. ,pokud budou ceny přiměřené trhu ,né ohromě předražené jak tomu je bude to využívat více momentálně jsem zredukoval mobily na nejnižší počet průměrná útrata měsíčně je okolo 20 korun včetně tarifu Odepiš levněji to prostě už nejde ,dělejte to všichni¨jako já a oni přijdou se zlatou cihlou pro každého zdarma k vánocům.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xy  |  15. 11. 2011 09:02

On každej nemůže bejt pc-mravenec a komunikovat prostě potřebuje, je to z důvodu zaměstnání/podnikání/rodiny nutnost, kterou z větší části nelze suplovat nějakejma náhražkama, jako "vyřídit osobně" apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bivoj  |  15. 11. 2011 20:45

Mám alternativu a na běžné tarify operátorů prdím.... V mobilu mám aplikaci a s ní volám přes internet. Cena je 1,50 Kč/min. vč. DPH.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
accettoN  |  15. 11. 2011 04:45

ALe lidi, cemu se divite? CTU je jako kazdy jiny sektor plny politickych odpadliku a uplacenych zmetku. A ze nas to vubec prekvapuje, v CR je davani uplatku ci vsimneho(pojmenujte si to jak chcete) standartou...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ú.  |  15. 11. 2011 06:33

Víš hlavně ty, co je standarta?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Psenda  |  15. 11. 2011 09:17

No ja nevim, ale me s tou standartou neprijde tak uplne mimo. Nebo nikdo snad nema pocit ze berou a delaj to tak okate, jakoby u toho mavali praporem?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomik  |  15. 11. 2011 09:35

Ono nejde o to, že bysme nesouhlasili s názorem, ale "standarta" je vlajka prezidenta ČR... takže by se spíš hodilo slovo standard

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 11. 2011 08:36

"standartou"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Micháál  |  15. 11. 2011 01:32

nechte už ten úřad sakra bejt, demonstraci neplánujete, petici neplánujete , akce dělat nechcete, jde vám jen vo seznace, řvát a pískat umí každej vůl, ale kroky to ne, jenom melete, všichni víme že to je drahý a že s tim nic dělat nejde, na druhou stranu v USA nemji DPH a mají výprodeje na všecko, ale nemaji zdravotní péči (bezplatnou), ve Francii maji běžný věci levný protože to je sociální stát, ale zase vysávaji všecky, v Německu je 130 operátorů, ale lepší jídlo je tam dražší než u nás, hnusnější levný a většina z těch virtuálních operátorů patří velkým zaměnstavatelům a firmám jako třeba Tchibo, lidi tam berou 3x víc a mají levná auta a elektroniku, ve Svýcarsku mají zase kvalitní ale velmi drahé jídlo a budou mít minimální plat 80 tisíc měsíčně, každej má prostě něco svýho, každej má něco jinak, jen čecháčkové chtěji mít furt všecko zdarma, ano je to drahé a hodně, ale furt je to nejlevnější v historii našeho národa a každý parlament a úřad je jen tak dobrý a kvalitní jako jsou lidi v tom státě, já osobně se divim, že to u nás vůbec všechno funguje, u nás jsou totiž lidi uplně hloupí !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pollo  |  15. 11. 2011 02:13

1. tyto články slouží pro zvyšování obecného povědomí o situaci v ČR a pro srovnání s ostatními státy - tedy je to jistý způsob tlaku něco změnit. Ostatně autor opakovaně kontaktuje jak ČTÚ, tak operátory.
2. senzace je to až druhotná, když se ukázuje, jak nevýhodné jsou podmínky našich operátorů.
3. dáváš do souvislostí nesrovnatelné, viz zdravotnický systém v USA a výprodeje elektroniky, kde není žádná přičinná souvislost.
4. argument typu "buďme rádi, co máme, mohlo by být hůř" je pouze ospravedlnění rezignace na snahu něco změnit. Když ti někdo zlomí jednu ruku a tys byl zvyklej, že ti předtím opakovaně lámal obě, tak to asi taky nebudeš pokládat za kdovíjaké štěstí, ale budeš přemýšlet, jak se vyhnout úrazu úplně.
5. lidi u nás nejsou hloupí, jen pasivní, spokojení každej na svým písečku a neochotní vzít na sebe nějakou odpovědnost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Micháál  |  15. 11. 2011 03:17

kdyby to bylo o zvyšování povědomí o tom co se děje, tak bych to bral, jenže těmto redaktůrkům je to ve skutečnosti šumafuk a píšou to jen kvůli senzaci, protože platy a ceny = to je zaručené téma jenž zvedá čechy ze židle a zvedne jim to sledovanost,
češi jsou jako cyklisti, Babiš to správně řikal, jen šlapou do pedálů a mají ohnutá záda

