Exkluzivně Mio Moov 300: jak to jde i bez iGo (první pohled)

Měl jsem možnost vyzkoušet chystaný navigační přístroj Mio Moov. Mio v něm poprvé využívá vlastní navigační aplikaci, opouští program iGo. Výsledek: jednoduchá, rychlá a přehledná navigace.

Tip: Nepřehlédněte podrobný test Mio Moov 360

Včera o půlnoci jsem to už nevydržel a aspoň v rychlosti se svěřil s prvními pocity z nové řady navigací Mio Moov. Měl jsem totiž možnost vyzkoušet model Moov 300, a v tomto článku si můžete přečíst podrobné první dojmy.

První dojmy nejsou recenze. Protože mám k dispozici pouze prototyp přístroje, a to jak po hardwarové i softwarové stránce, nemohu dělat žádné kategorické závěry. Navigaci mohu občas pochválit, protože mohu počítat s tím, že s dobrými vlastnostmi už výrobce nic zlého nenatropí, s kritikou však musím počkat až na finální kusy.

Dvě aktualizace zdarma

Mio Moov se v Česku začne prodávat od dubna, v obchodech narazíte na tři verze:

  • Moov 200: základní model s malým displejem
  • Moov 330: navíc má širokoúhlý displej a podporu Bluetooth pro data
  • Moov 360: navíc nabídne bluetoothové handsfree a mapy celé Evropy

Přesné ceny jednotlivých přístrojů modelů neznám. Jen u Moov 330 vím, že by mělo jít o 240 eur, tedy něco přes šest tisíc korun včetně DPH.


Mio Moov 330 nebo 360

Levnější modely budou mít pouze regionální mapové pokrytí, mapy východní Evropy. K nim ale automaticky patří alespoň hlavní průjezdní komunikace nepokrytými zeměmi západní Evropy. Mapy západních zemí dodává Tele Atlas, to samé platí i pro Českou republiku, Maďarsko, Makedonii, pobaltské země, Ukrajinu, Turecko. Další země v Miu Moov ale používají mapy místních dodavatelů: Slovensko, Polsko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Černá hora, Srbsko, Rumunsko, Slovinsko. Mnohé z těchto map jsou v nejaktuálnějších verzích, například Chorvatsko ve verzi 2008.01.

Uživatelům se určitě bude líbit nová politika výrobce týkající se aktualizací map. První dvě aktualizace v prvním roce po registraci přístroje budou zdarma. Přičemž nic zřejmě nebude bránit tomu zaregistrovat si Mio trochu se zpožděním.

Včera se kdosi ptal v diskuzi, jak nové Mio pracuje s mapami. Jestli stejně jako iGo, kdy byly jednotlivé země v samostatných souborech, nebo podobně jako TomTom s jedním velkým balíkem mnoha zemí. Nastala změna, v paměti je nyní opravdu pouze jeden soubor pro všechny mapy.

Mio Moov poznáte na videu

Tentokrát jsem nedělal žádné vlastní fotografie, podívejte se místo toho na video. Na prvním je vidět hardware přístroje a projdu snad všechny nabídky, které v Miu najdete. Uvidíte, jak se hledá adresa, jak vypadá noční režim, jak se pracuje s mapou. Protože česká lokalizace v tomto prototypu ještě nebyla úplně dokončená, nechal jsem prostředí v angličtině.

Navigace doma se počítá

Mio používá navigační software Navman. Tuto značku vlastní, takže nebyl důvod zůstat u iGo a platit cizí firmě za vývoj, který zřejmě navíc nebylo možné tak dobře ovlivňovat jako u vlastního produktu.

Z Navmanu jsem měl trochu strach. IGo přece jen byla ověřená navigace, navíc velice dobrá, a nejnovější verze iGo 8 se hodně povedla. Nepokazí si Mio reputaci? Nebudou chybět funkce, na kterém jsme zvyklí? Jaké bude ovládání? Už včera jsem prozradil, že první dojmy jsou velmi pozitivní, přechod se podařil. Nová navigační aplikace je sice jiná, ale má velice přirozené ovládání.

