Analytická společnost Gartner přišla s překvapivou předpovědí – do roku 2027 klesne používání mobilních aplikací o čtvrtinu. Důvodem má být rostoucí obliba AI asistentů, jako jsou Apple Intelligence, ChatGPT, Google Gemini nebo Meta AI. Právě tyto nástroje, čím dál hlouběji prorůstající do prostředí smartphonů, na sebe převezmou mnoho funkcí dosud zajišťovaných aplikacemi.
Tento trend podle analytiků povede k tomu, že různé značky a společnosti budou nuceny své aplikace spojovat a vytvářet partnerství, aby si rozdělily náklady na vývoj a údržbu. Pro firmy, které nejsou na aplikacích příliš závislé, to může být pozitivní zpráva díky snížení nákladů na vývoj. Naopak společnosti silně spoléhající na aplikace mohou být významně zasaženy, zejména kvůli ztrátě přímého kontaktu s uživateli a omezení sběru dat o jejich chování.
Data o uživatelích posbírá AI
Studie také předpovídá, že do roku 2026 bude více než třetina webového obsahu vytvářena speciálně pro vyhledávače založené na generativní umělé inteligenci (GenAI). Vzhledem k tomu, že průměrný marketingový ředitel v současnosti vynakládá téměř čtvrtinu digitálního rozpočtu na vyhledávání, bude nutné přizpůsobit se novým algoritmům a najmout odborníky se znalostí AI.
Do roku 2028 pak podle Gartneru přesunou digitální marketéři 30 % svých rozpočtů ze sociálních sítí do reklamy na předplatitelských platformách. Již nyní je pro firmy stále obtížnější udržet dosah a zapojení spotřebitelů na sociálních sítích. Uzavřené komunity a předplatitelské kanály jako Substack, Patreon a Discord proto představují alternativní cestu k oslovení relevantního publika.
Výraznou změnu lze očekávat i ve způsobu sběru dat o zákaznících. Gartner předpovídá, že do roku 2027 bude 85 % zákaznických dat získáváno z automatizovaných interakcí nebo prostřednictvím AI agentů. Ačkoli současné velké jazykové modely (LLM) umělé inteligence zatím nedokážou zcela samostatně řešit komplexní úkoly, očekává se jejich rychlý vývoj a rostoucí schopnost jednat jménem značek i zákazníků.
Zdroj: Gartner