Dva roky od „Flatové revoluce“. Není důvod slavit

Jak revoluce probíhala, jak vypadala a jaký byl její pravý význam? Co se v českých telekomunikacích za poslední dva roky změnilo?

Dva roky zpět (přesně 11. dubna 2013) se tuzemský telekomunikační trh otřásl v základech. O2 představilo tarify Free a roztočil se kolotoč, který srazil cenovou hladinu výrazně dolů. Před tímto datem nebylo těžké obdržet fakturu na tisíce korun, nově byl neomezený tarif („flat“) za 750 Kč. Mohli jste volat a SMSkovat podle libosti, jen na data byli operátoři opatrní a limity drží při zemi dodnes. Moc dobře věděli, jaký trumf bude představovat LTE a že propad příjmů začnou kompenzovat datové služby.

Zajímavá byla reakce Vodafonu a T-Mobilu. Tušli, že se něco chystá, ale premiérou O2 Free byli očividně zaskočeni. Jako první reagoval Vodafone a hned druhý den po tiskovce O2 nabídl neomezený tarif za 691 Kč, tedy levnější, ale s nižším datovým limitem. Horkou jehlou ušil neomezené tarify také T-Mobile, svoji nabídku představil den po Vodafonu, dva dny po O2. „Flat“ od T-Mobilu měl naprosto stejné parametry i cenu, jako ten od O2.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Před dvěma lety se odehrála jedna z nejvelkolepějších tiskových konferencí v dějinách českých telekomunikací. Nebývá zvykem, že by si operátor vyhradil půl Václavského náměstí, ani že by se účastnil generální ředitel firmy.

Celá „flatová revoluce“ tedy proběhla během tří dnů. Tam kde se nové tarify na základě analýz obvykle připravují měsíce, trvala reakce Vodafonu jediný den. U T-Mobilu dva a svoji nabídku představili v sobotu. Nevídané. O2 mělo perfektně připravenou propagační kampaň, konkurenti na svých prodejnách psali informace fixkami na tabule a weby aktualizovali až po víkendu.

Následně operátoři upravovali, ladili, měnili strukturu tarifů, až jsme dospěli do stavu rovnováhy, kdy všichni nabízí za stejné peníze prakticky totéž. Sice je kvůli tomu vyšetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ten na tom však nespatřuje nic nekalého.

Berte flat, budete free

Tehdy jsme byli nadšení, ale záhy se ukázalo, že se hlasitě propagovaná úspora týká pouze více utrácejících zákazníků. Už bez světel reflektorů se operátoři v následujících měsících zaměřili na opačnou stranu zákaznického spektra, tedy na nízké útraty. Postupně a nenápadně jsme se dostali až k dnešnímu stavu, kdy nejlevnější tarif stojí 349 Kč. Ano, u všech třech operátorů stejně.

Klepněte pro větší obrázek
Operátoři s námi hrají hru na kočku a na myš. Tarify nastavili tak, aby se snaha ušetřit prostě nevyplatila (obr.: shutterstock.com)

Chcete utrácet méně? Budete muset přejít na předplacenou kartu, protože levnější starší tarify operátoři postupně likvidují. Všechny operátorské snahy směřují k tomu, aby lidé utráceli více. „Podflatové“ tarify jsou nastavené tak, aby zákazník musel stále hlídat spotřebu. Když neuhlídá, začne se jeho útrata rychle blížit ceně flatu. I z vašich reakcí víme, že mnozí radši rovnou zaplatí za flat („aby měli klid“) a zajistí tak operátorovi pravidelný měsíční příjem v dříve nevídané výši.

Internet vpřed

Časy se mění, volání a SMS ustupují do pozadí, stále důležitější bude mobilní internet. FUP limity se drží při zemi a když chcete více než 1,5 GB, musíte si připlatit i u „neomezených“ tarifů. Vtipné je, že pro větší příjmy tentokrát operátoři nemusí dělat vůbec nic. Dobře vědí, jak roste spotřeba dat, takže jen drží ceny i FUP a čekají, až zákazník pocítí potřebu a sám zaplatí za větší balík.

Ale nebyli by to čeští operátoři, kdyby jim takové čekání stačilo. Aby dále navýšili příjem z datových služeb, hledají cesty jak data zpoplatnit i po překročení FUPu. „Pro pohodlí zákazníka“ Vodafone zavedl automatické dokupování datového limitu a krok podobným směrem už brzy provede také O2.

Fenoménem poslední doby jsou virtuální operátoři, ale ti velcí síťoví je nechávají pouze paběrkovat na uživatelích, kterým stačí volání a SMS. Co se mobilního internetu týče, síťoví nastavili virtuálním podmínky tak, že prakticky nenabízí víc jak 1 GB, a to za ne příliš lákavé ceny (natož aby na tom vydělali). Tomu, jak velcí operátoři brání těm virtuálním v přístupu k LTE, jsme věnovali samostatný článek:

Revoluce? Spíše adaptace na nové poměry

To, co jsme před dvěma lety označili za revoluci, opravdu revolucí bylo, ale jen pro úzkou skupinu zákazníků s enormní spotřebou služeb. Takže označení „Flatová revoluce“ přesně sedí.

Když se na tento zlom dívám zpětně, šlo o velmi dobře promyšlenou adaptaci operátorů na měnící se podmínky na telekomunikačním trhu. Oprava: O2 to mělo promyšlené a bylo natolik odvážné udělat první krok. Vodafone a T-Mobile jen zbrkle následovali, ale velmi rychle pochopili a rádi se svezli s O2. A všichni to udělali tak, že to vypadalo jako výrazně pozitivní změna pro zákazníky.

Z dnešního pohledu je jasné, že ani zdaleka nešlo jen o ty tři revoluční dny a malé procento hodně utrácejících zákazníků, ale hlavně o to, co nenápadně následovalo potom pro velké procento méně utrácejících.

Diskuze (17) Další článek: Akční kamera Xiaomi Yi Sports v prodeji i se selfie tyčí

Témata článku: , , , , , Nen, SLA, Důvod, Dospělí, Druhý den, Velké procento, Jediný den, Propagační kampaň, Revoluce, Václavské náměstí, Podobný směr, Samostatný článek, F +, Malé procento, Rok