Mio je v České republice v žebříčku prodaných kusů první nebo druhý výrobce navigací. Záleží na průzkumu, který tato data poskytuje. Mio se na první příčce střídá s Garminem.

Žádné nesmysly, ale navigace

Moov navzdory trendům neobsahuje žádné zbytečné softwarové funkce typu prohlížeče obrázků, přehrávače hudby a videa, světového času. Uznávám, že to někomu může vadit, já osobně jsem za to rád. Přístroj zapnete, a hned se objeví navigační prostředí. Třístavový vypínač na horní ploše je netradičně kombinován s resetem přístroje. Jednotlivé polohy jsou ale výrazně, neměly by proto hrozit restarty vyvolané omylem.

K designu a konstrukci toho nemá smysl moc psát. Mio Moov 330 má širokoúhlý displej s protiodrazovou vrstvou, je samozřejmě dotykový. Kolem něj je jen rámeček, vzadu reproduktor, dole konektor miniUSB pro nabíjení a propojení s počítačem. Nemám zatím k dispozici držák, vím jen, že bude malý, zasune se do škvíry na zadní straně přístroje. Držák je aktivní, po zasunutí se propojí USB konektory a Mio se začne nabíjet. Je to trochu nezvyklé řešení, většinou se v takových případech používají ploché nebo nožové pružné kontakty, přímo miniUSB jsem myslím zatím nikde neviděl. Jsem zvědav, jak bude snadné nasazování a vyjímání navigace.

Oživeno: podrobnosti o držáku Mia Moov

Rozměry přístroje zcela standardní. Mio je ale nadprůměrně lehké (podprůměrně těžké?). Design je celkem obyčejný, ale myslím, že se bude líbit. GPS přijímač vyrobila firma Sirf a používá novou technologii InstantFixII pro rychlé zjištění polohy.


Mio Moov 200 s malým displejem

Nevymyslel tohle Apple?

Jsem velmi spokojen s rychlostí zařízení. Reakce na dotyk prstu jsou velice rychlé, a to včetně překreslování mapy. Netýká se to jen velmi malých měřítek, kdy přístroj musí zpracovat mnoho informací. Při běžném pohledu na silnice je ale zoom a posouvání mapy okamžité. Stejné je to i s nabídkami, okamžitě po stisknutí vyjedou, přepnou se pohledy. Na videu Mio několikrát nezareagovalo, ale na vině je v tomto případě tužka, kterou jsem sahal na displej; ovládání prsty je naprosto spolehlivé.

Moc se mi líbí inspirace iPhonem při posouvání delšími seznamy. Úplně chybí rolovací lišty, seznam se posouvá prstem. Stačí cvrnknout, seznam se rozběhne a po chvíli pružně zastaví. Je to velmi rychlé a praktické. Tento způsob ovládání je vidět na prvním videu v čase kolem 1:40.

Bluetooth hlavně pro data

Navigační funkce jsou takřka stejné jako u iGo. Některé postupy mají Maďaři lépe vyřešené, třeba zobrazování možných dalších písmen při zadávání názvu města nebo ulice. Nenapadá mě ale nic, co by iGo mělo a nové Mio už ne. Jsou zde i radary, možnost vyhledávat body zájmu po trase, lze zadávat cíl formou souřadnic, používat ekonomický výpočet trasy, mnoho průjezdních bodů, trasu lze ukládat... pokračujte klidně dál. Měl by být možný i import bodů z počítače, nejsem si zde ale jistý, jestli se tím nemyslí pouze databáze oblíbených položek.

Mio trochu novým způsobem pracuje s Bluetooth. Podpora handsfree, se kterou většina jiných značek začíná i končí, je jen v nejvyšší modelu. Střední Moov poskytne Bluetooth jen pro datové přenosy. Prostřednictvím připojeného mobilu totiž bude možné do přístroje nahrávat data v rámci programu MioMore. Podobnou možnost už mají delší dobu uživatelé TomTomu – jsem zvědav, jaký obsah nabídne Mio.

