ČTÚ změřil pokrytí dálnic a železničních koridorů mobilním signálem. Podle úřadu je dostatečné | Zdroj: ČD

Zdroj: ČD

ČTÚ změřil pokrytí dálnic a železničních koridorů mobilním signálem. Podle úřadu je dostatečné

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) změřil na začátku letošního roku pokrytí dálnic a hlavních železničních koridorů mobilním signálem (2G, 4G a 5G). Chtěl tak ověřit, zda si operátoři splnili své závazky, vyplývající z aukcí kmitočtů. Úřad konstatoval, že tato tzv. rozvojová kritéria byla ze strany operátorů splněna. Aby se na železnici dostal signál k cestujícím do vagonů, chce úřad podpořit dotační výzvou na opakovače a úpravu oken.

U dálniční sítě v Česku zjistil úřad 100% pokrytí měřených úseků u technologií GSM (2G) a LTE (4G) u všech tří síťových mobilních operátorů. V případě sítě 5G dosahuje pokrytí 100 % pouze mobilní operátor O2, ale zbylí dva prý zaostávají pouze nepatrně. Na železnicích  dosahuje pokrytí měřených úseků tranzitních koridorů bez ohledu na generaci sítě 99,7 %. U tunelů je pokrytí nižší a bylo naměřeno zhruba jen u dvou třetin měřených úseků (horší pokrytí je v sítích LTE a 5G).

Klepněte pro větší obrázek

Měření provedl ČTÚ ve spolupráci se Správou železnic. Speciální železniční vůz projel všechny koridory v obou směrech a sílu signálu zjišťoval po sekundě. ČTÚ tím získal náměry s hustotou přibližně každých 25 metrů. Vyplývá z nich, že existují i železniční úseky obsahující nepokryté body. Pokud je těchto míst více za sebou, mohou uživatelé vnímat celou oblast jako nepokrytou, protože mobilní telefon nemá dostatek času pro přihlášení do sítě. Subjektivní posouzení pokrytí tak může být podle výkladu úřadu nižší než pokrytí stanovené měřením.

Klepněte pro větší obrázek

ČTÚ po zohlednění objektivních skutečností, které podmínky aukce připouštějí (např. u nových úseků dálnic je povinnost pokrytí odložena), vyhodnotil závazky operátorů jako splněné. Problémem zůstává kvalita pokrytí uvnitř vagonů železniční dopravy (které ovšem není předmětem hodnocení z hlediska plnění závazků z aukce). Zde byly změřeny nižší hodnoty signálu.

Klepněte pro větší obrázek
Měření prostupnosti mobilního signálu do interiéru (salonu) vagonů

Zmíněné problémy se signálem uvnitř vozů pomůže řešit dotační výzva „Technické prostředky pro 5G v železničních vozech“, která má pomoci zlepšení dostupnosti a kvality mobilních služeb uvnitř téměř 670 vlakových vozů. Všechny dotované projekty musí být realizovány do konce roku 2025, železniční dopravci aktuálně opatření realizují. ČTÚ už provedl měření propustnosti laserem upravených oken ve vozech Českých drah, bude následovat měření u RegioJetu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud