Eurotel: posledních sedm dnů do spuštění 3G (rozhovor)

Eurotel příští týden spouští novou sít třetí generace. Operátorovi jsme proto položili více než dvacet konkrétních otázek na témata, která vás k 3G a k rychlým datovým sítím zajímají. Ptali jsme se na důvody, proč byste měli používat 3G. Položili jsme otázky k cenám, pokrytí, roamingu, ke strategii v oblasti HSDPA, CDMA a EDGE.
Eurotel: posledních sedm dnů do spuštění 3G (rozhovor)

Eurotel přesně za týden – v pátek 1. prosince 2005 – spustí síť UMTS. Abychom ještě před oficiálním zveřejněním cen a podmínek zjistili podrobnosti, setkali jsme se se Stanislavem Kůrou, výkonným ředitelem Eurotelu pro strategii a rozvoj produktů. Ptali jsme se ho na otázky, které vás zajímají.

3G, UMTS, WCDMA… Jak vlastně síti a službám třetí generace budete říkat?

Odpověď: Už nějakou dobu se záměrně vyhýbáme tomu, abychom komunikovali názvy technologií. Ani v tomto případě od nás neuslyšíte marketingové názvy, které by obsahovaly 3G, 4G, 5G… Koneckonců i termín UMTS používáme jen proto, že si ho lidé spojí s tím, co slyší v médiích.

Klepněte pro větší obrázek
Stanislav Kůra, výkonný ředitel Eurotelu pro strategii a rozvoj produktů

Naše komunikace se naopak bude určitě točit kolem služeb. Nečekáme, že si lidé koupí nové telefony nebo začnou používat nové služby, protože obsahují nějakou technologii WCDMA. Koupí si je proto, že jim umožní něco nového.

Zdůrazňujeme rovněž konvergenci, ne však jen tu technologickou. Ta je sama o sobě druhotná a děje se už řadu let. Bavíme se o konvergenci služeb. Zákazníci oceňují, že za pomoci jednoho maximálně dvou integrovaných zařízení budou moci využívat služby, které si dnes obstarávají jinak než prostřednictvím telekomunikačního operátora. Budou moci vyměňovat fotografie či videa, poslouchat hudbu, dívat se na filmy, které se jim líbí. Ať už jsou doma, v kanceláři, na cestách nebo někde s přáteli.

Právě v tom vidíme hlavní přínos technologie UMTS.

V nabídce služeb, které jste pro UMTS oznámili, je videotelefonie a potom balík služeb, které jsou už známé a využitelné i v GSM. Čím chcete zákazníky přesvědčit, aby přešli na 3G?

Stahování hudby nebo videa už tady v různých formách bylo, ale jistě sami víte, jaké je využívání těchto služeb. Tentokrát bude zákazník schopný zmíněné služby poprvé využít v dostatečné kvalitě a rychlosti. Terminály 3G jsou v zásadě velmi výkonná zařízení s rychlými procesory, kvalitními displeji, s velkým rozlišením. Díky nim budou moci zákazníci sledovat živé video v rozumné kvalitě, ne trhané obrázky. Budou moci stahovat kvalitní písničky a nezabere to řadu minut.

Nabízené služby nesmí být svou podstatou neznámé, tedy takové, u nichž bude zákazníkům trvat půl roku, než pochopí, jak je vlastně využít. Půjde o snadno pochopitelné a intuitivní služby. Zákazníkům je zpřístupníme takovým způsobem, abychom je přesvědčili, že používání je opravdu jednoduché, že nebolí, že služby jsou užitečné – a za příznivou cenu.

Takže jen rychlost a pohodlí používání přesvědčí zákazníky k přechodu na 3G?

Jsem přesvědčen, že půjde o kombinaci faktorů: rychlosti, jednoduchosti, spolehlivosti, kvality zařízení, nebo vůbec požitku – ať už zvukového nebo obrazového. Samozřejmě v kombinaci s příznivou cenou.

A k přechodu samotnému: v pravém slova smyslu vlastně k žádnému přechodu nedojde. Každý, kdo dnes má SIM kartu Eurotelu a obstará si příslušný telefon, bude moci služeb nové generace ihned využívat – bez jakékoli aktivace.

Najde se vůbec někdy nějaká „killer application“, na kterou se stále čeká a která by všechny donutila začít využívat služeb UMTS?

Nevěřím v killer application, nikdy jsem v ni nevěřil. Jde o celistvost nabídky, o cenu. Jde o to, jestli má zákazník pocit, že dostává něco, co je užitečné a co za nabízenou cenu stojí. Myslím si, že v oblasti UMTS nedojde k tomu, že by se našla jedna „spásná“ aplikace. Půjde o určitý nevelký počet služeb, které zákazníci začnou velmi hojně využívat.

