Ale pokud se nad tím člověk více zamyslí: Kdyby všichni operátoři reagovali na snížení propojovacích poplatků stejně, tak všichni zákazníci volají levněji, ale všem operátorům klesnou výrazně přijmy. Což je v praxi neproveditelné, protože nikdy nesníží cenu všichni (nebo aspoň né stejně). No a pokud by cenu snížil pouze jeden operátor, (nebo i dva ze tří), jaký to bude mít dopad? V první fázi by to znamenalo snížení příjmů pro daného operátora. Poté by mohl proběhnout přenos většího množství zákazníků k tomu operátorovi, a to by mělo další důsledky: Větší zatížení sítě pro hlas i data, samoobslužných systémů, asi by to chtělo i více zaměstnanců, kteří se budou starat jak o síť, tak o zákazníky, čímž by se zvýšili náklady, ale zisky by rostly pomaleji. Nejsem odborník na telekomunikace, toto je pouze laické zamyšlení. Ale je v tuto chvíli (v době ovlivněné krizí) nějaký český operátor na změnu připraven, zvládl by jí? Podle mých zkušeností: O2 na to není připraveno z pohledu péče o zákazníky, slyšel jsem něco o novém systému, který jim způsobil nemalé komplikace. Aktivace, deaktivace a celkové nastavení služeb bylo problém a reklamace služeb byl problém vždy. Ale aktuálně je na tom asi lépe s datovým pokrytím než ostatní. Vodafone je na tom podle mě zase lépe s péčí o zákazníky, správa služeb přes internet, bez pomoci živého operátora, vstřícné řešení reklamací. A datavá síť se rozrůstá, jsem z Prahy, takže jsem vše zaznamenával "online". Brno je již ze 100% pokryté, takže je na tom lépe než Praha, a v následujících měsících budou následovat další města. A o T-Mobile toho moc nevím, v okolí bohužel nemám moc spokojených zákazníků tohoto operátora, a jejich datová mobilní síť na tom není růžově. Takže podle mě by výraznější zlevnění přineslo spíše chaos, než užitek, ale necháme se překvapit. Zatím si ale budu raději stěžovat na politiky, než na operátory.