„ČTÚ nerozhoduje, stojí nás to miliony“, tvrdí O2

Spory o úhradu faktur rozhoduje tuzemský regulátor. Dle O2 nedodržel lhůtu u tisíců případů a tím vznikají operátorům milionové škody. Ve vzduchu je i žaloba...

Spory zákazníků a operátorů o peněžitá plnění jsou pověstný horký brambor, který si přehazují soudy a Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Zjednodušeně se spory týkají nezaplacených faktur, dle Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK) je nyní rozhoduje tuzemský regulátor. Ten by ale byl rád, kdyby tuto agendu převzaly obecné soudy. Jenže ty jsou proti a argumentují tím, že už teď jsou přetížené, nestíhají a nejlíp bude, když vše zůstane jak je, jelikož odbornost je na straně ČTÚ.

Spory o faktury, respektive jejich rozhodování ale trvá příliš dlouho. Tvrdí to alespoň O2. Operátor včera vydal tiskovou zprávu, kde se do regulátora ostře pustil s tím, že zvažuje i žalobu.

Trvá vám to, budeme vás žalovat

Operátor si stěžuje, že ČTÚ je ve velkém prodlení s rozhodováním tisíců spotřebitelských sporů. Konkrétně uvádí, že v půli prosince 2015 evidoval přes 13 tisíc zahájených správních řízení, u nichž nebylo ani po šesti měsících vydáno žádné rozhodnutí. Půl roku je přitom nejdelší lhůta, ve které má ČTÚ spor rozetnout a určit na čí straně je pravda, nebo kdo má na co nárok. Prodlením mají operátorům vznikat škody, T-Mobile s Vodafonem se sice zatím ke stížnosti nepřipojili, nicméně O2 mluví o stovkách milionů korun.

Jde o jednoduché spory se zákazníky, kteří neplní své závazky a dluží za telekomunikační služby,“ tvrdí O2 a žádá předsedu Rady ČTÚ Jaromíra Nováka o neprodlené vydání rozhodnutí v případech, kde už uplynula šestiměsíční lhůta. Milionové škody, které O2 údajně vznikly je prý operátor připraven vymáhat i soudní cestou. Dle O2 navíc na konci ledna 2016 uplyne zákonná lhůta pro vydání rozhodnutí v dalších téměř devíti tisícovkách případů...

Slovní či názorové přestřelky mezi operátory a ČTÚ se objevují stále častěji, nedávno jednu takovou rozpoutal tzv. spotřebitelský semafor, který úřad zveřejnil v prosinci loňského roku, operátorům se totiž udělené vysvědčení tuze nelíbilo. O vyjádření k této kauze jsme proto požádali i ČTÚ. Tiskový mluvčí Martin Drtina nám sdělil následující:

„ČTÚ důrazně odmítá nařčení operátora O2 z nečinnosti. Ročně vyřídíme přibližně trojnásobně více návrhů, než od operátorů přijmeme. Daří se nám tak postupně snižovat zátěž historicky pramenící z dřívějšího zastaveného převodu této agendy na obecné soudy. Odmítáme rovněž, že by vždy šlo o nesporné nároky, které by nevyžadovaly odborného posouzení.“

„Operátoři stále častěji protiprávně uplatňují smluvní pokuty a obdobné příslušenství pohledávek, u kterých ČTÚ musí zkoumat, zda a případně v jaké výši na ně má podnikatel nárok. V těchto případech chráníme spotřebitele před situací, kdy po něm operátor bezdůvodně vymáhá plnění, na které právo nemá.“

Klepněte pro větší obrázek
ČTÚ doplňuje komentář názorným grafem.

Komentář

 

Každý má svoji pravdu. ČTÚ opravdu zrychlil likvidaci stížností a opravdu je na dobré cestě. Také je jasné, že kapacity jednoduše nejsou nafukovací, ještě rychlejší vyřizování by znamenalo nové úředníky a nové peníze pro ně, a to od úřad od Vlády nedostal. O2 má také pravdu – úřad opravdu je v prodlení a operátora jako firmu nemusí interní problémy úřadu vůbec zajímat.

Takže o co jde? O postrkování, zákulisní boj. Úřad nedávno kopnul do operátorů se „spotřebitelským semaforem“, ti mu to teď vrací tímto způsobem…

 

Hádali jste se někdy s operátorem o úhradu faktury?

Diskuze (23) Další článek: Acer Liquid Jade Primo: „PC phone“ míří do ČR [CES]

Témata článku: , , , , , , Sto, Martin Drtina, Telekomunikační služby, Prodlení, TV +, Správní řízení, Stovky milionů, Tuzemský regulátor, Úředník, Zákonná lhůta, Jaromír Novák, Mil