ČTÚ: Smlouvy si operátoři dělají pro sebe

Tuzemský regulátor zjistil, že smlouvy mezi operátory a zákazníky nejsou příliš vyvážené a hrají operátorům do karet. Zatím vyčkává, ale prý někdy něco podnikne.

Říká se, spěchej pomalu a je to i heslo, kterým se řídí Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Je tomu totiž téměř rok od doby, kdy tuzemský regulátor začal prošetřovat, zda účastnické smlouvy mezi operátory a zákazníky jsou vyvážené a zda operátoři náhodou složitých smluv nezneužívají. Jen pro připomenutí, rok zpět psal šéf Rady ČTÚ Pavel Dvořák dopis a vyzýval operátory k dobrým mravům. Před několika dny zveřejnil úřad monitorovací zprávu za měsíc únor letošního roku a k problematice smluv, respektive ochraně spotřebitele se krátce vrací.

ČTÚ dle svých slov odhalil celou řadu problematických ustanovení, například výrazně nepřehlednou dokumentaci včetně jejího mimořádného rozsahu. Dále pak, že jsou plné neurčitých odkazů na jiné smluvní dokumenty, popřípadě pouze na internetové stránky, ale taktéž někam do ztracena.

Co čert nechtěl, deklarovaná struktura účastnických smluv ne vždy odpovídá skutečnosti a některé náležitosti smluv operátoři odbývají a nedodržují zákonná ustanovení (informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb, informace o nabídce servisních služeb nebo informace o omezení užívání koncových zařízení).

Klepněte pro větší obrázek
Je to skoro jako úpis duše ďáblu, s tím rozdílem, že ten nemá smluvní podmínky na stovkách stran a vaše peníze jsou mu ukradené

Analýzou bylo dále zjištěno, že uzavřením smlouvy účastník dává, bez možnosti odlišné volby, paušální souhlas s řadou dalších podmínek (například souhlas s kopírováním osobních dokladů, souhlas se zpracováním osobních údajů nad rámec uložený zákonem, souhlas s aktivací dalších služeb účastníkem přímo nevyžádaných, souhlas s automatickým prodloužením smlouvy apod.).

Ochrana spotřebitele ve smluvním vztahu čtyři mínus

Jako zákazníci a spotřebitelé, nad kterými má dle zákona ČTÚ držet ochrannou ruku, můžeme prý klidně spát. Regulátor totiž už v průběhu února seznámil dotčené mobilní operátory se svým nálezem a vyzval je k nápravě! Úřad požaduje, aby zákazník měl v okamžiku uzavření smlouvy k dispozici stručný, přehledný a srozumitelný návrh smlouvy, jenž by obsahoval pouze ty podmínky, které se přímo týkají jím zvolených služeb a jím zvoleného tarifu.

Smluvní dokumentace a
všeobecné podmínky:

Dále musí mít možnost volby konkrétních parametrů své smlouvy, a to včetně aktivního udělení („ano/ne“) souhlasu u podmínek, které byly dosud ve smluvních dokumentech nastaveny paušálně pouze na možnost určenou operátorem.

Nápravná opatření mají operátoři představit do konce března letošního roku, a to včetně časového harmonogramu jejich provedení. A co se bude dít, když operátoři neuposlechnou? ČTÚ je prý připraven využít všech svých zákonných pravomocí, aby si vynutil nápravu…

My budeme kroky ČTÚ rovněž monitorovat, pečlivě analyzovat, vyhodnocovat a trpělivě vyčkávat, kdy regulátor udělá nějaký konkrétní pozitivní krok, který by spotřebitelé pocítili na vlastní kůži. Zatím se bohužel zdá, že situace je následující: úřad o problému ví a někdy s ním něco udělá.

Jakou zkušenost máte se smluvními vztahy vy? Jakou známkou byste v tomto ohledu hodnotili ČTÚ?

Diskuze (42) Další článek: Grafen: materiál budoucnosti kompletně změní dobíjení baterií

Témata článku: , , , , , , Pro +, DEL, Dobrý mrav, Osobní doklad