ČTÚ radí: Za výpadek sítě můžete u operátora požadovat přiměřenou slevu

ČTÚ radí: Za výpadek sítě můžete u operátora požadovat přiměřenou slevu

Výpadky mobilních sítí nejsou v českých poměrech časté, ale občas se s nimi zákazníci mohou setkat. Ať už se jedná o technickou závadu nebo o výpadek služeb provozního typu (např. údržba části sítě), kvůli kterým nejde telefonovat nebo přenášet data, má operátor povinnost zajistit rychlé odstranění závad a zákazníkům by měl také přiměřeně snížit cenu, kterou za služby hradí.

Pokud by některému operátorovi nefungovala síť celý den (tzn. nebylo by možné čerpat služby – volat, posílat SMS, přenášet data), měl by zákazníkovi snížit paušál o 1/30 jeho ceny. U nejčastějších paušálů za 800 Kč by tak sleva činila necelých 30 korun. Výpočet kompenzované částky je ale zcela v režii operátora. Dále může zákazník zkusit reklamovat i náklady ušlého zisku – vždy ale záleží, co má napsáno ve smlouvě.

Operátor může poskytnout zákazníkovi služby náhradním způsobem, např. zajistit jeho připojení do sítě jiného poskytovatele, pokud by to bylo technicky možné. V takovém případě by zákazník na kompenzaci nárok neměl. V případě výpadku by měl zákazník neprodleně kontaktovat svého operátora a potíže nahlásit. Ten poté rozhodne o případné výši kompenzace, s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem. Nárok na odškodné může samozřejmě také zamítnout. 

Jak reklamovat výpadek?

K uplatnění nároku na přiměřené snížení ceny dané služby je nezbytné její nefunkčnost prokazatelným způsobem reklamovat u operátora, a to nejpozději do dvou měsíců od okamžiku, kdy dojde k výpadku služeb. Součástí reklamace by měl být požadavek spotřebitele na snížení ceny dané služby. ČTÚ upozorňuje, že jako regulátor nemá žádnou pravomoc určovat výši slev, protože zákon o elektronických komunikacích nestanovuje bližší pravidla pro způsob určení výše přiměřené náhrady.

Nevyhoví-li operátor tomuto požadavku, nebo nebude-li reklamace vyřízena včas, může účastník do jednoho měsíce od (ne)doručení vyřízení reklamace podat námitku k ČTÚ. Je ale potřeba počítat s tím, že pokud se k tomu operátor ve smlouvě vyloženě nezavázal, nemá v případě výpadku zákonnou povinnost uhradit uživatelům škodu, kterou jim způsobí přerušení nebo vadné poskytnutí služby, a vše záleží na jeho „dobré vůli“ nebo ochotě při jednání se zákazníky.

Navíc je potřeba rozlišovat příčiny výpadku. Ne u každého přerušení dodávek služeb je zákazník oprávněn požadovat přiměřené snížení ceny. Pokud dojde k závažnému narušení bezpečnosti a integrity sítě operátora kvůli poškození nebo zničení elektronického komunikačního zařízení, například v důsledku živelné pohromy, může operátor přerušit poskytování služby na dobu, po kterou je to nezbytně nutné.

Diskuze (21) Další článek: Jak fotí Redmi Note 9 Pro

Témata článku: Operátoři, SMS, ČTÚ, Služba, Podpora, Výpadek, Zákaznický servis, Reklamace, Výpadek služeb, Část sítě, Sleva, Snížení ceny, Zákazníci, Případ výpadku, Prime, Síť, Operátor, Výpadek sítě


Určitě si přečtěte

Nový iPad Pro zamotá hlavu hned dvakrát. Prvně výkonem, pak cenou
Martin Miksa
iPadOSiPadTablety
Xiaomi Mi 11 Ultra má dva displeje a nejlepší foťák na trhu

Xiaomi Mi 11 Ultra má dva displeje a nejlepší foťák na trhu

** Xiaomi Mi 11 Ultra láká na špičkový fotoaparát a druhý displej ** Dvojice modelů Mi 11 Lite uspokojí náročnější uživatele střední třídy ** Překvapením je odlehčená vlajková loď Mi 11i

Martin Miksa | 105

Martin Miksa
DxOMarkDruhý displej
Hodinky Garmin Venu 2 přicházejí ve dvou velikostech a s dvojnásobnou výdrží
Lukáš Václavík
Chytré hodinkyGarmin
RECENZE: Samsung Galaxy A52 5G – I letos má zaděláno na bestseller

RECENZE: Samsung Galaxy A52 5G – I letos má zaděláno na bestseller

** Otestovali jsme další letošní nové „áčko“, které by se mohlo stát mainstreamem ** Podobnost s Galaxy A72 je, až na baterii a jeden foťák, dost velká ** Sáhnete po levnější LTE verzi nebo po výkonnější 5G variantě?

Martin Chroust | 29

Martin Chroust
GalaxyRecenze
RECENZE: Nokia 8.3 5G – dlouhé čekání na telefon Jamese Bonda

RECENZE: Nokia 8.3 5G – dlouhé čekání na telefon Jamese Bonda

** Design a modrá barva je parádní, to se musí nechat ** Výkony ultraširokého foťáku jsou slabé, škoda ** Telefon má čistý Android 11, ten ale bude potřebovat péči

Jakub Michlovský | 16

Jakub Michlovský
Android OneRecenze
Android 12 přinese nové prostředí. Google ukázal, jak bude vypadat
Vladislav Kluska
Android 12BetaAndroid
Skvělá zpráva pro řidiče: Mapy.cz podporují Android Auto
Karel Kilián
Android AutoMapy.czSeznam.cz