Garmin Edge 705: nejlepší parťák na kolo (první zkušenosti)

Je to cyklopočítač, sport-tester a navigace v jednom. Zanalyzuje váš výkon, poradí při cestě, zastane funkci trenéra a hlavně udělá výlety na kole ještě zábavnější.

Vzpomínám, jak jsem byl unesen ze svého prvního „tachometru“ na kolo. Těžce vydělané peníze jsem investoval do zánovního cyklopočítače Sigma Sport BC 300 a byl uchvácen všemi třemi funkcemi, které nabízel. To už je takových patnáct let. Následoval počítač pětifunkční, sedmifunkční, jedenáctifunkční… Dnes mám k dispozici Garmin Edge 705 a funkcí tolik, že to nemá smysl počítat.

Další články o Garminu Edge 705

Kolo i tělo pod dohledem

Garmin Edge 705 není jen navigace, spojuje cyklopočítač, sport-tester a navigaci v jeden multifunkční přístroj. Primárně je určen pro sportovce a aktivní cykloturisty. Kromě GPS přijímače data získává z dalších čidel, které snímají přesnou rychlost, frekvenci šlapání a tepovou frekvenci srdce.

Tip: Podívejte se na videorecenzi Garminu Edge 705

  
Krabice a co v ní najdete

Snímač rychlosti (frekvence šlapání) pracuje stejně jako u běžných cyklopočítačů – rotující magnet dává čidlu impulsy, které se na základě informace o obvodu kola převedou na rychlost. K čemu je to dobré, když navigace umí měřit rychlost na základě určení polohy? Přímé měření rychlosti je přesnější. Hlavně proto, že na rozdíl od navigace přesně zohlední vertikální rychlost. Běžné navigace počítají rychlost jen v horizontálním směru a můžete si všimnout, že při jízdě do/z kopce ukazuje běžná turistická navigace jinou rychlost než cyklopočítač. Edge 705 díky snímači měří rychlost přesně, a to i na prudkém kopci v tunelu.

     
Snímač rychlosti (magnet na „špajchně“ jsem pojistil trochou izolepy) • snímač je oboustranný a z druhé strany snímá kmity kliky, která je rovněž vybavena magnetem

V balení najdete hromadu příslušenství. Držák, snímač s magnetickými senzory a sport-testerový pás na hrudník. Zcela chybí kabely, vše je totiž řešeno bezdrátově. Držák umožňuje přichycení jak na příčnou trubku řidítek, tak na podélně orientovaný představec řidítek nebo rámovou trubku. Podložka s náklonem umožní montáž i na prohnutá „vlaštovková“ řidítka.


Snímač tepové frekvence

Držáky na kolo dostanete rovnou dva, abyste mohli pohodlně střídat kola. Ocenil bych ale nějaký úchyt řemínkem na paži – přístroj se velmi hodí i k běhání a držet jej pořád v ruce není příliš pohodlné. Bohužel, držák s popruhem zatím není ani v nabídce dokoupitelného příslušenství.

Přístroj není nutné se snímači nějak párovat, vše je připraveno z výroby a stačí jej zapnout a používat.

Displeji, kdybys tak trochu vyrostl…

Velice příjemná je hmotnost přístroje – 105 g se ztratí i na lehké silničce. Rozměry jsou 51 × 109 × 25 mm, přičemž tloušťky 25 mm přístroj dosahuje jen ve spodní části s držákem. Je to malá krabička, která na řidítkách nezabere moc místa. Malé rozměry nesou ale i nevýhodu v tom, že byl použit poměrně malý displej s rozměry 35 × 44 mm.

   
Přístroj se uchycuje platovými řemínky • je malý, lehký, vodotěsný

Rozlišení displeje 176 × 220 bodů je poměrně malé, ale při zmiňovaných rozměrech dostačující. Při bližším zkoumání mapy by se ale jemnější rozlišení hodilo. Pochvalu zaslouží silné podsvícení a možnost jeho jemné regulace. Tradičně je displej velmi dobře čitelný bez podsvícení a čím víc je ozařován sluncem, tím je kontrastnější.

Edge 705 se ovládá sedmi tlačítky a joystickem. Všechna tlačítka jsou dobře hmatově rozeznatelná a vyžadují silnější stisk. Samozřejmostí je provedení zamezující vniku vody dovnitř přístroje (odolnost IPX7). Na zadní strany je kromě držáku krytý mini-USB konektor a slot pro paměťové karty microSD.

   
Tlačítek je sedm + joystick

V útrobách se dále nachází přesný barometrický výškoměr, vnitřní 512MB paměť a samozřejmě GPS přijímač. Tím je pravděpodobně osvědčený SiRF Star III. Energii zajišťuje vestavěný lithium-polymerový akumulátor, který by měl přístroj udržet 15 hodin v chodu. Nabíjí se prostřednictvím miniUSB konektoru nabíječkou, kterou najdete v balení.

   
Přístup k paměťové kartě a miniUSB konektoru

Přísný trenér

Po prvním zapnutí je vhodné věnovat čas pečlivému nastavení. Nejprve profil jezdce – datum narození, hmotnost, pohlaví, aneb budou se počítat kalorie. Dále profil kola – hmotnost, obvod kola (pro snímač rychlosti). Profilů můžete mít nastaveno několik, pokud budou přístroj střídat různí uživatelé. U profilů kol se pak automaticky načítají celkově najeté kilometry s daným kolem.

Užitečné je nastavení pohledů – na displeji můžete mít dva typy zobrazení aktuálních údajů při jízdě na kole, jiný pak pro běhání. Vybíráte si, jaké informace budou na displeji zobrazeny (max. 8). Pokud jich bude méně, bude o to větší písmo zobrazených údajů. Celkem jich je k dispozici 46.

