Fotomobily válcují klasické digitály

Zpráva společnosti Strategic Analytics hovoří jasně: v roce 2004 se prodalo 257 milionů mobilních telefonů vybavených fotoaparátem. Mezi výrobci vede Nokia, následuje Motorola a Samsung. Výrobcům klasických digitálů roste konkurence.

Napřed nechejme mluvit čísla.

Rok 2003: 84 milionů prodaných fotomobilů, 16 % ze všech telefonů
Rok 2004: 257 milionů prodaných fotomobilů, 38 % ze všech telefonů

Rok 2003: 49 milionů prodaných digitálních fotoaparátů
Rok 2004: 68 milionů prodaných digitálních fotoaparátů

Analytická společnost Strategy Analytics včera vydala zprávu o tom, jak se v loňském roce prodávaly mobilní telefony vybavené fotoaparátem. Srovnávala je s prodejem klasických digitálů a předpověděla, že jejich výrobcům začnou mobily brzy vážně konkurovat. Počet prodaných fotomobilů meziročně narostl více než třikrát. Objektiv mají čtyři z deseti prodaných mobilních telefonů a tento trend stále roste.

Foťák v každém telefonu

Podívali jsme se do našeho katalogu mobilů. Od začátku roku 2004 až do dneška výrobci představili a na český trh uvedli 86 mobilních telefonů. Z toho 67 modelů (78 %) bylo vybaveno fotoaparátem, 19 kusů (22 %) se bez něj obešlo. Pokud vezmeme v úvahu jen telefony, jejichž současná cena je vyšší než čtyři tisíce korun (střední třída), dostaneme pouhých pět modelů bez fotoaparátu.

K telefonům nižší střední třídy už zkrátka foťák patří. Zatím není standardní pouze u nejlevnějších mobilů a ve speciálních případech. Mezi ně patří třeba Siemens SK65 určený do firemního prostředí, herní konzole Nokia N-Gage QD nebo chystaná Nokia 6021. U ní výrobce pochopil, že skupina lidí, kteří si fotoaparát v telefonu nepřejí, je stále dostatečně velká, aby stála za oslovení. U naprosté většiny značek si ale už vybírat nemůžete – pokud chcete vybavenější mobil, fotoaparát u něj prostě bude.

Miliony paparazzi

Strategy Analytics si dovolil fotomobily porovnat i s prodejem běžných digitálních fotoaparátů. Loni jich své majitele našlo 68 milionů; téměř o dvacet milionů kusů víc než v roce 2003.

Nelze sice zatím srovnávat účely, za kterými si lidé kupují digitály a fotomobily, podle Strategy Analytics by se ale někteří výrobci už měli začít bát. Konkrétně značkám jako je Kodak, Canon nebo Fuji bude už v roce 2006 hořet za patami. V roce 2010 by fotomobily mohly digitálním fotoaparátům vzít až 15 % trhu.

Přestože fotomobily zatím nemohou s digitály přímo soupeřit, jejich rozšíření s sebou přináší zajímavé výhody. Snad v každé skupině lidí se už dnes najde někdo, kdo může fotit, a jak jste si mohli přečíst ve včerejší bleskovce, policie má třeba šanci získat další fotodokumentaci z místa bankovní loupeže. Rozšíření fotomobilů má ale i své stinné stránky. Žádná celebrita si teď nemůže být jistá, že se na internetu nebo v novinách neobjeví její fotka v různých nekontrolovaných situacích. Však třeba aféra britského prince Harryho v nacistické uniformě také začala snímkem pořízeným mobilním telefonem.

Megapixely stále jen pro vyvolené

Zpráva analytické společnosti dodává, že nejvíc fotomobilů loni prodala Nokia, za ní následuje Motorola a Samsung. Možná se ptáte, kde je Sony Ericsson, o němž se nedávno psalo něco podobného. U tohoto výrobce šlo ale o jiné statistiky. Týkaly se podílu fotomobilů ve vlastních prodejích, kde švédsko-japonská značka opravdu vítězí.

I v letošním roce budou stále převažovat fotomobily s rozlišením VGA (640 × 480 bodů). Čím dál víc se ale budou objevovat i vyšší rozlišení, z deseti prodaných telefonů vybavených fotoaparátem budou letos tři megapixelové. Paměťová karta se stane standardní součástí fotomobilů až koncem roku 2007.

Diskuze (48) Další článek: Žebříčky: mobily od nejlepších k nejhorším (dnes trochu jinak)

Témata článku: , , Nokia 6021, Nokia N-Gage, Nokia N-Gage QD, Siemens SK65, Foto, F +, Digital, Japonská značka, Chystaná Nokia, Digit