Nevyhnutelná evoluce displejů nás dohnala až ke 4K. K čemu je rozlišení z obřích televizí dobré v kapesním mobilu? Jedno využití jsme našli.
Říká se tomu evoluce. Steve Jobs kdysi tvrdil, že hranice viditelnosti pixelů je na 300 ppi, a tak představil iPhone 4 s Retina displejem, který tuto hodnotu překonal. Pak nám nějakou dobu stačilo Full HD (s přibližně 440 ppi), ale loni přišlo LG G3 s 2K (nebo také QHD) a posunulo jemnost na 534 ppi. Začátek letošního září patřil modelu Sony Xperia Z5 Premium – jeho 4K displej při 5,5" znamená 800 ppi. A je jen otázkou času, kdy se posuneme ještě dál…
Evoluce jemnosti
|
rok |
označení |
rozlišení |
úhlopříčka |
jemnost |
iPhone 4 |
2010 |
Retina |
960 × 640 |
3,5" |
330 ppi |
Oppo Find 5 |
2013 |
Full HD (1080p) |
1 080 × 1 920 |
5" |
441 ppi |
LG G3 |
2014 |
2K/QHD |
1 440 × 2 560 |
5,5" |
534 ppi |
Sony Xperia Z5 Premium |
2015 |
4K |
3 840 × 2 160 |
5,5" |
801 ppi |
Už loni na jaře jsme polemizovali nad významem 2K rozlišení a stále trvám na tom, že při dnes obvyklé úhlopříčce 5,5" na běžné používání v mobilu stačí Full HD. Až když začnete zkoumat, srovnávat a zvětšovat, najdete rozdíly. Takže k čemu 4K v mobilu? Jedno smysluplné využití jsme našli.




Ne, takhle 4K neuvidíte.
Virtuální realita
Tahle disciplína elektroniky, zábavy a her teprve hledá svoji cestu k davům, ale zdá se, že drahá jednoúčelová zařízení nebudou tím hlavním směrem. Čím dál více se rozmáhají brýle, které mají přidržet smartphone před očima uživatele. Je v nich také jednoduchá optika, která jednak displej rozdělí na poloviny, ale také jej (při už tak malé vzdálenosti) ještě zvětšují. A právě tady je vysoké rozlišení na místě. Příkladů z praxe je několik, nejznámější jsou levné papírové brýle Google Cardboard, sofistikovanějším směrem se s Gear VR vydal Samsung a podobný koncept prezentovalo Sony na veletrhu IFA.
Negativa vysokého rozlišení
Vyšší rozlišení není vždy jen přínosné, naopak má i mnohé stinné stránky. Prvním a největším problémem je extrémní energetická náročnost. Podle zahraničních zpráv tento problém Sony řeší selektivním zapínáním všech obrazových bodů pouze v aplikacích, které je skutečně dokážou využít.
Druhým velkým problémem je mimořádná výpočetní náročnost. 4K smartphone musí mít špičkový hardware, který navíc bude ždímán až do krajností. S tím je spojeno výrazně vyšší zahřívání, které jistě neprospěje životnosti přístroje.
Negativa zatím převyšují přínosy 4K a proto je pravděpodobné, že k masivnímu rozšíření jen tak nedojde. Na druhou stranu není cesty zpět a je jen otázkou času, kdy začne konkurence Sony v rozlišení dorovnávat, nebo dokonce překonávat. Časem by také ve 4K mělo být více a více obsahu a celý ekosystém tak bude nabírat na smyslu.
Japonské brýle se jmenují Sony Zeiss VR One a brzy by se měly dostat do prodeje. Jde o univerzální systém určený pro jakýkoli telefon. Podstatná je jakási vložka, formička, do které se telefon umístí a zajistí tak přesnou pozici displeje vůči optice. Aby byla zaručena kompatibilita s co největším množstvím zařízení, držák je možné vytisknout na 3D tiskárně. Originální Zeiss VR One si lze koupit za 129 eur.
O level výš
Brýle Zeiss VR One jsme si měli možnost vyzkoušet ještě na IFA v Berlíně a udělaly na nás velmi dobrý dojem. Tehdy jako zdroj obrazu sloužil Samsung Galaxy S6 a můžeme říci, že zobrazení bylo mnohem kvalitnější než u zmíněných brýlí Samsung Gear VR – přestože zdrojový displej byl v podstatě stejný. Hodně udělal samotný headset.

Obraz na smartphonu se rozdělí na dvě části. Čím více aktivních obrazových bodů dokáže displej zobrazit, tím je obraz pro každé oko jemnější. (obr.: MobilMania.sk)
Příchod 4K smartphonu však celé využití katapultoval o level výš. I v kombinaci krátké vzdálenosti oko-displej a mezi nimi umístěné čočky je zobrazení slušně jemné, ale i tady jsou pixely stále viditelné. Zatímco v testu Samsung Gear VR jsme mluvili o přibližném ekvivalentu rozlišení 800 x 600 bodů na 15" monitoru, teď bychom si troufli připodobnit kvalitu k rozlišení 1280 × 1024 bodů.
Není to tedy úplně dokonalé, ale pořád zde mluvíme o virtuální realitě z mobilu. Překvapilo mě také, že navzdory obrovské výpočetní náročnosti VR aplikací se neobjevovalo sekání či trhání, a to ani při prudších pohybech či v jednoduchých hrách.
4K v mobilu: příprava na virtuální realitu
Virtuální realita je tedy jediné smysluplné využití pro 4K rozlišení na 5,5" displeji. Zda to stojí za veškerá negativa, která s sebou 4K táhne, si odpovězte sami.