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
borix  |  15. 11. 2011 06:30

Babiš je populista, kterej se chce taky levně napakovat a předvádět se.
V americe máš zdravotní systém tarifní - podle tarifu máš i úroveň péče - pokud by u nás existovala možnost zdravotní a sociální neplatit a pak si poradit sám, tak do tohu bez přemýšlení jdu.
Důvod, z jakého píšou tyhle články, je mi šumák - samozřejmě že vědí, že si je přečte epousta lidí a bude hojná diskuse - ale konečně se to pomalu začíná šířit i mezi ostatní lidi a začíná trošku svítat naděje, že se opravdu něco začně dít.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pipo  |  15. 11. 2011 11:25

Trochu OT
"pokud by u nás existovala možnost zdravotní a sociální neplatit a pak si poradit sám, tak do tohu bez přemýšlení jdu."
odvážné tvrzení ve spojitosti s realitou, že se každý třetí Čech za život potká s rakovinou. Vloni umřela kámoška v Irsku (40let) na leukemii, manželovi přišlo vyúčtování na 220.000eur za léčbu - samozřejmě v evropském sociálním systému to neplatil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
borix  |  15. 11. 2011 14:02

Je to OT, ale narazil na to v prvním příspěvku.
Samozřejmě, pokud bych si peníze dával poctivě stranou, tak by to zas hrozné nebylo, ale souhlasím, že spousta lidí by se do problémů dostala.
Faktem je, že většina lidí na zdravotní péči nedostane zpět ani 15%, co odvedla na zdravotní pojišťovnu za celý život. Pokud bych ke zdravotnímu připočítal i sociální pojištění (tedy 34% platu + to co mi strahávají přímo z výplaty) - a možnost jeho využití jak chci - tj. možné odkládání a zhodnocení dle svého, tak bych v důchodu měl mnohem větší rentu, než nabízí náš sociální systém a v současné době bych si mohl dovolit už dvě léčení rakoviny.
Všechno je samozřejmě pouze teorie a využít by to dokázalo pouze asi 5% lidí, ostatní by všechno utratily a neměli by na léky ani za co žít v důchodu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mclusky  |  17. 11. 2011 23:09

co do toho pleteš sociální, to s tím přece nemá co dělat. sociální jde na důchody (který tvoří asi odhadem něco mezi 1/4 a 1/5 výdajů rozpočtu a s tím pokud nebudeš dělat za dva asi už nic neuděláš) a na nezaměstnaný, potřebný a nebo ty co se tak tváří (na cikány, řekl by Paroubkův obyčejný člověk). předpokládám, že děti by sis vyučoval doma (nebo si platil Marry Popins, silnice nepotřebuješ, protože bys za těch 34% zakoupil starší tryskáč či vrtulník... ) ono kamaráde, soukromý zdravotnictví je dost drahý víš? US mají nejmíň efektivní zdravotnictví ale to je asi způsobený nejen tím, že je převážně soukromý ale i dalšíma blbostma (doktoři mají mnohem větší zodpovědnost, protože nad nima visí Damoklův meč žalob).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Krikkit  |  15. 11. 2011 14:09

Jasně že to jsou senzace, kdo by taky četl novinku o tom, jak je ČTU levný. Někomu asi nedochází, že práce redaktorů není pořádat demonstrace, ale psát články o dění ve všem, co se týká mobilního světa, což ČTU bezesporu je. Osobně myslím, že pozice ČTÚ je špatná a že tento článek je na místě. Je možné, že v ostatních zemích mají jiné ceny, ale co je stejné skoro všude, jsou investice do sítě jako takové. U nás jsou ceny jaké jsou, ale tím že operátoři v Česku mají obrovské zisky a minimální investice, se od ostatních zemí výrazně odlišujeme(viz. pokrytí 3g sítě, kde se můžeme srovnávat tak s Ukrajinou..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
?  |  15. 11. 2011 08:58
Charles  |  15. 11. 2011 03:55

