Navigační přístroje Garmin získají v těchto dnech novou turistickou mapu Topo Czech v1.20. Aktualizace bude zdarma. Jaké jsou v mapě novinky, čím se liší od starší verze? Ukázky rozdílů na obrázcích.
Porovnání map v MapSource
Mapy Garminu lze na počítači spravovat, prohlížet, plnit body a cestami v programu MapSource. To je v podstatě digitální atlas, který často používám úplně nezávisle na navigaci. V MapSource jsem vedle sebe na stejných místech porovnal novou a starší verzi Topo Czech. Na obrázcích vidíte výsledky: v horní části je vždy starší mapa, ve spodní stejný výřez území zobrazený v nové Topo Czech v1.20. K jednotlivým ukázkám přidám komentář.
Centrum Brna ve třech zvětšeních. Je zde dobře vidět, že obě mapy mají jinak nastaveno zobrazování objektů v různém měřítku. Jiný je grafický styl ploch a čar, všimněte si například jinak zpracované železniční sítě. U nejvyššího rozlišení jsou vidět i cestičky na Špilberku, které u starší mapy chyběly. Na druhou stranu ale ani u nové verze nejsou všechny. (Popisek se vždy vztahuje k následující sadě obrázků.)
Kvilda na Šumavě. Nová mapa lépe rozlišuje typy silnic, lze poznat, kdy jde o nezpevněnou komunikaci. Jsou zde přesnější hranice lesa, podrobnější databáze zájmových bodů. Na obrázku je ale vidět, že nová mapa nezvýrazňuje vrstevnice na hranici stovek vertikálních metrů. Všechny vrstevnice zde na rozdíl od starší verze Topo Czech mají stejnou tloušťku.
Na důvod jsem se zeptal přímo tvůrců mapy a zjistil, že existují tři důvody odstranění rozlišení vrstevnic. Současná verze dat vrstevnic není příliš přesná; uživatelé některých přístrojů požadovali, aby vrstevnice byly více potlačeny; a zvýrazňovací prvky bylo obecně nutné maximálně redukovat, aby mapa vůbec zůstala čitelná. Picodas Praha ale zvažuje, že v příští verzi mapy potlačí zákres komunikací, aby na mapě zůstalo víc prostoru pro topo prvky. Podobně jako vydavatelství papírových map bude i u digitálních produktů třeba odlišovat autoatlasy a turistické mapy.
Turistické stezky. Zvýraznění turistických stezek a jejich správné obarvení je důležitou inovací v nové verzi Topo Czech. Všimněte si také podrobnějšího zakreslení vodních toků – ve spodní části je mnohem více malých potůčků. Zrovna v této oblasti jsem ale u obou map našel chybějící komunikaci, docela důležitou.
Města. Na ukázkách Prahy a Znojma opět vynikne nový grafický styl. Je však nutné zopakovat, že vzhled bylo možné určitou úpravou změnit i u starší mapy pomocí neoficiálních souborů TYP.
Na dalším obrázku je starší verze Topo Czech po uživatelském „obarvení“.
Turistické značky. Trasy turistických tras nejsou dokonale přesné, je to vidět při porovnání se skutečně zaznamenanou trasou na prvním obrázku. Někdy barevné čáry slouží spíš jen pro základní orientaci, kudy vedou turistické stezky. Pro lepší rozlišení jsou trasy ještě pojmenovány – dle své barvy.
Plánování trasy. Nová Topo Czech zachovává možnost plánovat trasu po silnicích. Na této krátké ukázce to není vidět, ale díky tomu, že mapa obsahuje aktualizovanou silniční síť, je routování lepší než dřív.
Elektrické vedení. Dráty vysokého napětí jsou na mapě zvýrazněny vlnitou čarou. V terénu to je velmi dobrý orientační bod.
Ještě jednou turistické trasy. Na starší Topo Czech nebyly značené turistické stezky takřka vůbec vidět, nyní jsou jednoznačné. Nechtěně jsem tady ukázal jednu chybku: ukončení lesa na spodním obrázku je až podezřele obdélníkové.
Nová mapa silniční sítě. Nová Topo Czech má stejnou silniční síť jako mapa Atlas ČR. V určitých ohledech jde o nejpodrobnější mapu tohoto typu pro navigační systémy. Obsahuje například názvy ulic i pro nejmenší obce. U Brna na prvním obrázku to není tak patrné, porovnejte ale Fryšták na druhém snímku. Poslední obrázek dokumentuje, že mapa už zná právě dokončovanou mimoúrovňovou křižovatku.
Řeky někdy vyschly. Takřka po prvním zapnutí navigačního přístroje s novou verzí Topo Czech jsem narazil na chybu. Řeka kolem lednického parku byla chybně přerušena lesem. Také ostrůvky v Zámeckém rybníku vypadají reálněji ve staré verzi mapy. Podobných problémů, které vznikly při překládání mapy, je v Topo Czech víc. Kousek dál třeba chyběl vodní kanál s šířkou nejméně patnáct metrů, tedy žádný bezvýznamný potůček. Vodní toky jsou často zpracovány hůře než dřív; porovnejte mapy na druhém obrázku. Tam, kde v první verzi Topo Czech byly u řeky plynulé oblouky, zbyly lomené polygony. I nadále je vedle plochy vodního toku ještě duplikovaná tenká modrá čára.
V poslední kapitole najdete také porovnání nové a starší mapy Topo Czech. Tentokrát to bude přímo zobrazení v navigačním přístroji