Příspíváte pravidelně do internetových diskusí? Přete se na internetu rádi o barvách mobilů, jejich funkcích a nefunkcích? Ano, ano? Zkuste se prosím zamyslet, zda vám lidé v reálném světě naslouchají tak, jak byste si přáli, a zda vás v jádru považují za vzácné, zajímavé a neobyčejné. Není totiž vyloučeno, že své posluchače nudíte!
Tento článek vyšel v Mobilitách 9/03
Jestli občas rozháníte přepodivnou prázdnotu chatem a diskusí třeba zrovna na mobilní téma, varuji vás: mohlo by to být vážné! Hrozí totiž, že jste normální! Hrozí, že jste tuctoví a nezajímaví občané, zformovaní dnešní kulturou, zaměstnaní trhem.
Osobnost je v mobilu a mobil v osobnosti
Zatímco auto či motorka slouží k přepravě těl, mobil slouží k přepravě hlasu. Se zmíněnými dopravními prostředky má společné i další vlastnosti: můžeme jej vlastnit, volíme si jeho typ a značku, můžeme jej mít stále při sobě, můžeme se s ním chlubit tak, aby to vypadalo, že se jím nechlubíme.
Tenhle okázale neokázalý majetek hraje významnou úlohu v sociální komunikaci. Nejvýznamnější úlohu mu ale přičítají ti z nás, kteří mobil sami považují za nedílnou součást své osobnosti. Magická skřínka jim poskytuje spolehlivé informace o vkusu majitele, jeho měsíčním příjmu, světonázoru, pokrokovosti, inteligenci, o postavení společenském – a snadno se dovtípíme, že též intimním. Jak už to chodí, čím víc se se svým mobilem ztotožňují, tím více věří v jeho stratifikující, kastující funkci.
Je možné, že bychom nějakým průzkumem zjistili, že existují osobnostní vlastnosti lidí, nerozlučně se pojící s povahou jejich mobilu. Třeba jsou červenáčci odvážnější, modrásci klidnější, šeďáci šedší atd. Pomiňme nyní, že někteří lidé si svůj mobil sami nevybrali a kromě nezbytného telefonování je onen předmět absolutně nezajímá. Existuje horší problém. Nabízí se mnohem hrozivější úvaha, něco, co nazvu horoskopový efekt. Každý byl již kýmsi zpraven, v jakém znamení se narodil, jakým je zvířetem a jaké tedy mají být jeho vlastnosti.
Pokud nemá dost rozumu, uvěří tomu bludu a jeho chování se postupně opravdu standardizuje – a čím víc věří svému zvířeti, tím přiléhavěji mu věštba sedí. Dovolte mi pozdravit každého, kdo se narodil ve znamení člověka! Možná, že ti z nás, kteří věří v pojítko mezi mobilem a osobnostními rysy, se podvědomě snaží přizpůsobit pověsti svých mobilů – vybírají si je, aby kamsi patřili, a mobilní horoskop pak ještě podporují žvaněním v diskusích.
Názory vyhraněné, ale na jaké hraně?
Vraťme se tedy k původnímu tématu, k úvaze nad internetovými diskusemi mobilistů. Vášniví diskutéři si v nich možná užívají všeobecné pozornosti i pocitu chrabrosti, když dočasně stojí v čele bitvy neviditelných. Uvědomují si ale, za koho bojují a čemu obětují svoji verbální dovednost? Nejcennější ze všeho, co máme, tedy čas, věnují maličkému stroji, jeho značce, výrobci, operátorovi, barvě … Tedy tématům dosti neosobním, spotřebním a dodávaným ve velkém.
Myslím si, že dlouze diskutovat o věcech, které vymysleli jiní lidé než já nebo partner, s nímž vedu rozhovor, či sáhodlouze žvanit o produktech, které se vyrábějí k masové spotřebě a které jsou k dispozici všem, je pošetilost. Mobily, filmy, auta, celebrity. Žvanící se podvoluje riziku, že se jeho život naplňuje tímtéž obsahem, jakým jsou naplněny životy ostatních žvanících. V domnění, že vyhraňuje svůj názor, tvoří z užitečné věci (mobilu) největšího časožrouta, aniž by vznikalo něco nového. Kam se poděla žvanilova jedinečnost? Může z něj později vzejít něco originálního a výjimečného, když jeho volný čas stojí na hliněných nohách podsunutých témat?
Vytrženo z diskusí na MobilManii
- Jestli jsi zamindrákovaná socka, která se snaží dokazovat si něco spořením na nejnovější typ Nokií, tak to je jen tvůj problém a neobtěžuj s tím ostatní.
- Však počkej, ty kašpare, až Eric krachne, tak ty tvoje předražené Nokie bez funkcí budou předražené ještě o trochu víc. A dobře ti tak. :o)
- Tak si běž koupit Nokii a hurá s ní na diskotéku. Já si radši koupím opravdový mobil.
- Jediný čím umíš argumentovat je Nokia Rulez, blbečku.
Jezme, abychom byli
Konzum není to, když si mobil či auto koupíme a používáme jej. Konzum je, když za něj padneme jako pioni za svého krále, když žijeme jen pro něj. Kdo do krve hájí barvy mobilu, je spíše než majitelem názoru produktem marketingu; trh mu z ruky vyrazil otěže reality a vrazil tam niklmetalhydridovou pochodeň. Hleďme, jak mazaně jej udržuje v plné koupěschopnosti a – troufám si říct – nevědomosti!
Proč jsem se ptal, zda rádi přispíváte do internetových diskusí a jestli vám lidé rádi naslouchají? Přál jsem si, abyste si jen tak sami, v duchu, zkusili na mou otázku odpovědět – než se pustíte do dalšího klání. Nejvíc ze všeho si ale přeji, abych se mýlil!