Osobně hodně věřím v mobilní televizi. Samozřejmě záleží, co bude vysílat, protože ne každý televizní kanál se hodí na mobilní telefon a pro každý zákaznický segment. Obecně však má mobilní televize velký potenciál. Dalším příkladem je hudba. Spousta zákazníků dnes řeší, jak mít hudbu za rozumnou cenu kdykoli po ruce. Pomocí MP3 přehrávačů, walkmanů, discmanů. My jim tuto důvěrně známou službu nabídneme prostřednictvím mobilního telefonu, který má prakticky každý zákazník vždy po ruce. Není to zkrátka něco, na co by si zákazníci museli obtížně zvykat.

Najdeme i další služby, které jsou svou podstatou velice jednoduše pochopitelné a praktické, jako například naše dopravní kamery. Každý si dokáže představit, o co jde: podívá se na křižovatku, jestli je ucpaná nebo ne, a může se jí případně vyhnout. Jak tato služba technicky funguje, zákazníky nebude a ani nemusí zajímat. Důležité je zda je rychlá, spolehlivá a nestojí příliš.

Několikrát jste zmínil ceny a na invexové tiskové konferenci naznačil, že minuta videohovoru by měla stát jednu korunu. Prozradíte už něco víc?

Samozřejmě mohu potvrdit to, co jsme řekli na tiskové konferenci. I to, že ceny rozhodně budou postaveny tak, aby byly přijatelné pro masový trh. Nesnažíme se připravit nabídku, která by apelovala pouze na segment intenzivních uživatelů. Rozhodně nenajdete dramatický nebo neopodstatněný nárůst ceny oproti stávajícím službám.

Pokud půjde o stejnou službu z pohledu uživatele, nedojde pochopitelně k žádné změně. Příkladem je hlasový hovor. S UMTS telefonem se uskutečňuje jinou, technologicky vyspělejší sítí, z pohledu uživatele je to ale úplně stejná služba. Bylo by naprosto nemístné jakkoli zvyšovat cenu hlasového hovoru.


Cena by ale třeba mohla být nižší, aby Eurotel nalákal zákazníky do sítě 3G a k využívání dalších služeb. Odpověď na tuto a další otázky najdete v druhé kapitole tohoto rozhovoru

Témata článku: O2, Operátoři, EU, 3G, Velký tlak, Roamingový partner, Stejná služba, Rozhovor, Nejširší portfolio, Datová služba, Zahraniční partner, Externí napájení, Jednoduchá věc, Euro, Spousta zákazníků, Poslední kapitola, Výrazné rozšíření, Masový trh, Sed, Spuštění


Určitě si přečtěte

RECENZE: Samsung Galaxy A52 5G – I letos má zaděláno na bestseller

RECENZE: Samsung Galaxy A52 5G – I letos má zaděláno na bestseller

** Otestovali jsme další letošní nové „áčko“, které by se mohlo stát mainstreamem ** Podobnost s Galaxy A72 je, až na baterii a jeden foťák, dost velká ** Sáhnete po levnější LTE verzi nebo po výkonnější 5G variantě?

Martin Chroust | 29

Martin Chroust
GalaxyRecenze
Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v květnu 2021 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v květnu 2021 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska | 8

Jan Láska
TelefonySmartphonyNákup a ceny
RECENZE: Nokia 8.3 5G – dlouhé čekání na telefon Jamese Bonda

RECENZE: Nokia 8.3 5G – dlouhé čekání na telefon Jamese Bonda

** Design a modrá barva je parádní, to se musí nechat ** Výkony ultraširokého foťáku jsou slabé, škoda ** Telefon má čistý Android 11, ten ale bude potřebovat péči

Jakub Michlovský | 16

Jakub Michlovský
Android OneRecenze
RECENZE: Redmi Note 10 – dobrá partie, jen nesmíte chtít telefonem taky platit

RECENZE: Redmi Note 10 – dobrá partie, jen nesmíte chtít telefonem taky platit

** Hezký displej, stereo redoruktory a odolnost IP53 ** Dobrá výdrž a rychlé dobíjení i spolehlivost čtečky otisků ** Vadou na kráse (a zejména funkčnosti) je chybějící NFC

Jakub Vrbacký | 32

Jakub Vrbacký
Nižší třídaRecenze
Nový iPad Pro zamotá hlavu hned dvakrát. Prvně výkonem, pak cenou
Martin Miksa
iPadOSiPadTablety