Během navigace s „moovem“

Následující video ukazuje, jak vypadá Mio při navigaci. Zapněte zvuk, jsou slyšet i hlasové povely (bohužel jsem to trochu přehnal s hlasitostí, jsou proto trochu zkreslené).

Mio Moov nabízí uživateli zvolit si, jakou informaci na displeji při jízdě uvidí: rychlost, čas příjezdu, dobu jízdy atd. Ale jen jednu. Do malé ikony v rohu lze skrýt symbol a vzdálenost k dalšímu manévru. V pravém spodním rohu je pak možné vybírat mezi stavem GPS signálu, úrovní nabidí baterie nebo možností rychlého vypnutí zvuku. Samostatná ikona rozvine kontextovou nabídku s rychlými možnostmi pro práci s trasou. Jiné menu se objeví po klepnutí na místo v mapě. Malé ikony slouží pro změnu měřítka a nastavení typu pohledu.

Mapy se zobrazují v 2D nebo 3D zobrazení, aktuální polohu prozradí zvýrazněná šipka. Naplánovaná trasa je vyznačena modře, v nočním režimu se celá mapa zbarví do zelena. Nastavení barev je mimochodem řešeno prostřednictvím textového konfiguračního souboru. Lze tedy očekávat další grafické styly – od výrobce nebo samotných uživatelů.

Česká hlasová navigace přichází s mužskou nebo ženskou verzí, podobně je na tom Slovensko i ostatní jazykové verze. Hlasy nejsou tak upovídané jako u navigace iGo, na druhou stranu ale zároveň nešetří informacemi. Na displeji se tu a tam objeví dopravní značka indikující povolenou rychlost, v mapách ale tyto informace stále často chybí. Užitečné jsou šipky v ulicích, které označují jednosměrné komunikace. Podobně se při určitém měřítku ukazují rovnou i názvy ulic. Nastavit lze i kategorie zájmových bodů, které se mají v mapě zobrazovat.

U fotek přístrojů Mio, které jsme pořídili na CeBITu, je vidět trochu jiné uživatelské prostředí Také mapa má trochu jiný vzhled:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Miu to jde i bez iGo, půjde to iGo bez Mia?

S prototypem Mia toho nemám mnoho najeto. Když pominu dálnici D1, projel jsem se s ním jen pár desítek kilometrů. Pro první rychlé seznámení s přístrojem to ale stačilo, těším se na podrobný test finálního kusu. A také na to, že zase po delší době budu moci psát o nové navigační aplikaci, nikoli podvacáté o stále stejných funkcích a uživatelském prostředí. Časem to ale přijde i u Mia – podobně jako měly všechny předchozí modely navigaci iGo, nyní se v nich bude opakovat Navman. Navigační aplikace se jinak stále vyvíjí, můžeme čekat třeba 3D terén známý z iGo 8.

Navigační přístroj Mio Moov 300 se mi líbí. Nenaplnily se mé obavy z pokoušení ďábla při nahrazování osvědčené kombinace něčím novým a neznámým. Oceňuji aktuální mapy, intuitivní ovládání, rychlé reakce. Pokročilým uživatelům, kteří jsou zvyklí na iGo, možná budou některé novinky a zjednodušení vadit. Ať se nám to ale líbí nebo ne, pro výrobce spotřební elektroniky je vždy nejdůležitější masa běžných uživatelů. A jim bude Mio Moov postavené na Navmanu vyhovovat víc než iGo.

Diskuze (62) Další článek: Nokia N82 Black: druhý pokus v černé. A máme i záda!

Témata článku: , , Rychlé zjištění, Dopravní značka, Pohled, Slovensko Polsko, První pohled, Jak, První pocit, Ostatní jazyk, Rychlé seznámení, Velký balík, Druhý výrobce