  
Hlavní nabídka • více informací během jízdy • méně informací, ale větší písmo (každopádně je displej perfektně čitelný i bez podsvícení)

Kromě čísel můžete koukat v průběhu jízdy na mapu, na průběh výškového profilu trati nebo na instrukce, pokud se necháte navigovat.

Na přední straně přístroje jsou pod displejem dvě důležitá tlačítka fungující podobně jako u stopek. Pravé je start/stop, levým se ukládají mezičasy jednotlivých kol. Záznamy trasy a všech dalších údajů se začnou zapisovat po stisku tlačítka start.

   
Zobrazení výškového profilu trati a mapy

Chcete-li jet za turistikou, nechte se navést – na adresu, uložené body, vedení podle uložených tras nebo na body zájmu. A když jedete trénovat, navštivte nabídku Trénink a nastavte si, jak má být Garmin krutý trenér. Tělo burcující jsou limity – nastavte minimální rychlost nebo frekvenci šlapání a přístroj vás svým pípáním vyprovokuje, abyste nespadli pod nastavené hranice. To se pak hodí nastavit i maximální tepovou frekvenci, aby to s vámi „neseklo“.

Kromě limitů nabízí Garmin i tréninkové programy – jednoduchý, intervalový nebo podle vlastní konfigurace. Trénovat s vámi může virtuální partner. Tuto funkci jsem zatím nevyzkoušel, ale předpokládám, že tento virtuální kamarád bude zpravidla o něco rychlejší, aby vás dostal k vyšším výkonům.

Zábava i po výletě

Jinak je to klasická turistická navigace od Garminu, jen s poněkud jednodušší nabídkou. Můžete si nahrát body a chodit na lovy keší, navigovat se při pěších túrách… A jde to i v autě. Při navigaci v automobilu není k dispozici hlasová navigace a Edge 705 nenabídne ani „sklopený“ pohled na mapu, jako turistický model Colorado. Ale mapu vidíte, před křižovatkou se vždy ukáže její schéma a vyznačený průjezd, šipky ukazují směr příštího odbočení a ukazují se názvy ulic. Před odbočením navigace pípne jednou, těsně před manévrem pak dvakrát. S klasickými autonavigacemi se komfort nedá srovnávat, ale nezabloudíte…

   
Jde to i v autě

Garmin Edge 705 je nabízen v setu mapou Topo Czech 1.2. Tu do přístroje nahrajete pomocí programu Mapsource, které je na CD spolu s mapou. Pro další spolupráci s počítačem se ale více hodí program Garmin Training Center. Ten vám automaticky vede tréninkový deník se všemi zaznamenanými údaji. Zobrazí trasy na mapě, výškové profily tratí a různé grafy s rychlostí, tepovou frekvencí, kmitem atd. Tréninky zde můžete plánovat a nahrávat do přístroje.

Veškeré záznamy se ukládají do formátu TCX, což je v podstatě GPX doplněný o další údaje ze snímačů. Se soubory TCX pracuje právě Training Center, ale jiné programy, včetně Mapsource, to neumí. Například pro účely geotagingu se proto může hodit konvertor.

Výhodný až na druhý pohled

S navigací jsem zatím odjel jen dva krátké výlety po pětadvaceti kilometrech. První převážně městem, druhý po lesních cestách a pěšinách. Citlivost čipu je výborná, hustý les nevadí, ani když stíním vlastním tělem při jízdě ze sedla. Horší je to s mapou, která není pro cyklistu úplně doladěna. Ve městě se sice navigace umí vyhnout hlavním silnicím, ale zkratky mimo silnice nezná, a to ani oficiální cyklostezky.

 
Testovací stroj a setkání generací na řidítkách

Nabízí se otázka, zda při jízdě na kole neodvádí navigace pozornost natolik, aby to mohlo být nebezpečné. Záleží ale čistě na vás, jak se necháte rozptylovat, kolik údajů chcete sledovat a jestli při prohlížení mapy zastavíte.

Garmin Edge 705 zatím hodnotím pozitivně. Je to výborný „motivační“ nástroj pro sportovce a množství praktických funkcí je ohromné. Při dalším testování se zaměřím na navigaci při jízdě na kole a možnosti tréninkových funkcí. Pokud se vám už nyní Edge 705 zalíbil a ptáte se, co za to, tak vám povím, že oficiálně 13 990 Kč. V internetových obchodech je ale cena nižší. Je to moc? Kupte si zvlášť kvalitní cyklopočítač s bezdrátovými snímači, sport-tester a turistickou navigaci s kvalitním čipem a barevným displejem vhodnou na kolo. Pak se to pokuste celé spárovat a všechny údaje přepisovat do počítače. A rázem zjistíte, že to vůbec není moc…

K testu zapůjčil: Picodas Praha (www.garmin.cz)

Z článku o prvních zkušenostech se vyklubala téměř recenze. Všechny funkce jsem ale ještě nestihl vyzkoušet, velmi jsem zvědavý také na výdrž. Pokud vás Garmin Edge 705 zaujal, sledujte dále Navigovat.cz, určitě tu o něm ještě bude řeč.

Další články o Garminu Edge 705

Diskuze (81) Další článek: Pohromy nás neohromí: bonusová fotogalerie

Témata článku: , , , Part, Pěšina, Tura, Virtuální kamarád, Běžný cyklopočítač, Magnetický senzor, Kolo, Magnetic senzor, Parťák, Minimální rychlost, První zkušenost, Garmin Edge, Zkušenost, Edge +, Túra