Ajaj, tady někdo píchnul do vosího hnízda... Ale jak jste napsal, lidi nic dělat nebudou, takže buďte v klidu ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomik  |  15. 11. 2011 08:09

Nejsi ty náhodou v Radě ČTÚ? Dle tvého komentáře si tu hraješ na velkého světáka, ale evidentně o tom vůbec nic nevíš, pleteš tu jen páte přes deváté bez naprosto relevantní argumentace...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David  |  15. 11. 2011 09:22

Na jedné straně si spotřebitelé (občané) platí orgán, jehož úkolem je regulovat ceny podnikatelů tak, aby nekradli ale podnikali a na druhé straně je zájem podnikatele tvořit zisk a mít chráněny své investice. Ani jeden extrém nefunguje. Bez regulace navzdory některým ekonomickým názorům to prostě dnes v globalizované ekonomice nejde a socialismusm (plánovaná spotřeba = výroba) to taky nejde. Taže ČTÚ nechť udělá tabulku na hledání výhodného tarifu, nechť zveřejní srovnání podílu zisku na zákazníka v Evropě a nechť podniká razie u operátorů s cílem zjistit možné kartelové dohody. Tvořit ceny však nemůže.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PD  |  15. 11. 2011 09:34

Jak to, že nikdo nic nedělá? Já jsem třeba snížil volání na minimum. Měsíčně provolám 50 až 100 Kč. Naopak veškerou komunikaci obstarávám přez alternativní kanály jako Skype, email atd. Většina nutných hovorů lze zvládnout v čase 1:20. V rámci VF sítě si vystačim se speciální edicí, kde můžu čvaňhat hodinu za cenu 5 min. Stačí si odpustit hovory typu "Máňo za 10 minut jsem doma, koupil jsem celer...".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  15. 11. 2011 10:12

Tady nejde o to co děláš ty, my jim jsme jedno, oni chtějí firemní klientelu, ta jim vydělává. Píšeš, že voláš za 50-100 měsíčně, takže předtím tak za 300-400. Já mám služební telefon a vyúčtování se pohybuje 5-10 tis, podle toho kde zrovna jsem. Z čehož vyplívá, že když já vypnu firemní telefon, tak přijdou o mnohem více než když ty omezíš volání, proto je jim jedno, jestli se vypínáte na hodinu a protestujete.
PS: takových telefonů máme na firmě stovky, tak si to spočítej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mclusky  |  18. 11. 2011 15:04

to je ale bohatá firma která si může dovolit platit 10k měsíčně za jedno číslo :) nebo hloupá, chtělo by se říct

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pipo  |  15. 11. 2011 11:21

Pavle, Pavle, tady taky? Stojí Vám to zato zde obhajovat svůj úřad, radši si to zase schovejte do OVM

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gekko  |  15. 11. 2011 12:38

Hela v cem jedes? Je to jen trava, nebo uz ses na chemii??? Posles mi, prosim vzorek? Taky bych se potreboval takhle vyridit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roman  |  16. 11. 2011 09:00

víc blb*čků jako ty co se nechají odírat a nesnaží se ani upozornit na nehospodárné chování státu a jsme v prd*li úplně. Probuď se a začni používat mozek. Nebo už jsi se zařídil jako tyto instituce, rozkrádáš taky a tento stav ti vyhovuje ? Miliardy mizí v nefunkčním ČTU, miliardy mizí ve Švýcarsku, miliardy mizí na státních zakázkách, v kapsách našich vrcholných představitelů a za posledních X let za to NIKDO nesedí, nikdo nepřišel o majetek.
Jak my bychom se mohli mít, kdyby ti hajz*íci věděli, že jim za podobný prasár*y odněkud přiletí do hlavičky kulička ... Švýcarsko by nám závidělo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
luda  |  17. 11. 2011 18:02

"u nás jsou totiž lidi uplně hloupí !" hezky ses odkopal, jen co je pravda!?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 11. 2011 00:04

Článek jsem ještě nečetl, ale navazuju na otázku v nadpise:
"ČTÚ nás stojí víc než Senát. Proč?" ... To by mě taky zajímalo, kdyžně je hojně dotujou operátoři...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
?  |  15. 11. 2011 01:33
Josh  |  15. 11. 2011 20:23
Luboš  |  18. 11. 2011 10:46

Je smutné, že autor článku posuzuje neporovnatelné. Za skoro stejné peníze má Senát násobně méně lidí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor