Škoda Enyaq iV je právě představené elektrické SUV s dojezdem až 510 km na jedno nabití. O jeho automobilové stránce si přečtěte u kolegů na AutoRevue.cz, my se na Enyaq podíváme jako na technologiemi napěchovaný gadget.
Spolupráce se smartphonem a vlastní eSIM
SmartLink je vstupní branou pro Android Auto a Apple CarPlay, což jsou systémy, které aplikace z Androidu a Apple iOS dostanou na obrazovku palubního systému. A když už budete mít v autě mobil, bude se hodit Phone Box. To je schránka na středovém panelu, která umožňuje bezdrátové nabíjení telefonu. Už Octavia zaujala USB-C konektorem, Enyaq má dvě a přidává 230V zásuvka vzadu.
Phone Box a kapsy na telefony na zadní straně předních sedadel. Ty mobil pochopitelně nenabijí…
Díky integrované kartě eSIM je Enyaq neustále online. Stáhne si aktualizaci palubního systému, novější mapy, nebo real-time dopravní informace, se kterými pracuje navigace. Online služby Škoda Connect známe už z jiných modelů, ale zde přidává funkce specifické pro elektromobil. Řidič tak může na dálku pomocí aplikace Škoda Connect App nebo webového portálu ovládat nabíjení, zapnout klimatizaci ještě před začátkem cesty nebo si ukládat časy plánovaných odjezdů.
Parkuje za vás
Také nesnášíte parkování v přeplněných městech? Enyaq to udělá za vás. Funkce Automatické parkování to v současné verzi umí příčně i podélně, z podélného místa dokáže také vyjet. Budoucí verze asistentu se naučí automaticky brzdit a zabránit případným střetům s chodci nebo pevnými objekty.
Stačí jednou projet komplikovanou cestu na dvorek, Enyaq si ji omrkne a příště už tam zajede sám. Stačí vyslat povel z aplikace.
Pro ještě větší hračičky je tu funkce Parkování na dálku, která slouží k zaparkování a vyparkování vozu do/z úzké řady podélně nebo příčně stojících vozidel. Řidič ovládá vůz na dálku pomocí aplikace Connect App v mobilu. Asistent samočinně ovládá řízení i brzdění.
Pozornost zaslouží i funkce Trénované parkování. Řidič nejprve provede první parkovací manévr na často používané parkovací místo sám (např. klikatý vjezdu k domu). Systém si trasu ukládá do paměti a později zajede na místo zcela automaticky. Asistent ovládá řízení i brzdění a zabraňuje kolizím.
Head-up s rozšířenou realitou
Škoda také vylepšuje koncept head-up displeje, tedy informací zobrazených přímo v zorném poli řidiče. V podélném poli je rychlost, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy.
K head-up displeji poskytla automobilka bohužel jen jeden obrázek. Jaké jsou jeho možnosti, uvidíme až v praxi.
Druhé a větší pole pracuje s rozšířenou realitou, takže to z pohledu řidiče vypadá, jako by byly grafické informace přilepené přímo na silnici. Mohou to být navigační informace, adaptivní vedení v pruhu, adaptivní tempomat, detekované dopravní značky nebo výstražná upozornění.
Jako vánoční stromeček
Enyaq ozvláštní i prostý příchod řidiče k vozu. Za šera a tmy se kombinace 130 diod, vertikálních lamel, světlometů a osvětlené přední masky Crystal Face rozehraje animovaným efektem, kterému Škoda říká Coming/Leaving Home.
Stačí za šera/tmy odemknout/zamknout a Enyaq rozehraje animovanou světelnou show.
Pokročilá analýza okolí
Dění před vozem neustále sleduje kamera a data z ní analyzuje výkonný počítač. Enyaq identifikuje další automobily, cyklisty, chodce či pevné překážky a informace předá do dalších systémů. Například v každém světlometu s technologií Matrix-LED je 24 nezávisle ovládaných diod, které vždy tvoří takový světelný kužel, aby neoslnily řidiče protijedoucího vozu, nebo chodce s reflexními prvky. Řidič se nemusí o nic starat, může mít neustále zapnutá dálková světla.
Stejná data používá také řada asistenčních systémů, které varují řidiče před možnou kolizí, případně jí dokáží zabránit nebo alespoň minimalizovat její následky.
I přední lampy dostaly zajímavou technologii. I když máte trvale zapnutá dálková světla, neoslníte protijedoucí auto, ani chodce s reflexními prvky.
Interiér z PET lahví a halda techniky
U verzí Lodge a ecoSuite je potahová látka sedadel ze 60 % tvořená polyesterem z recyklovaných PET lahví. Ale nás bude zajímat spíše elektronika…
Palubnímu systému vévodí 13" obrazovka, větší ještě ve škodovce nebyla. Kromě běžného dotyku lze systém ovládat také posuvnou lištou, gesty jako to známe ze smartphonů, pohybem ruky v prostoru, nebo hlasovými povely přes umělou inteligenci (u škodovky jmenuje Laura). Další displej tvoří Virtuální kokpit, který se ovládá multifunkčním volantem. Je překvapivě malý, s úhlopříčkou 5,3" je malý i na poměry chytrých telefonů.
Interiéru vévodí 13" obrazovka, která je centrem tohoto gadgetu na kolech. V galerii se podívejte na ukázku systému.
Již základní verze Enyaq 60 iV nabízí mimo jiné dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic, multifunkční vyhřívaný kožený volant s pádly (mění úroveň rekuperace), bezklíčové zamykání, startování KESSY, analogový i digitální DAB tuner, parkovací senzory a zadní parkovací kameru. O hudbu se stará zesilovač o výkonu 4 x 20 W, který standardně doplňuje osm reproduktorů (12 je za příplatek).
Přenos z tiskové konference
Škoda právě Enyaq iV představuje, podívejte se:
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium