ČTÚ pokutuje Vodafone za automatický dokup dat

Po vypršení FUP limitu se automaticky aktivuje další balík dat a uživatel znovu zaplatí. ČTÚ jasně říká, že je to zlo a jde po krku jak Vodafonu, tak O2.

Český telekomunikační úřad příjemně překvapil a v relativně krátké době (na úřední poměry) vyhodnotil kauzu automatického dokupování dat po vypršení FUP limitu u datových tarifů Vodafonu (služba „Data nad rámec balíčku“. ČTÚ to označil jako agresivní obchodní praktiku, operátorovi udělil pokutu ve výši jednoho miliónu korun a nařídil upravit všechny smlouvy tak, aby operátor nemohl automaticky aktivovat datové balíčky a účtovat je.

Nevíte, o co jde?

Společnost Vodafone v září 2014 aktivovala zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu „Data nad rámec balíčku“. Spotřebitelům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, obnovovala příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb zpoplatnila částkou 49 Kč.

Rozhodnutí není pravomocné

Nad výší pokuty se můžeme pousmát, pro firmu velikosti mobilního operátora to není nijak zásadní částka, přesto zaslouží ČTÚ pochvalu. Problém je v tom, že rozhodnutí zatím není pravomocné a jak nám potvrdila tisková mluvčí Markéta Kuklová, Vodafone se hodlá bránit:

„Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik vyplývá, že více než ¾ zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni. Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy. V prvním měsíci, kdy nový způsob účtování dat reklamovali, jsme jim automatické dokoupení dat neúčtovali a pomohli nastavit způsob čerpání dat podle jejich přání.“

„ČTÚ ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad. V tuto chvíli není rozhodnutí pravomocné.“

V citaci se uvádí, že Vodafone podá rozklad proti pokutě, osobně si však myslím, že nejde ani tak o pokutu, jako spíše nutnost změnit služby a zrušit automatické dokupování dat.

Nezbývá tedy než čekat, jak se bude kauza vyvíjet dál. Jisté však je, že s rozkladem a dalším pokračováním sporu, se pořádně protáhne…

O2 na stejné vlně

Od 15. května podobnou praktiku zavedlo také konkurenční O2. Úřad aktuálně činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Aktualizováno: Také od O2 máme reakci na dnešní rozhodnutí ČTÚ: 

„Každý zákazník O2 je o blížícím se vyčerpání základního objemu dat v tarifu jako doposud informován pomocí SMS, nově si může vybrat mezi jejich automatickou a jednorázovou obnovou. Každý zákazník si tak může zvolit, zda využije automatickou obnovu bez omezení rychlosti připojení za výhodnou cenu, či zda si nastavení jednoduše změní pomocí dvou kliků přímo z mobilu. V tom případě může pokračovat tak, jak byl doposud zvyklý - buď využít jednorázový datový balíček, nebo být online se sníženou rychlostí připojení. Řadě zákazníkům, kteří nechtějí být omezeni zpomalením rychlosti po vyčerpání základního objemu dat, používání internetu v mobilu tímto krokem usnadňujeme, ostatní si nastavení mohou jednoduše změnit. O změně fungování proto neuvažujeme.“

Diskuze (24) Další článek: Samsung Theme Store nabízí ke stažení necelou stovku schémat

Témata článku: , , , Omezení rychlosti, Původní rychlost, Automaticky, Auto, Dok, Vyřízení reklamace, Rozklad, Voda, Dnešní rozhodnutí, Markéta Kuklová,