Šlo to rychle. V úterý 13. října operátoři informovali, že na žádost ministra zdravotnictví obešlou své zákazníky textovou zprávou s výzvou ke stažení aplikace eRouška. SMS začaly odcházet ještě tentýž den, ve středu eRouška hlásila 178 tisíc nových aktivací, ve čtvrtek dalších 171 tisíc a uživatelská báze se přehoupla přes milión:
Před operátorskou SMS-akcí mělo eRoušku 680 tisíc lidí, po akci přes milión. Vzhledem k tomu, že výzva odešla na milióny telefonů, nepřišel mi ten nárůst příliš působivý. Je však důležité říct, že akce ještě neskončila, odeslání všech SMS nebylo dílem jediného okamžiku. Dokazuje to pokračující růst, v pátek dopoledne eRouška hlásí 1 143 tisíc uživatelů, tedy přírůstek 111 tisíc uživatelů. V sobotu ráno už je přírůstek pouze 60 tisíc na 1,203 miliónu.
S odeslanými zprávami to vypadá následovně:
- T-Mobile: Zpráva odešla na všechny uživatele chytrých telefonů, což jsou téměř 4 miliony SIM karet. Poslední SMS odešla ve čtvrtek dopoledne.
- Vodafone: Výzva odešla na 2,5 milionu chytrých telefonů, hotovo bylo už v úterý 13. října.
- O2: Operátor zatím obeslal 2,8 miliónu zákazníků, další budou následovat v příštích dnech.


T-Mobile a Vodafone odeslali jednoduché zprávy s odkazem na https://erouska.cz.
O2 se patrně snaží o přesnější zacílení na relevantní uživatele (ale informace o úspěšnosti kampaně u jednotlivých operátorů nemáme). Mezi uživatele a web eRoušky přidává prostředníka, takže odkaz ve zprávě vypadá jinak. Operátor za to schytal ostrou kritiku od Hospodářských Novin s tím, že jde o bezpečnostní riziko. Podle našeho názoru je výzva od O2 srovnatelná se zprávou, ve které vám kurýrní služba pošle odkaz na sledování zásilky.
Na vysvětlení jsme se zeptali v O2. „Odkaz v SMS zprávě slouží k měření celkového počtu prokliků na webovou stránku erouska.cz. Nikdy nebudeme zjišťovat, který uživatel klikl na odkaz, a který nikoli. Ostatně nám to neumožňuje ani zákon. O výzvách k instalaci veřejně hovořil jak ministr zdravotnictví, tak představitelé úřadu vlády, o záměru informovala také APMS. S ohledem na aktuální okolnosti a nouzový stav se domníváme, že byl učiněn dostatek kroků k tomu, aby lidé autenticitu zaslaných SMS výzvy nezpochybňovali,“ vysvětluje vedoucí komunikace O2 Hany Farghali.
Na celé akci je vidět, že prioritou č. 1 byla rychlost a v některých bodech se dala provést lépe. Přijde šance na reparát? Bude se výzva opakovat? Operátoři se shodují v tom, že další podporu aplikace eRouška budou řešit podle vývoje situace, případných žádostí ze strany ministerstva zdravotnictví a jednat budou v rámci Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS).