Garmin Edge 500: nekompromisní cyklopočítač (test)

Pokud již máte karbonovou sedlovku, řetěz s dutými nýtky a bezdušové pláště, chybí jen poslední libůstka: cyklopočítač Garmin Edge 500.

Všichni cyklisté nejsou z jednoho těsta. Někdo bere dvě kola, řetěz a pár svařených trubek jako dopravní prostředek urychlující přesun mezi dvěma body, jiným slouží pro zkrášlení sobotního odpoledne na nenáročném výletu. Nechci kategorizovat, nicméně myslím, že další odstavce recenze pro tyto cyklisty nebudou. Pak zde ale máme dvě skupiny: profesionální sportovce, a ty, pro něž je kolo doslova vášní. První skupina to nejlepší vybavení dostává od sponzorů, skupina druhá často tajně spoří stovku ke stovce, aby si pak koupila to nejlepší (čti: to nejlehčí) na trhu. Sám jsem zastáncem názoru, že má-li někdo jednu vášeň, nejsou peníze za ni vynaložené škoda.


Garmin Edge 500: trošku větší cyklopočítač

Proč se o této úvaze rozepisuji? Jednoduše proto, že téměř každý, komu jsem Edge 500 ukázal, se nesmířil s cenou. Na první pohled je totiž šest tisíc za „tachometr“ příliš silnou kávou. Po čase zjistíte, že o obyčejný tachometr rozhodně nejde a pokud si srovnáte špičkové tachometry specializovaných firem (Cateye, Sigma) se snímačem kadence, srdečního tepu, barometrem a přenosem do počítače, nebudou výrazně levnější. Garmin navíc obsahuje GPS.

Klíčové vlastnosti

+ bezdrátový snímač tepu a snímač otáček kol/kadence šlapání (verze bundle)

+ rozměry a hmotnost

+ výborně čitelný displej s podsvícením

+ až 8 informací na jedné ze tří obrazovek

+ celkem 45 statistických informací

+ barometrický výškoměr pro přesné určení výšky

+ propojení se službou Connect

+ dvě kolébky v balení pro dvě kola

+ profily nastavení (např. pro silniční a horské kolo)

+ informace v grafické podobě (výškový profil, průběh tepu apod.)
+ podrobné možnosti plánování tréningu
+ paměť na cca 14 500 km tras

Hlavní nedostatky

- slabá výdrž, musíte dobíjet téměř každý den

- hůře dostupná tlačítka po stranách
- GPS při logování trasy občas ustřelí
- krytka USB konektoru nedrží přesvědčivě
- mohl se naučit slepou navigaci

Začneme netradičně tím, co Garmin Edge 500 neumí a čím není. Není navigací v pravém slova smyslu. Nejde o mapový přístroj, neprovede vás tedy po neznámých cestách a stezkách. Skutečně jde o tradiční cyklopočítač, avšak obohacený o GPS přijímač pro záznam vaší trasy. Ano, pokud vlastníte dobrý tachometr a GPS data loger, máte v podstatě totéž, jen v mnohem méně komfortním a odděleném balení.

Připlaťte si za verzi Bundle

V nabídkách obchodů narazíte na dvě verze: základní verze začíná v obchodech na 5 200 Kč, přičemž zde získáte jen samotný cyklopočítač. Pokud si ale přidáte zhruba tisícovku za verzi Bundle, získáte navíc snímač srdečního tepu (baterii lze vyměnit) a především snímač otáček kola a kadence šlapání. První stojí samostatně nejméně 1 300 Kč, druhý začíná na 1 100 Kč. Není zkrátka těžké vypočíst, že se verze Bundle vyplatí nejen finančně, ale především z pohledu doprovodných informací. V balení nechybí ani dvě kolébky pro uchycení na kolo, můžete tak Edge 500 snadno přenášet mezi dvěma koly, například silničním a horským.


Hrudní pás: baterii lze bez problémů vyměnit a funguje i s ostatními Garminy

Veškeré příslušenství se k Edge připojuje bezdrátově a zcela automaticky, prostřednictvím technologie Ant+. To je sice příjemné, nemusíte natahovat žádné dráty, zároveň ale dříve či později dojde na výměnu knoflíkových baterií. Během testování jsem samozřejmě baterie měnit nemusel a věřím, že několik měsíců vydrží. Bezdrátové spojení například s hrudním pásem má dosah zhruba dvacet metrů. Můžete tak klidně na svém počítači sledovat a kontrolovat tep partnera.

Garmin Edge 500 a příslušenství si představíme v následujícím videu.

Edge se ovládá čtveřicí tlačítek po stranách, na což musíte myslet již při instalaci. Všechny mají dvojí funkci pro krátký a dlouhý stisk, přičemž základní ovládání se naučíte velmi rychle. Je ale pravdou, že jsou tlačítka trošku hůře dostupná a na čelní straně by se ovládala lépe. Zároveň ale doporučuji věnovat čas studiu manuálu. Edge nabízí opravdu hromadu funkcí a čím lépe jej poznáte, tím víc se vám zalíbí.

Ve spodní části se nachází synchronizační mini USB konektor, který chrání gumová krytka. Ta bohužel na svém místě nedrží moc přesvědčivě a vzhledem k tomu, že voda často stříká ze spodní části od předního kola, mám trošku obavu.

Kvalita GPS přijímače

Výrobce neuvádí, jaký čišet uvnitř Edge využívá, s největší pravděpodobností však jde o STM Cartesio, který využívá u ostatních přístrojů ve stávající nabídce. Po zapnutí trvá Edge zhruba minutu až tři, než získá svou aktuální polohu, zde je vše v pořádku. S jeho citlivostí to ale uplně růžové není a pro demonstraci skvěle poslouží interaktivní mapa z výletu na Javořinu. Doporučuji přiblížit cestu mezi Suchovskými Mlýny a Suchovem, kdy jsem se vracel po stejné cestě a právě zde GPS dost ustřelila. Zajímavá část je i kus před cílem ve Filipovském údolí. Zde - mezi kopci a v lese, se GPS podměrně výrazně odchyluje od cesty. 


 

Se snímačem otáček kol ale nejste na signálu GPS závislí, a tak můžete vyrazit okamžitě. Pouze záznam v mapě začne automaticky o chvíli později. Pokud jste si ale dle našeho doporučení připlatili za Bundle verzi, nemusí vás to tolik mrzet. Vzdálenost se totiž počítá dle otáček kol a nikoli z GPS logu. Ten zde v podstatě opravdu slouží jen k vykreslení trasy do mapy.


Ukázka možných podob displeje a informací: důležité údaje mohou být velké a nechybí grafy

Snímač otáček kola má však pozitivní dopad z několika pohledů. Především nemusíte čekat, než GPS zjistí svou pozici. Metry se vám začnou načítat ihned po startu vaší činnosti. Za druhé, měření pomocí otáček je přesnější při absolvování výrazných výškových převýšení. Představte si stoupání na kopec, nebo naopak prudký sjezd. Z pohledu GPS (doslova z ptačí perspektivy – pohledem na mapu shora) jste urazili na mapě sotva pár metrů (délku vodorovné odvěsny pomyslného trojúhelníku, přičemž svislá znamená skutečné převýšení mezi patou popce a vrcholem). Ve skutečnosti však cestujete po přeponě trojúhelníku, která je samozřejmě mnohem delší.


Alarmy jsou důležité, Garmin vás například může udržovat v ideálním srdečním rytmu

Je pravdou, že v případě absolvování malých převýšení je chyba v řádech metrů a běžné uživatele nemusí vůbec trápit. V době testování jsem měl k dispozici i Dakotu 20, která vzdálenost a rychlost odvozuje právě jen prostřednictvím GPS. Aktuální rychlost byla často na Dakotě zhruba o 1 km/h vyšší, než na Edge. Například na pětadvaceti kilometrovém výletě s celkovou nastoupanou výškou 700 metrů, uvedla Dakota délku trasy o 300 metrů kratší.


Podrobnosti o kolu a možnosti nastavení zón srdečního tepu

Mezi zajímavosti patří určitě automatická kalibrace. Nikde v nastavení nemusíte zadávat průměr svého kola, tachometr si jej vypočte po několika minutách jízdy z údajů GPS. Barometrický výškoměr meří změny poměrně rychle a přesně, nicméně v absolutních hodnotách nadmořské výšky se může odlišovat. Edge ale umožňuje vytvoření kót s nadmořskou výškou pro dorovnání vztahu atmosferického tlaku a výškového údaje.

Hurá na cesty

Garmin Edge 500 se snaží prezentovat především jako sportovní tréninkový manažer: kontroluje absolvované vzdálenosti, umožňuje nastavení různých výkonů, sleduje srdeční tep a upozorňuje na překročení vámi nastavených limitů. Pro přesné určení začátku a konce trasy slouží tlačítko Start, kterým trénink započnete.


V nastavní si zvolíte počet datových polí, následně zvolíte, jaká informace se zde zobrazí

Prostředí se skládá ze tří základních informačních obrazovek (respektive čtyř v režimu trénink, k čemuž se dále dostaneme). Na těchto obrazovkách najdete nejrůznější informace v datových polích, jejichž rozložení, velikost a především obsah můžete zcela přizpůsobit svým preferencím. Například pro horské kolo si na první obrazovku nastavíte rychlost, nadmořskou výšku, nastoupané metry, procento stoupání a výškový profil. Na další obrazovky pak dáte méně důležité informace, které vás budou zajímat třeba na zastávce. Pak si vytvoříte druhý profil - pro kolo silniční - na kterém vás budou zajímat časy na jednotlivých kolech a naopak pohrdnete výškovými údaji.


Seznam informací obsahuje celkem 45 položek. Některé ale vyžadují větší pole

Každá obrazovka může obsahovat jedno až osm datových polí. Pokud chcete mít na obrazovce polí osm, nemůžete přidat například graf srdečního tepu, ten totiž zabírá pozice čtyři. V nabídce se přitom ukrývá celkem 45 statistických informací, jejichž výčet a vysvětlení by vystačil na samostatnou recenzi. Mnoho z nich ani nelze ze základního popisku dost dobře pochopit (například ST - RST a ST - RST k. a do toho ST - pr. RST, Výkon LHV a několik dalších). I proto doporučuji přizvat na pomoc uživatelský manuál (online bohužel jen v angličtině). Celkově klade Garmin Edge důraz na údaje "za kolo", což ostatně odpovídá jeho tréninkovému zaměření.

Ve srovnání s klasickými tachometry má Edge 500 přeci jen jednu, o to bolestnější nevýhodu: GPS přijímač si při výpočtu polohy zkrátka žádá nemalou porci energie, a tak musíte dobíjet téměř každý den. Výrobce udává výdrž 18 hodin a v praxi lze této bez podsvícení displeje dosáhnout, nicméně i tak to jsou jen a pouze dva celodenní výlety. Pokud máte ve zvyku vyrážet na kolo na několik dnů, pod stan, bez přísunu energie, nezbude vám, než dokoupit speciální dobíječky na klasické baterie. Do běžného tachometru vložíte knoflíkovou baterku a minimálně na dvě sezóny máte vystaráno.

Naprosto dostatečná je však kapacita interní paměti. Edge se přihlašuje jako Mass Storage zařízení, přičemž systém mi nyní ukazuje 56 MB volného prostoru. A to mám již v paměti 33 aktivit s celkovým nájezdem 680 Km, které z paměti ukusují 2,6 MB. Lze tedy odvodit, že paměť vystačí na více než 14 500 kilometrů.

Vyhodnocení výkonu a tréninky

Po návratu z cesty anebo tréninku si můžete dosažené výkony stáhnout buď do klasické aplikace Garmin TrainCenter, nebo do on-line webové služby Garmin Connect. Napíšeme si jen krátce o programu TrainCenter, službě Connect jsme věnovali podrobný samostatný článek.


Podrobnosti o vašich tělesných proporcích

Garmin TrainCenter slouží jednak k vyhodnocování výkonů a také plánování vlastních tréninků. Ty můžete vytvořit způsobem „jakmile ujedeš (uběhneš) dva kilometry, běž další kilometr tak, abys měl tep na 50% maxima" a podobně. Tyto tréninky pak jednoduše odešlete do připojeného zařízení. TrainCenter zobrazuje všechny statistické informace, podobně jako služba Connect. Mapu však nenačítá z internetu, používá vlastní základní světovou mapu. V programu však lze aktivovat vlastní topografickou mapu, takže bude zobrazení užitečnější. Doplňme, že aplikace existuje pro PC i Mac.

   
V nabídce se zobrazí stavový řádek ikon, které ale v režimu tréningu neuvidíte 

Máte-li svoji oblíbenou trénovací trasu, můžete si ji zaznamenat a následně použít jako vzor. Při dalším absolvováním vám Edge zobrazí „ducha“, tedy váš předchozí výsledek, a to přímo na grafu cesty. Ihned vidíte, zda se zlepšujete, nebo to jde s vaší kondicí z kopce. Edge navíc automaticky sleduje místo startu. Jakmile se rozcvičíte, dorazíte na místo minulého startu a Edge vám automaticky trénink odstartuje. Pokud si vyvoláte trénink naplánovaný v aplikaci TrainCenter, rozšíří se počet obrazovek ze tří na čtyři. A práve na poslední se zobrazuje průběh a plnění vašeho naplánovaného tréninku.

Edge, nebo raději Dakotu 20?

Po zkušenostech s Edge 500 bych takovou otázku nepokládal, ještě před testem jsem si však sám kladl a věřím, že si ji díky velmi podobné ceně budete klást i vy. Je třeba říci, že jde o dva naprosto odlišné přístroje s jiným typickým použitím a především – určené pro odlišnou skupinu cyklistů. Definující je právě displej u Dakoty 20 a naopak bohaté „přesné“ příslušenství k Edge 500. Ano, i k Dakotě 20 si můžete přikoupit snímač srdečního tepu a snímač kadence šlapání, nebude však fungovat snímač otáček kola - tedy to nejdůležitější.


Dakotu nebo Edge, když stojí téměř stejně? Jak kdy, jak kam

Velmi jednoduše lze tedy říci: pokud často jezdíte po neznámých cestách, rozhodně zvolte Dakotu, Edge vám přidanou hodnotu a hlavní výhodu přístroje s GPS nepřinese. Pokud naopak často jezdíte po svých proježděných trasách a více se soustředíte na čísla, není důvod těžkou Dakotu s hůře čitelným displejem vozit a lépe poslouží právě Edge. Ostatně přesně tak jsem to praktikoval i v době, kdy jsem měl k dispozici oba přístroje současně.

Cena vysoká, ale oprávněná

Garmin Edge 500 je špičkovým cyklistickým tachometrem. Cena sice je na první pohled vysoká, nicméně jak jsem již psal v úvodu, za značkovou konkurenci s podobnou výbavou zaplatíte zhruba stejně. A vůbec, pokud je někdo ochoten dát za sezónu pár tisíc za pravidelnou údržbu kola, nebude tato investice překážkou. Je ale pravdou, že se zatuhlou vidlicí, přetrženým řetězem nebo proraženými plášti jezdit nemůžete, bez Garminu Edge 500 to půjde. Po návratu se ale nebudete těšit nad tím, kolik jste ujeli, nastoupali, do jaké výšky...

Diskuze (39) Další článek: Velký letní roamingový průvodce

Témata článku: , , , Edge +, Nastavený limit, Horské kolo, Garmin Edge, Interaktivní mapa, První skupina, Javor, Verze základní, Nejrůznější informace, Test, Slabá výdrž, ECG, Druhý profil, Ostatní přístroje, Vášeň, Dopravní prostředek,