Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své zprávě informuje o dalším typu stížností, které jako úřad pověřený regulací telekomunikačního trhu musí řešit. Jedná se konkrétně o stížnosti související s úmrtím účastníka služeb elektronických komunikací.
Podle úřadu jde o stížnosti pozůstalých příbuzných, kteří se často domnívají, že úmrtím člena rodiny automaticky zaniká jeho smlouva s operátorem bez jakýchkoliv dalších nutných administrativních úkonů. V okamžiku, kdy potom přichází další a další vyúčtování, obvykle se obrátí se stížností na ČTÚ.
Úřad upozorňuje, že žádné automatické vyrozumívání operátorů o úmrtí účastníků (např. ze strany matričního úřadu) neprobíhá, pozůstalí musí poskytovatele služeb sami informovat a zažádat o ukončení služby z důvodu úmrtí. Jako doklad se obvykle předkládá úmrtní list, proto je podle ČTÚ nejvhodnější učinit ukončení služby přímo v kamenné prodejně.
Na dědice nepřechází povinnost využívat služby
Předložení potřebných dokumentů k ukončení služby postačuje, není potřeba čekat například na ukončení dědického řízení. ČTÚ v této souvislosti upozorňuje zejména na to, že z právního hlediska samotný účastnický vztah zaniká okamžikem smrti daného účastníka, a to zpětně, po doložení výše uvedených dokumentů.
Nemůže tak dojít k tomu, že by práva a povinnosti z účastnické smlouvy automaticky přecházela na dědice zemřelého, a ti tak byli nuceni hradit vyúčtování za služby, které třeba ani nechtějí využívat. Případná úhrada vyúčtování služeb vystavených po prokázaném datu úmrtí by měla být operátorem navrácena.
Mohou se ale objevit specifické situace, které smluvní podmínky operátorů vyloženě neošetřují – např. když zemřelý využíval spolu s tarifem telefon za zvýhodněnou cenu. V tomto případě doporučuje ČTÚ pozůstalým, aby se u operátora informovali o podrobnostech smluvního vztahu a cestou individuálního jednání dojednali nejvhodnější způsob vypořádání takového závazku.
ČTÚ vysvětluje účtování hovorů na barevné linky: