Motorola se prvně od roku 2006 nezhoršila, Sony Ericsson prožil ztrátové čtvrtletí. Oba svedli s LG tuhý boj o třetí místo na trhu.
Z vývojového grafu tržních podílů, který najdete v závěru článku, je patrné, že vývoj už nějakou dobu směřuje k situaci, kdy si to spolu tři výrobci rozdají o třetí místo na mobilním trhu. A právě v uplynulém čtvrtletí svedli první tuhý boj, ze kterého kupodivu vyšla bez větší újmy Motorola, ze svých 9% téměř neztratila a zubynehty si drží třetí místo na trhu. Celkem se prodalo 303 milionů mobilů, zvedl se podíl Nokie, Sony Ericssonu a LG, mírně si pohoršil Samsung. Ten ale může být spokojen, po stránce tržeb je na tom výborně a spolu s LG jsou to jediní výrobci z velké pětky, kterým se meziročně tržby zvýšily.
Tržní podíl výrobců po druhém čtvrtletí 2008:
Nokia
Nokia prodala velmi slušné množství telefonů, dokonce takové, že ji to vyneslo nejvyšší podíl na trhu, co kdy měla. Jenže na tržbách to opět není znát. Má to dva důvody - dlouhodobý trend na mobilním trhu, kdy se čím dál lépe prodávají levnější telefony, a slábnoucí Euro. Prodalo se 10 milionů telefonů Nseries a 2 miliony Eseries, což je jen o málo více než loni. Výrobce si ale hodně slibuje od novinek, které se právě začaly prodávat, především od modelů E66, E71 a N78. Nokia také plánuje dobýt severní Ameriku a začít s tím má model 6205, který se začíná prodávat u tamějšího operátora Verizon.
| Q2 2005 | nárůst | Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 60,8 | +29% | 78,4 | +29% | 100,8 | +21% | 122 |
tržby (v mil. EUR) | 6 439 | +25% | 8 049 | +14% | 9 163 | -1% | 9 090 |
provozní profit (v mil. EUR) | 839 | | 1 220 | | 1 779 | | 1 565 |
Samsung
Samsung jako jediný výrobce ztratil kus ze svého tržního podílu, ale druhé čtvrtletí u něj bylo slabší i v letech 2005 a 2006. Navíc se mu na rozdíl od ostatních výrobců daří prodávat drahé telefony a tak se výrazně zvýšily jeho tržby. Vysvětluje to růstem prodejů fotomobilů a telefonů pro sítě třetí generace. Také se prodalo víc než milion poměrně drahých modelů Soul. Provozní profit se oproti tomu loňskému dokonce zdvojnásobil, ačkoli měl Samsung zvýšené výdaje na marketing v souvislosti s olympiádou.
| Q2 2005 | nárůst | Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 28,7 | -13% | 25,1 | +49% | 37,4 | +22% | 45,7 |
tržby (v mld. KRW*) | 4 190 | -4% | 4 040 | +5% | 4 230 | +28% | 5 400 |
provozní profit (v mld. KRW) | 530 | | 410 | | 370 | | 790 |
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,641 EUR
Motorola
Relativně dobré zprávy přišly včera od Motoroly - udržela si třetí místo na mobilním trhu, udržela si stejný tržní podíl a její ztráta už není tak hrozivá jako v prvním čtvrtletí. Pravda ale je, že Motorola padala nepřetržitě poslední rok a půl a teď možná dorazila na pomyslné dno. Od dalšího zhoršení výsledků ji zachraňuje dobré postavení ve Spojených státech a v latinské Americe. V obou oblastech proto představila novinky - v USA véčko W755 pro sítě CDMA, dotykové mobily MING s Linuxem a v Brazílii hudební modely řady W. Když už nic jiného, Motorole by současná situace mobilní divize mohla alespoň vylepšit pozici před jejím prodejem, pokud se pro něj rozhodne.
| Q2 2005 | nárůst | Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 33,9 | +53% | 51,9 | -32% | 35,5 | -21% | 28,1 |
tržby (v mil. USD*) | 4 902 | +46% | 7 140 | -40% | 4 273 | -22% | 3 334 |
provozní profit (v mil. USD) | 493 | | 804 | | -332 | | -346 |
* aktuální kurz: 1 USD ~ 0,639 EUR
LG
Předpokládalo se, že LG ve druhém čtvrtletí předstihne Motorolu a dostane se mezi výrobci na třetí místo. Aniž by tempo jeho růstu nějak polevilo, oslavy se musí odložit. K triumfu korejskému výrobci totiž scházelo prodat o 400 tisíc mobilů víc. Spokojenost je přesto na místě, LG si nemůže stěžovat na tržby ani na provozní profit, které se meziročně zvýšily o 40%, resp. o 70%. Přispěl k tomu hlavně růst prodejů vlajkových modelů a potvrdilo se, že drahé mobily se v hojném množství prodávají jen tehdy, pokud mají korejskou značku.
| Q2 2005 | nárůst | Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 12,1 | +26% | 15,3 | +25% | 19,1 | +45% | 27,7 |
tržby (v mld. KRW*) | 1 822 | +17% | 2 134 | +27% | 2 709 | +39% | 3 754 |
provozní profit (v mld. KRW) | -4 | | -15 | | 313 | | 540 |
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,641 EUR
Sony Ericsson
I Sony Ericssonu se v posledním čtvrtletí meziročně snížily tržby a podobně jako Nokia to vysvětluje hlavně slabou měnou. Na meziroční pokles počtu prodaných mobilů však žádná taková výmluva není, obzvlášť když se nic podobného výrobci nestalo od jeho vzniku. Ani ztrátové čtvrtletí Sony Ericsson už dlouho nepamatuje, naposled jej potkalo v roce 2003. Navzdory tomu všemu se jeho tržní podíl mírně zvýšil a v závěsu za LG zatím zůstává v souboji o třetí místo na trhu. Jde do něj se sedmi chystanými novinkami včetně osmimegapixelového fotomobilu a dalšími deseti modely, které v půlce roku pustil na trh.
| Q2 2005 | nárůst | Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 9,4 | +67% | 15,7 | +59% | 24,9 | -2% | 24,4 |
tržby (v mil. EUR) | 1 289 | +76% | 2 272 | +37% | 3 112 | -9% | 2 820 |
provozní profit (v mil. EUR) | 70 | | 143 | | 315 | | -2 |
Vývoj tržních podílů za poslední čtyři roky: