Na včerejší tiskové konferenci Eurotel prezentoval svoje finanční výsledky za první pololetí. Kvůli poklesu propojovacích poplatků a poklesu růstu trhu poprvé v historii Eurotelu nevzrostl zisk oproti stejnému období loňského roku. Proč?
Než se dostanu k otázce z konce perexu, prezentuji alespoň velmi stručně obsah včerejší tiskovky. Jak jste už asi pochopili, nebyla o žádných nových službách ani o povodních, ale jen a pouze o financích. Eurotel zveřejnil svoje finanční ukazatele za uplynulé pololetí a porovnával je se stejným obdobím loňského roku.
Jak Eurotel charakterizuje současný mobilní trh
- Eurotel opět potvrdil svoji vedoucí pozici na trhu a během 1. pololetí 2002 získal nejvíce nových zákazníků.
- Zpomalení nárůstu nových zákazníků - celková penetrace se v 1. pololetí 2002 zvýšila o 8%, za stejné období roku 2001 se přitom zvýšila o 11%.
- Nově získaní zákazníci volají méně ve srovnání s existujícími zákazníky.
- Obrovský pokles propojovacích poplatků (poplatků za ukončení hovoru v mobílní síti) platný od konce minulého roku významně negativně ovlivnil tržby za služby.
- Silná konkurence dále snížila průměrnou cenu za minutu hovoru.
V první části prezentace Eurotel poukazuje na celkový pokles růstu trhu s mobilními službami. Nových zákazníků už nepřibývá zdaleko tolik, co v uplynulých dvou letech. Trh je nasycen, počet aktivních karet SIM je v Česku už necelých 80 procent, což je údaj takřka neuvěřitelný. Je proto logické, že noví zákazníci nevolají tolik, co ti stávající. Ti, co mobil skutečně potřebují (třeba k práci), jej už dávno mají, proto se noví uživatelé rekrutují zejména z řad „svátečních“ telefonistů, jako jsou důchodci, žácí záklazních škol apod., tedy ekonomicky méně či vůbec aktivní část obyvatelstva.
Kromě toho navíc Eurotel poukazuje na skokové snížení poplatků za ukončení hovorů v jeho síti. O tom jsme na MobilManii již mnohokrát psali a nemá smysl se k tomu vracet - zkrátka propojovací poplatky jsou tak nízké oproti minulosti, že se to nutně muselo projevit na tržbách; a nejen u Eurotelu. Na druhou stranu ani Eurotel nemusí platit tak vysoké poplatky ostatním operátorům jako dříve, takže rána v peněžence nemůže být tak hrozivá.
Česko je nejdynamičtější trh z bývalého východního bloku
Velmi zajímavý je následující graf. Ukazuje, jak vysoká penetrace mobilními telefony (spíše aktivními kartami SIM) je v pěti zemích střední Evropy s ohledem na počet roků, kdy fungují mobilní GSM sítě. Je patrné, že nejvyšší nárůst a konečné celkové procento má jednoznačně Česká republika. Číslo v závorce říká, kdy odstartovala první síť v dané zemi. Bohužel, kvůli vysoké penetraci už nemá trh kam růst a letošní rok už se bude muset sklízet z toho, co se zasilo. Nové zrno už není jaksi kam sít.

Tento graf ukazuje jen to, co jsem už na MobilManii zmínil v článku o počtu mobilních uživatelů. Počty nových zákazníků byly nejvyšší v loňském roce a letos výrazně klesají. I když graf ukazuje jen polovinu roku, je jasné, že celkový nárůst bude oproti loňsku nižší; příští rok to bude zase o něco méně...

Narozdíl od předchozího je velmi zajímavý tento graf. Ukazuje, jak se v čase měnil počet tarifních zákazníků a majitelů předplacenek. Zatímco tarifní zákazníci pomalu ale jistě rostou stejnou měrou, po loňských Vánocích se zlomil a roste méně strmě. I přesto předplacenky činí stále 80 procent z celkového počtu zákazníků. Na druhou stranu, tarifní zákazníci, kterých je jen 20 procent, tvoří 60 procent příjmů. Pokud dobře počítám, tarifní zákazník utratí šestkrát více peněz, než uživatel předplacené karty. Důvod je celkem prozaický - velký počet tarifních zákazníků tvoří firmy.

A konečně gró celé tiskovky ukazuje tato tabulka. Uvádí celkové tržby za první pololetí, marži, ebitdu a zisk, to vše v porování se stejným obdobím loňského roku. Zatímco všechna čísla jsou v plusu, nic jiného ani nikdo neočekával, oproti loňsku jsou ale nižší - proto ta červená procenta. Jak jsem už psal, trh je nasycen a neustálý růst tržeb a zisku v desítkách procent by mohl očekávat jen člověk neznalý místních poměrů; koneckonců všichni operátoři s tím podle mých informací počítají.
Nicméně všimněte si posledního sloupečku, kde jsou procenta kladná! Jak je to možné? Eurotel totiž chtěl ukázat, jak by vypadaly růsty tržeb, zisku a dalších finančních ukazatelů v případě, že by skokově neklesly propojovací poplatky tak, jak se ve skutečnosti stalo. Za těchto okolností by vykazoval opravdu růst. Jenomže dojná není kojná, podmínky na trhu se změnily (a nejen propojovací poplatky, ale celá řada skutečností) pro všechny operátory, takže zde není místo pro žádné kdyby.

Kromě výše uvedené prezentace jsme se na tiskovce dozvěděli pár dalších zajímavých informací. Eurotel i přes tyto výsledky hodlá mít na konci kladný nárůst zisku i dalších čísel. Jak toho chce dosáhnout, těžko říct. Prý zvýšením využívání služeb s přidanou hodnotou, které dnes činí zhruba 13-14 procent příjmů (včetně SMS). Potenciál vidí např. v MMS, které komerčně spustí záhy. Zajímavé bylo i vyčíslení nákladů na provoz sítě během povodní, ty činily zhruba 50 milionů korun. Stejný však také byl příjem ze zvýšeného využívání jeho sítě, takže povodně vyšly Eurotel „šul-nul“.