ČTÚ už nechce regulovat volání, virtuálové nesouhlasí

Úřad vyhodnotil trh jako konkurenční, ale malí virtuálové to vidí jinak. Stěžují si na diktát síťových operátorů a velkoobchodní nabídku, která je na hranici přežití.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) provedl tzv. test tří kritérií na trhu mobilního volání a shledal, že výsledek je negativní. Proto už dle úřadu není třeba regulovat. Všimněte si prosím dvojí negace. Jasně řečeno: trh mobilního volání je konkurenční a není třeba se jím dál zabývat. Analýzu, kterou k tomu úřad vypracoval najdete zde (PDF), raději se ale ani neptejte, jak ji ČTÚ pojmenoval. Aktuálně probíhá veřejná konzultace a kdokoli se může k návrhu vyjádřit.

Klepněte pro větší obrázek
Úryvek z diskuze, další připomínky k návrhu ČTÚ najdete zde (obr.: ctu.cz)

Do veřejné konzultace se zapojují zejména zástupci malých virtuálních operátorů (MVNO), těch skutečných, nikoli pouhých přeprodejců jako je BleskMobil nebo těch majetkově provázaných se síťovými operátory jako je třeba Tesco Mobile, Kaktus nebo Studentfone. Ti totiž působí navenek jako něco nového a „svěžího“, ale ve skutečnosti jde jen o marketingové projekty tří velkých síťových operátorů.

Do konzultace se zatím zapojil BTS Mobil, TVNET, Euro Operátor, Coop Mobil, Fayn a Pavel Humpolík z Aspekt Investu. Jejich stížnosti na analýzu úřadu se prakticky shodují v tom smyslu, že velkoobchodní nabídky síťových operátorů a jejich chování se v obchodním vztahu, kde často vystupují z pozice toho silnějšího, se jim nezdá v pořádku a tedy je v rozporu s jedním se závěrů analýzy, která ve finále tvrdí, že trh je efektivně konkurenční.

Zástupcům virtuálů vadí rovněž ta skutečnost, že síťoví operátoři podle nich zvýhodňují své vlastní projekty, které maskují za virtuály a to tak, že ti jsou schopni nabízet služby koncovým zákazníkům levněji, než je právě veřejná velkoobchodní nabídka pro toho, kdo by měl zájem virtuálního operátora provozovat.

Vlk se nažral a koza zůstala celá

Analýza byla do veřejné konzultace předložena 13. srpna, možnost vyjádřit se platí jeden měsíc. Následně se ČTÚ musí s námitkami stěžovatelů vypořádat.

I u nás na MobilManii o přístupu síťových operátorů k těm virtuálním víme. Není tomu tak dávno, kdy jsme přinesli i konkrétní příklad, který se týkal dat – těch rychlých na síti LTE. Stručně a jednoduše, poplatky a sazby pro virtuály jsou tak vysoké, že prakticky nikdo z malých virtuálů nemá na to, aby je mohl zaplatit a i kdyby to udělali, pravděpodobně by se jim to „nerentovalo“.

Čili formálně vše funguje, nabídky existují, virtuálové mají zelenou, ale v praxi to funguje úplně jinak a podmínky jsou takové, že mnoho subjektů odradí rovnou a jiní skončí časem sami...

Co si myslíte o počínání ČTÚ směřující k tomu neregulovat trh volání? Kdo má podle vás silnější argumenty?

Diskuze (71) Další článek: Samsung Galaxy S6 Edge+: nepatrné rozdíly [recenze]

Témata článku: , , , , Velkoobchodní nabídka, NEC, Vir, MVNO, Počínání, Volání, Pavel Humpolík, Veřejná konzultace, Malý virtuál, T-Mobile Kaktus, Mobilní volání, Námitka